۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۵۸۴۳۴۴

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

برپایی آیین زیارت از بعید در ۱۰ امامزاده شاخص خراسان شمالی، برخوردای ۱۷۰ هزار دانش آموز استان از حمایت بنیاد علوی و کمبود فضای عرضه محصولات فرهنگی و هنری در بجنورد عناوین برخی از اخبار این استان است.
اخبار کوتاه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،  مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) تجمع بزرگ لبیک یا رسول الله و قرائت «زیارت از بعید» در 10 امامزاده شاخص این استان اجرا می شود.

حجت الاسلام عظیم آسوده یدکی اظهار داشت: این آیین صبح روز چهارشنبه 16 آبان ماه با محوریت امامزاده سید عباس بن موسی بن جعفر (ع) در بجنورد برگزار خواهد شد.

وی امامزادگان سیداسماعیل بجنورد، حمزه رضا و غیبی شیروان، سیدجعفر فاروج، زین العابدین سنخواست و خواجه مهزیار جاجرم را از دیگر مکان های برگزاری آیین زیارت از بعید برشمرد.

حجت الاسلام آسوده یدکی گفت: همچنین این آیین در امامزاده انصار آشخانه، سیدجعفر اسفراین و امامزاده فخرالدین گرمه نیز برگزار می شود.

سال گذشته نیز همزمان با سالروز رحلت حضرت محمد (ص) در 28 صفر، تجمع عزاداران نبوی با نوای لبیک یارسول الله (ص) در هفت بقعه متبرکه استان خراسان شمالی برگزار شده بود.

170 هزار دانش آموز از حمایت بنیاد علوی برخوردار می شوند

دبیر کمیته طرح ارتقای علمی و مهارتی دانش آموزان محروم بنیاد علوی گفت: امسال 170 هزار دانش آموز متوسطه دوم در مناطق محروم کشور، زیر پوشش حمایت های این بنیاد قرار می گیرند.

علی جعفر خزایی روز دوشنبه در همایش اجرای مهارت آموزی به دانش آموزان شبانه روزی خراسان شمالی در بجنورد اظهار داشت: بنیاد علوی، طرح ارتقای علمی و مهارت دانش آموزان مناطق محروم با هدف کمک به تحصیل و رشد علمی و مهارتی این دانش آموزان در دستور کار دارد.

وی افزود: 17 هزار دانش آموز کشور در چهار هزار مدرسه، زیر پوشش برنامه های این بنیاد قرار دارند که 100 مدرسه از این تعداد، زیر پوشش برنامه های ارتقای مهارت بوده و مابقی، مدارس هدف برنامه های علمی و آموزشی است.

خزایی اظهار داشت: توزیع کتاب کمک آموزشی، برگزاری آزمون آزمایشی ورود به دانشگاه و تجهیز کتابخانه ها از جمله خدمات این بنیاد است.

فضای عرضه محصولات فرهنگی و هنری در بجنورد بسیار کم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از کم بودن تعداد مراکز عرضه محصولات فرهنگی و هنری در مرکز استان، انتقاد کرد.

حسین فرخنده با حضور در شصت و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بجنورد در ارتباط با مباحث فرهنگی شهر اظهار داشت: امید است با تلاش و همت مضاعف مسئولین کتابخوانی به عنوان یک فرهنگ عمومی قالب شناخته شود.

وی با بیان اینکه خراسان‌شمالی رتبه یک سرانه فضای کتابخانه‌ای کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: به نسبت جمعیت استان،  خراسان شمالی رتبه نخست سرانه فضای کتابخانه‌ای را از آن خود کرد در حالی که پیش از این استان در رده‌های زیرین قرار داشت و الحمدلله جهش بسیار خوبی را در این حوزه شاهد هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی از کسب رتبه نخست استان در روستای دوستدار کتاب خبر داد و تصریح کرد: خراسان شمالی در بین 1300 روستای کشور رتبه نخست روستاهای دوستدار کتاب را کسب کرد و در این راستا دو روستای بزنج اسفراین و اسفیدان حائز رتبه‌های برتر کشوری در حوزه دوستدار کتاب شدند.

تأکید بر اصلاح فرهنگ عمومی

رئیس شورای فرهنگ عمومی جاجرم بر لزوم اصلاح فرهنگ عمومی در جامعه به عنوان یک ضرورت اساسی تاکید کرد.

حجت الاسلام موسوی، ضمن گرامیداشت ١٤ آبان ماه روز فرهنگ عمومی افزود: مسئله فرهنگ از مهم‌ترین مسائل جامعه است و در این راستا باید استفاده از موازین و دستورات اسلامی مسائل فرهنگ عمومی کشور را بررسی و راهکار ارائه نماییم.

وی اظهار کرد: اعتقاد دشمن بر این است اگر بتواند فرهنگ غرب را به ما تحمیل کند قادر خواهد بود در سه مرحله قبل هم بر ما در جنگ نظامی و سیاسی و اقتصادی هم پیروز خواهد شد./9314//۲۰۴/خ

ارسال نظرات