۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۵۸۳۹۲۵

یادداشت | پیام حضور زائران اربعین از ۴۰ کشور جهان

اربعین امسال، برخی زوار و مواکب با نصب تصاویر شهدای مظلوم یمن تلاش کرده اند دنائت و پستی سیاست رسانه ای کشورهای غربی را در بی تفاوتی آنها به کشتار مظلومانه مردم یمن نشان دهند.
راهپیمایی اربعین اربعین اربعین اربعین  زائران پیاده اربعین از مناطق جنوبی عراق به سمت کربلا

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نهضت عاشورا و قیام اباعبدالله(ع) بقای اسلام ناب و اسلام اصیل را ضمانت کرده و به فرموده امام خمینی(ره) این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. در سال های اخیر سنت پیاده روی اربعین و زیارت ابا عبدالله(ع) در روز اربعین تبدیل به یک سنت فراگیر و جهانی شده است. امسال تقریبا از حدود 40 کشور دنیا در پیاده روی اربعین حضور خواهند داشت، این حضور با این تعداد و تنوع پیام های زیادی می تواند داشته باشد که نوشتار حاضر درصدد است در حوزه قدرت سخت و قدرت نرم به بررسی این پیام‌ها و فرصت‌های به وجود آمده از این اجتماع بزرگ زائران و محبان و شیعیان ابی عبد الله(ع) بپردازد.

۱. اعتماد به امنیت موجود در عراق و شکست پروژه دشمن برای ایجاد هراس و حس ناامنی

امنیت نعمت بزرگی است که بسیاری نسبت به آن بی توجه هستند تا جایی که در احادیث فرموده اند: نعمتان مجهولتان الصحه و الامان[1]

بی تردید امنیت بستری است که در آن می توان فعالیت نرم و فرهنگی را با فراغ بال و احساس امنیت بیشتری و لاجرم راندمان و دستاوردهای بزرگتری، انجام داد.

پیاده روی اربعین، صرفا یک نمایش و پیاده روی نمادین و حرکتی خنثی نبود و نیست، بلکه این حرکت، طریقی برای جلب توجه مردم به امام حسین(ع) و انتقال معارف حقیقی اسلام و پیام اصلی عاشورا است که عبارت است از اصلاح طلبی حسینی[2]، برای احیای امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ظلم مستکبرین. از این رو تمام تلاش دشمنان اسلام در طول تاریخ این بوده که با ایجاد ناامنی برای زائران اربعین، جلوی این حرکت عظیم را بگیرند.

در زمان متوکل خلیفه عباسی، او دستور داد ابتدا، گنبد و بارگاه امام حسین ع را تخریب کنند و زمینش را شخم زده و زیر کشت ببرند، ضمنا هزاران مامور در مسیر راه های منتهی به کربلا قرار داد تا از ورود زائران جلوگیری کنند؛ اما علی رغم به حداقل رساندن حضور، نتوانست آن را به صفر برساند، کار به جایی رسید که متوکل مجبور شد، طی فرمانی زیارت بارگاه امام حسین(ع) را به شرط این که دست راست زائر را قطع کنند، آزاد کند.

مسعودی در کتاب مروج الذهب می نویسد: خانمی به قصد زیارت بارگاه امام حسین(ع) به مامور ثبت نام مراجعه کرد به وی تذکر دادند، آیا می دانی که شرط رفتن به زیارت قطع دست است؟ آن زن پاسخ داد: از شرایط آگاهم! متصدی ثبت نام اسم این خانم را می نویسد. آنگاه به وی دستور می دهد، دستش را برای قطع کردن بیرون بیاورد، آن زن دست چپ خود را بیرون می آورد! مامور می گوید: خانم، فرمان خلیفه می گوید باید دست راست داوطلب قطع شود. آن زن دست راست خود را از زیر حجاب بیرون می آورد و می گوید: این دست را سال گذشته قطع کردید!

در دهه‌های اخیر نیز بعثی های ملعون بارها با حربه های مختلف سعی در ایجاد موانع امنیتی و تهدید جانی زائران داشته اند، در چند سال اخیر نیز ایجاد ناامنی، ترور، تهدید و ایجاد خطرات جانی با حضور داعش و تکفیری‌ها به اوج خود رسید تا مانع از شکل گیری این کنگره عظیم انسانی شود اما خوشبختانه در سایه مجاهدت شهدای مدافع حرم، امنیتی مثال زدنی بر عراق حکمفرما شده است و حضور میلیون‌ها زائر از چهل کشور دنیا نشان دهنده شکست پروژه دشمن در ناامن سازی عراق و کم کردن و به حداقل رساندن، حضور زائرین در عراق بود.

در هر حال، حضور این تعداد زائر با تنوع گسترده، از سراسر دنیا، افزون بر اینکه بیانگر اعتماد به وجود امنیت در عراق است، فرصتی است تا جبهه مقاومت قدرت سخت خود را از حیث امنیتی به رخ بکشد و پیام توانایی، ایجاد امنیت و ثباتی را که با اتکا به قدرت درونی جهان تشیع به دست آمده است را به همه جهانیان منتقل کند.

۲. انتقال پیام اصلی عاشورا به جهانیان

طبعا بستر امن و حضور زائران گوناگون از سراسر دنیا، فرصت بسیار مغتنمی است تا با برنامه ریزی درست و هدفمند، پیام اصلی نهضت عاشورا که حرکت اصلاحی برای حاکمیت معارف الهی در سطح جوامع بشری و کنار زدن منکرات بزرگی چون ظلم و استکبار و وجود جامعه طبقاتی، از سطح جوامع می باشد را به زائرین منتقل کنیم.

در زیارت اربعین آمده است «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و خیره الضلاله»[3] یعنی امام حسین(ع) در دعوت مردم، هیچ جای عذر و بهانه ای برای کسی نگذاشتند و بی دریغ خیرخواهی کردند و جان خود را در راه خدا دادند تا بندگان الهی را از جهالت و نادانی و سرگردانی و گمراهی نجات دهد و برهاند.

شایان ذکر است که اهل بیت(ع) ما می‌فرمایند شرط بهره مندی از ثواب زیارت چیزی نیست جز، زیارت بامعرفت!

معرفت نسبت به اینکه همه باید به مانند یک ید واحد، در سایه اعتصام به حبل الهی که قرآن و ولیّ مشروع در زمان غیبت هستند، حرکت کنند.

معرفت نسبت به اینکه عدِه سازی یکی از اصلی ترین سیاست های تشیع قبل از ظهور است تا با ایجاد این عدِه سازی و نیروپروی و تعمیق معرفت این نیروها نسبت به منطق قران، برای ظهور امام عصر عج شرایط را مهیا کنند، منطقی که عبارت است از آمادگی برای بذل جان و مال و همه چیز خود در راه جهاد فی سبیل الله تا قوی و قویتر[4] شویم و موانع ظهور را برداریم.

اینکه متوجه شوند زیارت با معرفت یعنی شناخت منطق فکری امام حسین و منطق فکری ایشان چیزی نبود جز «هیات من الذله» اینکه یاد بگیریم بین جنگیدن و پایان با عزت و زندگی با ذلت کدام یک را انتخاب کنیم؟

امام حسین(ع) هنگامی که در مقام افشا و ظاهر ساختن چهره نفاق بر می آید، خطابه به مردم می فرمایند: «الا و ان الدعی ابن الدعی قد رکزنی بین اثنتین بین السله و الذله و هیهات منا الذله» ای مردم، آن زنازاده پسر زنازاده، آن امیر و فرمانده شما، مرا بین دو چیز مجبور کرده است، بین جنگیدن و ذلت، اما هیهات که ما ذلت و خواری را بپذیریم!

از این رو حضور افرادی از کشورهای گوناگون فرصتی است برای انتقال این پیام های راهبردی تا آنها متوجه زیارت با معرفت شوند و آنها را از این تصور سطحی که این زیارت صرفا حرکتی نمادی است، خارج کنیم و معرفت آنها را تعمیق ببخشیم.

۳. فرصت به چالش کشیدن ادعای کشورهای لیبرال و سکولار مبنی بر گردش آزادانه اطلاعات

رسانه های برآمده از مکتب لیبرالیسم و کشورهای غربی که غول‌های رسانه ای دنیا محسوب می شوند، رسانه هایی همچون بی بی سی و سی ان و ان و دیگر شبکه های مخالف با فرهنگ تشیع و مقاومت اسلامی، همواره بر اطلاع رسانی آزاد و گردش آزادانه اطلاعات تاکید دارند، آنها این مساله را حربه ای کرده اند علیه کشورهای جهان اسلام که چرا مانع گردش آزادانه اطلاعات می شوید، جالب است این رسانه ها که نسبت به قتل یک ستون نویس روزنامه واشنگتن پست یعنی جمال خاشقجی که از خودشان بود و برای تحت فشار قرار دان ترامپ و دوست صمیمی اش بن سلمان، این همه سر و صدا راه انداختند و هر حادثه کوچکی را تبدیل به یک بحران بزرگ می کنند؛ اما نسبت به اجتماع بزرگ اربعین و حضور میلیون‌ها انسان عاشق از سراسر جهان و پیاده روی چندروزه به هیچ وجه اطلاع رسانی در خور شأن این اجتماع ندارند و صرفا با یک خط خبر از کنار آن می گذرند.

اما از سویی دیگر حضور پررنگ رسانه ای خودی با توجه به تنوع زائران و البته با عنایت به وجود شبکه های اجتماعی و فرصت هشتگ سازی و ترندسازی در شبکه های اجتماعی توانسته موج ایجاد کند، این ایام کلیدواژه های اربعین، پیاده روی اربعین، امام حسین، کربلا، موج چهل میلیونی اربعین و از این دست هشتگ ها توانسته در فضاهای مجازی جای خود را باز کند اما هنوز جای کار هدفمند در این عرصه وجود دارد.

اربعین امسال، برخی زوار و مواکب با نصب تصاویر شهدای مظلوم یمن تلاش کرده اند دنائت و پستی سیاست رسانه ای کشورهای غربی را در بی تفاوتی آنها به کشتار مظلومانه مردم یمن نشان دهند.

۴. به چالش کشیدن آل سعود و تحت فشار قرار دادن آن

آل سعود بزرگ‌ترین مانع بر سر راه بازگرداندن کنگره عظیم حج به فلسفه و روح اصلی تشریع آن یعنی اجتماعی جهانی برای بصیرت بخشی و برائت از مشرکین است.

حرکت تنها ده درصد از زائران در قالب ان جی اوهای مردمی به سمت مرزهای عربستان و درخواست از عربستان برای ورود به آن کشور جهت برگزاری مراسم سالگرد ارتحال رسول اکرم(ص) در روز 28 صفر، کاملا حکومت آل سعود را به هم خواهد ریخت! و آنها را مجبور به واکنش خواهد کشاند. واکنشی که چالشی بزرگ برای آنها و البته شیاطین حامی آل سعود در برخواهد داشت. چون اگر اجازه ورود بدهد، یعنی عقب نشینی! اگر هم اجازه ورود ندهد، معنایش جلوگیری از یک حرکت خودجوش مردمی خواهد بود و به شدت برای آنها گران تمام خواهد شد!/۹۱۸/ی۷۰۲/س

محمدعلی رنجبر

منابع


[1] . روضة الواعظین و بصيرة المتعظين‏، محمد بن حسن فتّال نيشابورى‏، ج ۲ ص ۴۷۲ ؛ الخصال، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۳۴ ؛ بحارالأنوار، علامه مجلسی ج ۷۸، ص ۱۷۰.

[2] . انّي لم أخرج أشراً ولا بطراً ولا مفسداً ولا ظالماً، و انّما خرجت لطلب الاصلاح في امّة جدّي (ص)، و أريد أن آمر بالمعروف و أنهي عن المنكر

[3] . زیارت اربعین

[4] . سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰

وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ.

ارسال نظرات