۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۵۸۴۲۷۶

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

مرمت ۵۰ بنای تاریخی، معرفی برگزیدگان سوگواره نظم و نثر محرم در مراغه، تمدید مهلت شرکت در جشنواره عکس شکوه روستای چاراویماق و اهدای ۷۹۲ سری جهیزیه به مددجویان آذربایجان شرقی از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد رحمت پور، مسؤول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: حدود 50 بنای تاریخی این استان در حال مرمت بوده و تعداد 60 اثر نیز در حال واگذاری به پیمانکار است.

وی با بیان این‌که امسال مرمت 11 خانه تاریخی نیز به صورت مشارکتی انجام شده است، افزود: یکهزار و 728 اثر تاریخی در آذربایجان شرقی ثبت شده که 57 اثر معنوی، 22 اثر طبیعی، 277 اثر ثبت شده کهن شهر تبریز بوده و 370 اثر حفاظتی نیز در استان شناسایی شده است.

رحمت پور بیان کرد: 100 اثر به عنوان 'خانه تاریخی' در آذربایجان شرقی به ثبت رسیده که 82 مورد مربوط به شهر تبریز است. این خانه ها بیشتر در اختیار بخش خصوصی بوده و برخی نیز در تملک اداره میراث فرهنگی و دستگاه های دولتی است. سازمان میراث فرهنگی به صورت علمی و فنی در مرمت خانه های قدیمی و تاریخی مشارکت می کند.

سوگواره نظم و نثر محرم در مراغه نفرات برتر خود را شناخت

مدیر آموزش و پرورش مراغه از معرفی نفرات برتر نخستین همایش سوگواری نظم و نثر محرم خبر داد و گفت: 220 اثر در بخش های نثر، شعر، داستان و متن ادبی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که از بین آنها 14 اثر به عنوان آثار برتر انتخاب و معرفی شد.

جلیل اسلامی افزود: در مجموع 150 اثر مرتبط با موضوع همایش شامل 48 شعر، 92 متن ادبی و داستان و 10 مقاله به دو زبان ترکی و فارسی از سوی داوران همایش بررسی و نفرات برتر هر بخش مشخص شدند.

بنابر ایت گزارش، در این همایش در بخش شعر از مهدی ولی(مراغه) به عنوان نفر اول، فرزانه نادمی (زنجان) به عنوان نفر دوم ، خلیل آذری و حسین فرهادی به عنوان نفرات سوم و شهرام اورنگ به عنوان شاعر قابل تقدیر در این بخش تجلیل شد.

همچنین در بخش نثر و داستان از مهسا مشهدی فام، هادی صادق و مرتضی اصل شادی به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم و هادی رضایی به عنوان فرد قابل تقدیر در این بخش تجلیل شد. در بخش دانش آموزی نیز صدار قنبرنژاد، علی عبدلی، سعید پاک دین، میرحسین موسوی، اسما الطافی و مریم نجفی به ترتیب به عنوان نفرات برتر اول تا ششم این بخش و همچنین مقاله محمد مشتری به عنوان مقاله منتخب این همایش معرفی و تجلیل شد.

تمدید مهلت شرکت در جشنواره عکس شکوه روستای چاراویماق

سهند اللهیاری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چاراویماق از وصول ١٧٠٤عکس از١٨٤هنرمند در دبیرخانه جشنواره استانی عکس «شکوه روستا» خبر داد و گفت: با توجه به استقبال گسترده هنرمندان و عکاسان، این جشنواره تا پایان آبان ماه جاری تمدید شد.

وی افزود: این جشنواره استانی با هدف مستندسازی طبیعت و معماری روستایی و شناخت تاثیرات زندگی روستایی در فرهنگ و آداب و رسوم روستاهای استان و معرفی جاذبه ‌های گردشگری در دو بخش استانی و شهرستانی برگزار می ‌شود.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان در صورت راهیابی آثارشان به نمایشگاه، اصل فایل را با کیفیت مناسب برای چاپ در اندازه ٥٠ در٧٠ سانتیمتر به دبیرخانه جشنواره ارسال خواهند کرد. عکس های ارسالی باید مستند بوده و از هر گونه دستکاری که جنبه استنادی عکس را مخدوش می‌ کند خودداری شود.

وی ادامه داد: عکس های ارسالی، نباید دارای امضای عکاس، پاسپارتو، قاب، تاریخ، واترمارک، لوگو یا هرگونه نشانه های تصویری باشند. علاقه مندان می‌ توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی charaymagh.farhang.gov.ir مراجعه کنند.

اهدای ۷۹۲ سری جهیزیه به مددجویان آذربایجان شرقی

ابراهیم جعفری، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان آذربایجان شرقی گزارشی از اهدای جهیزیه به نوعروسان تحت حمایت ارائه داد و گفت: 792 سری جهیزیه با مشارکت خیران این استان در شش ماهه نخست امسال به نوعروسان تحت حمایت این نهاد اهداشده است.

 وی افزود: برای تأمین این تعداد جهیزیه دو میلیارد و 709 میلیون تومان از طریق مشارکت های مردمی کمک شده که از نظر ریالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. بخشی از هزینه‌های تامین جهیزیه‌ها از محل اعتبارات دولتی و بخشی نیز با مشارکت خیران و مردم نیکوکار آذربایجان شرقی تهیه و در اختیار نوعروسان قرار می گیرد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد آذربایجان شرقی یادآور شد: در شش ماهه نخست سال گذشته 761 سری جهیزیه با هزینه دو میلیارد و 256 میلیون تومان به نوعروسان نیازمند اهدا شد./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات