۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۵۸۴۲۰۸
یادداشت؛

استكبارستیزى ملت ایران تعطیل‌ ناپذیر است

امروز نزدیك به چهار دهه از استكبارستیزى ملت ایران مى ‌گذرد و از رهگذر این مبارزات، بسیارى از ملتهاى جهان، به ‌ویژه مستضعفان و ملل محروم و تحت سیطره قدرت‌هاى شیطانى، ایرانیان را با همین ویژگى استكبارستیزى و ایستادن در مقابل آمریكا به ‌عنوان سركرده مستكبران جهان و محور نظام سلطه مى‌شناسند.
استکبارستیزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، در ادبیات انقلاب اسلامى و در تقویم كشور، روز ۱۳ آبان «روز ملى مبارزه با استكبار جهانى» نام‌گذارى شده است. ملت ایران با انقلاب اسلامى، موفق به فروریختن نظام طاغوتى پهلوى در ایران شد و به ‌دنبال این پیروزى بزرگ، پرچم مبارزه اصلى با استكبار جهانى و طاغوت اعظم و شیطان بزرگ را به دست گرفت. امروز نزدیك به چهار دهه از استكبارستیزى ملت ایران مى ‌گذرد و از رهگذر این مبارزات، بسیارى از ملتهاى جهان، به ‌ویژه مستضعفان و ملل محروم و تحت سیطره قدرت‌هاى شیطانى، ایرانیان را با همین ویژگى استكبارستیزى و ایستادن در مقابل آمریكا به ‌عنوان سركرده مستكبران جهان و محور نظام سلطه مى‌شناسند.

ملت ایران با تفكر، روحیه و عمل انقلابى استكبارستیزى، موفق شده در منطقه راهبردى غرب آسیا، جبهه قدرتمند مقاومت در برابر نفوذ استكبار و عوامل منطقه‌اى آن ‌را تشكیل دهد. جریان بیدارى اسلامى در جهان اسلام، تحت تأثیر انقلاب اسلامى و روحیه استكبارستیزى ملت ایران شكل ‌گرفته است. آمریكایى‌ها طى دهه‌هاى گذشته، با بسیج امكانات خود، به ‌ویژه در عرصه جنگ نرم علیه جمهورى اسلامى ایران، بسیار تلاش كرده‌اند تا با ایجاد تغییر در باورها و اعتقادات مردم ایران، تفكر و روحیه استكبارستیزى آنان را تغییر دهند.

در این یادداشت، موضوع استكبارستیزى ملت ایران از نظر مبانى، اصول، دلایل و اهداف، بررسى مى‌شود و براساس این بررسى مشخص خواهد شد كه به ‌طور اساسى استكبارستیزى ملت ایران تعطیل‌ناپذیر است و نمى‌توان براى آن، پایانى متصور بود.

تقابل دائمى و مستمر جبهه حق و باطل‌

تقابل بین جبهه حق و باطل از بدو پیدایش تا حالا وجود داشته و خواهد داشت. بنابراین، این‌كه ما فكر كنیم زمانى تقابل بین جبهه حق و باطل و انقلاب اسلامى و غرب (آمریكا) تمام بشود شاید درست نباشد. تا زمانى كه جبهه باطل و استكبار وجود داشته باشد، خوى و خصلت طاغوتى و استثمار و زورگویى آن نیز وجود خواهد داشت و تا این ویژگى در طاغوت و باطل هست، مبارزه با آن براى مبارزان راه حق و حقیقت ضرورى است.

در طول تاریخ، همواره نبرد حق و باطل وجود داشته است و تا تشكیل و تثبیت حكومت مهدوى توسط حضرت مهدى(عج) نیز همچنان ادامه خواهد داشت. به تعبیر استاد شهید آیت ‌الله مطهرى(ره) ظهور مهدى موعود(عج)، حلقه‌اى است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل كه به پیروزى نهایى اهل حق منتهى مى‌شود و قیام ایشان تحقق ‌بخش ایده‌آل همه انبیاء، اولیاء و مردان مبارز راه حق است. اگر خواستار مشاركت در این سعادت هستیم، تنها در صورتى به آن خواهیم رسید كه عملاً در گروه حق قرار داشته باشیم. خداوند در قرآن كریم به مؤمنان بشارت مى‌دهد: سست و غمگین نگردید! شما برتر هستید اگر ایمان داشته باشید. (آل‌عمران، آیه ۱۳۹)

مردم ایران با محوریت حضرت امام خمینى(ره)، انقلابِ اسلامیِ شكوهمندی را برای رهایی از رژیمِ ستم‌ شاهى و ظلم قدرت‌هاى استكبارى خارجى از جمله آمریكا رقم زدند. در تاریخ انقلاب اسلامى، روز ۱۳ آبان همواره روز تقابل حق و باطل بوده است. حضرت امام خمینى(ره) در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ از سوی مأموران رژیم ستم‌شاهى در قم دستگیر و به دستور آمریكا به تركیه تبعید شدند. در ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش ‌آموزان تهرانى در اعتراض به سیاست‌هاى مداخله ‌جویانه آمریكا راهپیمایى كردند و دژخیمان رژیم ستم‌شاهى آنان را به خاك و خون كشیدند. در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ نیز دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه جاسوسى آمریكا در تهران را تسخیر كردند و جاسوسان دیپلمات‌نماى آمریكا را گروگان گرفتند. بدین ‌ترتیب، مركز فعالیت‌هاى خباثت‌گونه آمریكا و سازمان جاسوسى سیا با اسارت مزدوران فتنه ‌انگیز علیه انقلاب اسلامى از بین رفت.

از جمله پیامدهاى مهم این روز عبارتنداز: پایان یافتن رابطه استعمارى ایران و آمریكا، استحكام انقلاب اسلامى با از بین رفتن كانون توطئه‌هاى داخلى استكبار، آشكار شدن ماهیت شیطانى آمریكا على ‌رغم پوشش ظاهرى حقوق بشر و آزادى، تثبیت خط سازش ‌ناپذیرى حضرت امام(ره) با استكبار، جلوگیرى از بحران‌ها و آشوب‌هاى طراحى شده در مركز بحران ‌آفرینى آمریكا، از بین رفتن ادعاى گروه‌هاى ماركسیستى مبنى بر یگانگى آن‌ها در سردمدارى مبارزه با امپریالیسم آمریكا، فعال شدنِ مردم خانه ‌نشین شده از سوی توطئه‌هاى دولت موقت، نابودى هیمنه پوشالى آمریكا. بدین‌ترتیب، ۱۳ آبان را روز ملى مبارزه با استكبار جهانى نامیدند.

درس‌ها و عبرت‌هاى استكبارستیزى 13 آبان‌

سیزده آبان اگرچه یادآور سه رخداد بزرگ تاریخى در سه مقطع زمانى كاملا متفاوت است لیكن وجه مشترك همه این رویدادها، نفى سلطه گرى و ظلم پذیرى از طاغوتیان زمان و استقلال‌ خواهى و عزت امت اسلامى است. مهم‌ترین ویژگى این سه رویداد، بازى گردانى آمریكا به ‌عنوان محور اصلى این حوادث بوده به ‌همین ‌دلیل است كه ماهیت سیزده آبان، ماهیت كاملا ضدآمریكایى است.

یكى از جلوه‌ها و لطایف سیزده آبان، حركت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) در تسخیر لانه جاسوسى آمریكاست. همان‌ طور كه مستحضرید با پیروزى انقلاب اسلامى، دولت موقت به نخست وزیرى مهندس بازرگان روى كار آمد. وى كه گرایشى كاملاً غربى و لیبرالى داشت و تلاش مى‌كرد به هر وجه ممكن از نفوذ تفكر سوسیالیسم به رهبرى شوروى در بدنه نظام، سطح افكار عمومى و احزاب و جریانات سیاسى جلوگیرى نماید، درخواست مبادله اطلاعات سرى برضد شوروى را داشت و از آمریكا مى‌خواست كه فعالیت مستشاران نظامى خود را در ایران تمدید نمایند و این امر با دیدگاه حضرت امام(ره) و ماهیت انقلاب اسلامى كه در شعار «نه شرقى، نه غربى، جمهورى اسلامى» تجلى پیدا كرده بود، كاملاً در تضاد بود.

طبق اسناد منتشر شده لانه جاسوسى جلد۱۶، ایالات متحده در پیشنهادات خود به دولت موقت، خواستار ارتقاء سطح روابط دیپلماتیك تا حد سفیر، تمهید ملاقات با حضرت امام، توسعه پایگاه‌هاى خبرى آمریكا در ایران، جذب افكار عمومى نسبت به آمریكا و فرونشاندن احساسات ضدآمریكایى در ایران، استمرار فروش نفت از سوى ایران، تشكیل احزاب ملى و اجازه فعالیت‌هاى مربوط به حقوق بشر در ایران از سوى آمریكا بوده است.

در این ‌راستا دولت موقت با لغو بسیارى از قرادادهاى نظامى و پیشنهاد پس دادن هواپیماهاى اف‌۱۴ به آمریكا - با این رویكرد كه ایران به چنین تجهیزات نظامى نیاز ندارد- و ملاقات‌هاى دیپلماتیك با مقامات آمریكایى، رویكرد لیبرال مسلك خود را به نمایش گذارد. براین اساس و به جهت مقابله با این اقدامات خائنانه دولت موقت، گروه‌هاى انقلابى به‌ صورت خودجوش مقابله مستقیم خود را آغاز كرده و مهم‌ترین حركت آن‌ها حمله به سفارت آمریكا به ‌عنوان لانه جاسوسى و مركز فرماندهى كلیه اقدامات خرابكارانه علیه انقلاب اسلامى در سیزده آبان ۵۸ از سوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) بود كه ایشان از آن به انقلاب دوم یاد فرمودند.

تصرف سفارت، اگرچه در عرف بین ‌الملل امرى پسندیده نیست، لیكن در قاموس مبارزات ملت‌هاى آزادى خواه كه شاهد خیانت و جنایت علیه ملت وحكومت خود هستند، امرى انقلابى و خارج از برآوردهاى سیاسى است. با نگاه دقیق به ابعاد این حركت انقلابى متوجه مى‌شویم كه این تسخیر (لانه جاسوسی) پیامدهاى مباركى براى انقلاب اسلامى داشت كه از جمله آن مى‌توان به افشاى چهره‌هاى لیبرالى لانه كرده در بدنه انقلاب و هیأت حاكمه، شكست مفتضحانه آمریكا در افكار عمومى جهان، تقابل آشكار صاحبان انقلاب با عناصر خودفروخته لیبرال، خنثى ‌سازى تهدیدات آمریكا علیه ایران، به هم زدن موازنه استعمارى منطقه، رفع اتهام آمریكایى بودن انقلاب كه از جانب نیروهاى چپ گرا مطرح ‌شد و تبیین قدرت مردم و نقش وحدت ملى در مقابله با ابرقدرت‌ها را اشاره كرد.

این سه رویداد حاوى درس‌ها و عبرت‌هاى ماندگارى است كه مى‌تواند مسیر روشن انقلاب را بر ملت و سیاستمداران نظام هموار و راهگشاى حركت آنان در تقابل با نظام سلطه و پیشبرد اهداف متعالى انقلاب اسلامى در عرصه داخلى و بین‌المللى گردد كه به اهم آن اشاره مى‌شود:

1- عدم اعتماد به نظام استكبارى و همراهى مقتدرانه با نظام اسلامى تحت ولایت امر مسلمین (تولى وتبرى)

۲- عدم اطاعت و تبعیت از نظام سلطه و برنامه‌ها و سیاست‌هاى آنان در سطح داخلى و بین‌الملل (جهادكبیر)

3- ایمان به بدعهدى‌هاى نظام سلطه و در رأس آن ایالات متحده به استناد عملكرد خائنانه آنان در تاریخ گذشته این نظام و سایر نظام‌هاى استقلال خواه (برائت از كفار)

4- ایمان به دشمنى تاریخى نظام سلطه علیه نظام اسلامى و انقلاب اسلامى ملت ایران، اگرچه در بعضى از شرایط شاهد انعطاف یا تغییر و تلطیف مواضع آن‌ها باشیم، لیكن اهداف آن‌ها در تمامى ادوار تاریخى ثابت و تغییر ناپذیر است.

5- ضرورت حضور هوشمندانه نخبگان، اساتید و دانشجویان در پیشبرد اهداف و گفتمان انقلاب اسلامى در سطح داخلى و بین‌الملل (قدرت نرم)

در مبارزه با استكبار باید توجه داشته باشیم كه مبارزه اسلام و جبهه حق با مستكبران نه با مردم، ملت و انسان‌ها بلكه با نظام استكبارى است كه به فرموده رهبر معظم انقلاب امروزه آمریكا و انگلیس و ایادى آن‌ها در رأس این نظام استكبارى قرار دارند. این خوى استكبارى نظام‌هاى مستكبر است كه نمى‌گذارد حقایق و معارف اسلام اصیل به دست انسان‌هاى دنیا برسد چراكه در اینصورت چون با فطرت انسان‌ها هماهنگى دارند به سرعت جذب اسلام شده و به دشمنان نظام استكبار تبدیل خواهند شد.

مطلب دیگر در خصوص ادامه دار بودن منطق مبارزه با استكبار و نظام سلطه است. نباید فكر كنیم كه زمانى با آن‌ها در مورد موضوعات خاص و براى مصالح نظام و انقلاب مذاكره كردیم، دیگر با نظام سلطه مبارزه نخواهیم كرد. بلكه استكبار ستیزى دائمى بوده و تعطیل بردار نیست و خود مذاكره هم یكى از شیوه‌هاى مبارزه با استكبار است.

چگونگى مبارزه با استكبار

1- حساسیت در مقابل دشمن: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) در سال ۹۵ یكى از شاخص‌هاى انقلابى گرى این است كه در مقابل دشمن بایستیم و حساس باشیم. برنامه‌هاى دشمن را باید رصد كرده و متناسب با آن برنامه مقابله‌اى داشته باشیم. این‌كه به فكر خام بعضى‌ها تصور كنیم كه دشمن و نظام سلطه با یك مذاكره با ما از در دوستى در آمده است و فكر دشمنى نظام سلطه را مثل بعضى از ساده انگاران توهم حساب كنیم در دام نقشه دشمن مى‌افتیم چراكه همچنانكه رهبرى معظم فرموده‌اند تفكر توهم توطئه جبهه استكبار خودش یك توهم است.

2- رهبرى واحد و الهى و مقتدر: در مقابله با نظام سلطه و استكبار اگر از رهبرى الهى و مقتدرى كه بتواند نقشه‌هاى دشمن را شناخته و با قدرت الهى همه مردم را باهم متحد كرده و در مقابل فتنه‌هاى آن‌ها با سربلندى بایستد، برخوردار باشیم موفق خواهیم بود. در صورت نبود این رهبرى و یا عدم اتحاد دور هم‌چنین افرادى مثل سایر كشور هاى اسلامى (مصر و لیبى و. . . ) در مبارزه با استكبار موفق نخواهیم شد، هر چند بیدارى اسلامى در آن‌ها آغاز شد ولى نظام سلطه و استكبارى توانست با ابزار و امكانات و نقشه‌هاى مختلف اتحاد مردم را شكسته و انقلاب مردمى را از مسیر اصلى اسلامى خود منحرف نماید. بنابراین شرط اصلى در مواجهه با جبهه استكبار، وجود رهبرى الهى و مقتدر و اتحاد و انسجام در اطراف آن و اطاعت و حمایت از آن است.

3- اتحاد و انسجام درونى: براى موفقیت در مقابل استكبار تا بن دندان مسلح و مجهز به تمام فنون و فتنه‌هاى روز، باید اتحاد و انسجام درونى در میان ملل مسلمان و مخصوصاً در داخل كشور وجود داشته باشد. تا زمانیكه ما در داخل نتوانیم مشكلات خود را حل كرده و به یك تفاهم از انقلاب و استكبار و روش مقابله با نظام سلطه دست بیابیم، در مواجهه با فتنه‌هاى استكبارى موفق نخواهیم شد. اتحاد و انسجام درونى در سایه اطاعت از رهبرى الهى و عمل به قوانین الهى و اسلام اصیل میسر خواهد بود.

4- تحقیر و شكست هیمنه دشمن استكبارى: بایستى با طرق مختلف با استكبار مقابله كرده و در مواجهه و مقابله با آن از خود ترس و واهمه نشان نداد. هر چقدر با قدرت با استكبار برخورد كنیم موجبات عقب نشینى آن‌ها را فراهم خواهیم كرد، چنان‌چه خداوند در سوره انفال آیه ۶۰ اشاره كرده است براى برخورد با آن‌ها خود را به تمام امكانات روز مجهز نموده و موجبات ترس و واهمه آن‌ها را فراهم نمایید. رهبر فرزانه انقلاب هم فرمودند: اگر در مواجهه با استكبار یك قدم عقب بنشینیم، آن‌ها دو قدم جلو خواهند آمد.

5- تداوم و استمرار مبارزه: با توجه به این‌كه جبهه حق و باطل در جهان از اول خلقت وجود داشته و تداوم خواهد داشت، بنابراین براى برقراى عدالت و گرفتن حقوق مستضعفین از مستكبرین، نبرد با استكبار بایستى در همه زمان‌ها و به طرق مختلف تداوم و استمرار داشته باشد. یعنى مبارزه با نظام سلطه و استكبار تعطیل بردار نیست. بنابراین باید فرهنگ استكبارستیزى به‌عنوان یكى از شاخص‌هاى انقلابى گرى و یكى از اصول و مبانى اسلام اصیل مورد توجه قرار گرفته و از نسلى به نسل دیگر منتقل گردد.

6- مبارزه به موقع و مناسب: با توجه به این‌كه جبهه استكبار به انواع قدرت‌هاى مادى و ثروت دنیوى و امكانات و تجهیزات علمى روز دسترسى دارند، شیوه برخورد با آن بایستى متناسب با امكانات و برنامه‌هاى آن‌ها صورت گیرد. در غیر اینصورت علاوه بر این‌كه نتیجه‌اى را به‌دنبال نخواهد داشت بلكه موجب هدر رفت نیرو و امكانات جبهه حق نیز خواهد شد.

با توجه به این‌كه مبارزه با ظالم و مستكبر در همه مكتب‌ها و در نزد همه انسان‌ها، امرى مورد قبول بوده و در آیات و روایت مختلف بر مبارزه با مستكبرین و خوى استكبارى تأكید شده است اصل استكبار ستیزى جزو وظیفه اصلى انسان‌هاى آزاده است كه بایستى با نگاه شكاك به دشمن و با رهبرى رهبران الهى و مقتدر و با تجهیز خود به انواع امكانات و لوازم روز به موقع و مداوم با نظام سلطه و مستكبران و دشمنان انسانیت مبارزه كرد و در این‌راه، هیچ ترسى به خود راه نداد چراكه خداوند در سوره قصص آیه ۵ وعده داده است كه پیروزى نهایى در مبارزه با استكبار از آن مستضعفان بوده و آن‌ها وارثان و پیشوایان نهایى در روى زمین خواهند بود.

تاریخ مبارزات انقلابى ملت ایران در رهایى از استعمار و استكبار جهانى گنجینه و میراث گهربار گذشتگان این سزرمین به فرزندان و آینده سازان نظام اسلامى است كه مى‌بایست تلاش شود از هرگونه تحریف و تبدیلى مبرا، و بسان گوهرى ارزشمند به نسل‌هاى آینده سپرده شود. به امید جهانى بدون استكبار در حكومت جهانى حضرت مهدى(عج). انشاالله/9457//۷۰۴/خ

سجاد محمدی فارسانی

ارسال نظرات