۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۵۸۴۳۶۹

یادداشت | تندیس مهربانی

ویژگی منحصر به فرد پیامبر اکرم(ص) این است که «ای محمد! تو را برای جهانیان، مایه رحمت قرار دادیم.» مهربانی ایشان قاره پیمای قلب‌ها است و این معنای تندیس رحمت بودن است.
مدینه النبی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، پیامبر اسلام(ص) تندیس رحمت و مهربانی است. او با وجودش به مهربانی ارزش داد. چیزی از جنس تندخویی، سختدلی، جفا و آزارپیشه ای در کانون وجود پیامبرخدا(ص) جایی نداشت گویی اصلا اینها را نمیشناسد و تک تک سطرهای صفحات تاریخ بر این مدعا گواه هستند. این چنین آغازگر حیات بشر شد.

تندیس مهربانی

پیامبر اکرم(ص) با رسالت بیست و سه ساله خود نهایت مرارت ها را دید به گونه ای که فرمود: هیچ پیامبری همانند من سختی و مررات نکشیده است. کمترین آنها لجاجت کورکورانه اعراب جاهلی بود. به حضرت محمد(ص) می گفتند: اگر به ما بگویی کوه ابوقبیس را بکنید حاضریم آن را از جا بکنیم ولی به خدای تو ایمان نیاوریم. در سال هشتم هجری، چتر اسلام بر تمام حجاز گسترانیده شد و فرمانروای تام الاختیار، پیامبرخدا(ص) بود. ایشان در جواب آن همه سختی های ریشه دار بیست و سه ساله فرمود: انتم الطلقاء  یعنی امروز همگی آزاد و بخشیده شده اید.

پیامبر در نظر خداوند

در قرآن آیه ای هست که اساتید عرفان به شوق وصال آن، متحیر گشتند و آن آیه این است خداوند خطاب به موسی می گوید ای موسی من تو را برای خودم آفریدم(۱) و خطاب به ابراهیم خلیل الرحمن می گوید ای ابراهیم من تو را به دوستی برگزیدم(۲) اما در وصف حضرت محمد(ص) جمله می گوید که نه تنها دو صفت موسی و ابراهیم را در بر می گیرد بلکه تمامی صفات انبیای الهی(ع) را تحت شعاع خود قرار می دهد. صفت منحصر به فرد این است: ای محمد(ص) تو را برای جهانیان، مایه رحمت قرار دادیم(۳). مهربانی او قاره پیمای قلب ها بود و این معنای تندیس رحمت بودن است.

تفکر ابوسفیانی

عده ای در ظاهر پسندیده و خوش رفتار اما در باطن همچون ابوسفیان و ابوجهل هستند.

امروزه ادیان تحریف شده، ورژن جدید ابوسفیان دوره جاهلی هستند. ماجرا از این قرار است آنها هرگز نمی توانند با دلیل و برهان خود را اثبات کنند. همیشه از طریق کتاب های تحریف شده خود محکوم، سرخورده و ناکام می ماندند. تنها راه باقی مانده پیش روی خود را، تبلیغات سوء از نوع تمسخر، کشیدن کاریکاتور و تخریب شخصیت پیامبر اسلام(ص) می دانند در حالی که اسلام برای تمامی انبیای الهی ارزش و احترام قائل است و این از بهترین دلیل بر حقانیت اسلام است.

نمونه ای دیگر از تفکر ابوسفیانی

تفکر ابوسفیانی این است که در ظاهر تسلیم و مسلمان ولی در باطن دیگ های خشونت و برافروختگی غیض و غضب در او به جوش آمده است. زیبنده یک مسلمان نیست در عموم بسیار خوش اخلاق و در منزل با خانوداه خود بدرفتار باشد. یک مسلمان همانند پیشوای خود حضرت محمد(ص) باید خوش مشرب و در کنار او بودن، رایحه آرامش و امنیت احساس بشود./۹۱۸/ز504/س

سیدتقی نوری

منابع

۱.سوره طه آیه۴۱

۲.سوره نساء آیه۱۲۵

۳.سوره انبیاء آیه۱۰۷

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ع دیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد عزیز حق مطلب را مثل همیشه بیان کردید
0
0