۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۵۸۴۰۷۱
استاد حوزه مطرح کرد؛

لزوم بهره گیری شورای عالی از نظرات نخبگان جوان حوزه

حجت الاسلام الماسی بر لزوم توجه بیشتر شورای عالی حوزه علمیه به مسائل اخلاقی و پژوهشی همچنین توجه به تبلیغ بین الملل به صورت سیستمی تأکید کرد.
شورای عالی حوزه های علمیه

حجت الاسلام علی الماسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اولویت های کاری شورای عالی حوزه علیمه گفت: شورای عالی حوزه علمیه باید مسائل اخلاقی در حوزه علمیه را در برنامه ریزی کلان و خرد خود مدنظر قرار دهد.

مدیر مرکز تخصصی فقه و اصول اهل بیت(ع) ادامه داد: متأسفانه امروزه مسائل اخلاقی در حوزه علمیه نسبت به گذشته کم رنگ شده است البته چنین موردی طبیعی است زیرا ورودی های جدید حوزه علمیه همان افراد عادی در جامعه هستند که به دلایلی تصمیم می گیرند وارد حوزه علمیه شوند بنابراین با توجه به شرایط امروزی که جهان از مسائل اخلاقی دور می شود طبیعی است بدنه جدید حوزه با روحیه ضعیف تر اخلاقی وارد حوزه شود.

وی افزود: اما نکته مهم و قابل توجه این است که در حوزه علمیه نیز به مسائل اخلاقی کم تر توجه می شود در حالی که اخلاق مسأله کلیدی است و نباید فراموش شود بنابراین نگاه اخلاق محور در سیاست های کلان حوزه علمیه باید تقویت شود به گونه ای که اخلاق از فرع به اصل تبدیل شود که شورای عالی باید به آن رسیدگی کند که در غیر این صورت از خطرات جدی حوزه علمیه خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم پژوهش را نیز از اولویت های کاری شورای عالی حوزه علمیه دانست و بیان کرد: امروزه نظام آموزشی حوزه علمیه آموزش محور است اما در گذشته به رغم این که آموزش درمتن حوزه علمیه بوده است اما پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اساتید شاگردان را به عنوان محقق تربیت می کرده اند.

وی افزود: آموزش محور بودن نظام آموزشی موجب شده است طلاب در بحث پژوهش ضعیف شوند در نتیجه شورای عالی حوزه باید این نظام را مورد بازبینی قرار دهد؛ طلبه باید از سال اول پـژوهشگر تربیت شود؛ البته حوزه علمیه خواهران به دلیل نگاه قوی تری که به امر پژوهش داشته اند از حوزه علمیه براردان موفق تراست.

حجت الاسلام الماسی خاطرنشان کرد: شورای عالی حوزه علمیه بحث تبلیغ بین الملل را نیز باید مورد توجه قرار دهد؛ گرچه امروزه فعالیت های مناسبی در زمینه روابط بین الملل در حوزه علمیه انجام شده است اما به صورت فردی صورت می گیرد که این مورد باید به صورت سیستمی انجام شود.

وی توجه شورای عالی به نخبگان و طلاب جوان را ضروری دانست و افزود: شورای عالی حوزه علمیه باید از نخبگان جوان به عنوان مشاور و حتی سخنگو استفاده کند به گونه ای که با تشکیل کمیته هایی از نخبگان جوان حوزوی می تواند مسائل را مورد بررسی قرار دهند.

وی ادامه داد: امروزه جای نخبگان جوان حوزوی در شورای عالی حوزه خالی است در نتیجه موجب شده است مقداری به روز بودن حوزه علمیه مورد لطمه قرار گیرد./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات