۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۵۸۴۱۲۶
حجت‌الاسلام اویسی:

«ثارالله» یکی از عمیق‌ترین مفاهیم عقیدتی عاشورا است

کارشناس معارفی حرم کریمه اهل بیت عاشورا را عمیق‌ترین مفهوم عقیدتی توصیف کرد و گفت: مستندات روایی آیه ۵۴ سوره مریم حقیقت رجعت را به‌عنوان یکی از معانی ثاراللهی عاشورا بیان کرده است.
حجت‌الاسلام محسن اویسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن اویسی امشب در محفل سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی عنوان و مفاهیم «ثارالله» پرداخت و اظهار داشت: برای بررسی این مفهوم لازم است ضمن نقل روایات ائمه معصوم علیهم‌السلام به موضوع رجعت نیز توجه شود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به آیه 54 سوره مریم ابراز داشت: خداوند متعال در این آیه مبارکه از یکی از انبیای خود به نام اسماعیل یادکرده است، حال سؤال این است که این پیامبر همان حضرت اسماعیل سوره مریم است یا خیر.

وی ادامه داد: خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَبِيًّا؛ و در این کتاب، [سرگذشتِ] اسماعیل را یاد کن که او وفا کننده به عهد و فرستاده‌ای پیامبر بود.» این در حالی است تفاسیر نقل کرده‌اند «ذكر او به‌عنوان صدق، اولاً به جهت شهرت وی به اين صفت بوده است؛ چنانچه مرحوم صدوق به سندهاى معتبری از سليمان جعفرى كه حضرت رضا علیه‌السلام به ایشان فرمود: مى‌دانى چرا اسماعیل صادق الوعد ناميده شد؟ عرض كردم: نه امام فرمودند (مردى او را وعده‌ای نمود به مكانى، پس نشست در آنجا منتظر او مدت يك سال‌.)»

حجت‌الاسلام اویسی به بررسی برخی از روایات مرتبط با آیه 54 سوره مریم پرداخت و عنوان داشت: کتاب تفسير برهان در روایتی از يزيد بن معاویه العجلى روایتی نقل کرده است که «خدمت حضرت صادق علیه‌السلام عرض كردم: خبر فرما از اسماعیل صادق الوعد كه خداوند در قرآن ذكر فرموده، آيا اسماعیل پسر ابراهيم علیه‌السلام است، زيرا گمان مى‌كنند او است؟ فرمود: اسماعیل قبل از ابراهيم مرد و ابراهيم حجت خدا، قائم صاحب‌شریعت بود. در اين صورت اسماعیل به كه مبعوث بود؟ عرض كردم: پس اسماعیل كيست؟ فرمود: پسر حزقيل پيغمبر، خداوند اسماعیل را مبعوث فرمود به قومش، پس تكذيب او را نموده كشتند.»

وی ادامه داد: امام صادق در روایت خود به شیوه شهادت این نبی الهی اشاره‌ کرده و تصریح فرمودند «پوست صورتش را درحالی‌که زنده بود كَندند، {در همین حال} خداوند متعال غضب فرمود، سطاطائيل ملك عذاب را فرستاد و به او گفت: اى اسماعیل، من ملك عذاب هستم و حق‌تعالی فرستاده تا قوم تو را معذب سازم به انواع عذاب اگر مى‌خواهى. فرمود: مرا حاجتى به تو نيست.»

کارشناس معارفی حرم مطهر در ادامه بیان روایت عاشورا را عمیق‌ترین مفهوم عقیدتی توصیف کرد و گفت: در ادامه این روایت آمده است که خداوند مستقیماً وحى فرمود: «چه حاجت دارى؟ عرض كرد: خدايا اخذ عهد فرمودى به الوهيت ذات خود و به نبوت حضرت محمد صلی‌الله عليه و آله و به ولايت وصى او و خبر دادى به آنچه بجا آورند خلق به حضرت حسين بن على علیه‌السلام بعد از پيغمبر و وعده فرمودى حضرت حسين علیه‌السلام را برگردانى به دنيا تا خود او انتقام كشد. خدايا حاجت من آنكه مرا برگردانى به دنيا براى انتقام. پس خداى تعالى وعده فرمود اسماعیل را و با حضرت حسين علیه‌السلام برمى‌گردد.» بنابراین از اين حديث شريف اثبات رجعت محقق گردد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله زندگی مبتنی بر سبک اسلامی را سخت و شیرین توصیف کرد و عنوان داشت: برای رسیدن پیام الهی در چارچوب دین به دست بشر امروزی سختی بسیاری از سوی اولیا و انبیای الهی تحمل شده است.

وی ادامه داد: یکی از مفاهیم و معانی ثاراللهی امام حسین علیه‌السلام این است که ایشان رجعت فرموده و خود از قاتلان این واقعه عظیم انتقام خواهند گرفت./837/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات