۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۸۳۷۳۱

اربعین حسینی؛ میعاد شیعیان در یک کنگره‌ بین‌المللى

اربعین یعنى میعاد شیعیان در یک کنگره‌ى بین‌المللى، جهانى، در یک سرزمینى که خود آن سرزمین خاطره‌انگیز است.
اربعین

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت فرا رسیدن اربعین شهادت سومین امام شیعیان حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفای آن حضرت، احادیثی از اهل بیت علیهم‌السلام و سخنانی از رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره زیارت اربعین و اهمیت آن منتشر می‌شود.

امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمودند: «عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ: صَلاةُ الخَمسين، وَ زِيارَةُ الاَربَعينِ، وَ التَّخَتُّمُ فِى اليَمينِ، وَ تَعفيرُ الجَبينِ وَ الجَهرُ بِبِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ؛ نشانه‏‌هاى مؤمن، پنج چيز است: ۱ ـ نمازهاى پنجاهگانه (منظور، نمازهای روزانه و نوافل آنهاست که پنجاه رکعت می‌شود.)  ۲ ـ زيارت اربعين ۳ ـ انگشتر به دست راست كردن ۴ ـ بر خاك سجده‌كردن ۵ ـ بسم الله الرحمن الرحيم را بلند گفتن» (وسائل الشيعه، ج ۱۰ ص ۳۷۳ ؛  التهذيب، ج ۶، ص۵۲).

همچنین امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْن علیه‌السلام مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ؛ هرکس با پای پیاده به نزد قبر حسین علیه‌السلام بیاید، خداوند به ازای هر قدم، برایش هزار حسنه می‌نویسد، هزار گناه را از او پاک می‌کند و هزار درجه او را بالا می‌برد.» (کامل الزیارات، ص ۱۳۴-۱۳۵).

رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی فرمودند: «این روزها روزهاى نزدیک به اربعین است. پدیده‌ بى‌نظیر و بى‌سابقه‌اى هم در این سال‌هاى اخیر به ‌وجود آمده و آن، پیاده‌روى میان نجف و کربلا یا بعضى از شهرهاى دورتر از نجف تا کربلا است. بعضى از بصره، بعضى از مرز، بعضى از شهرهاى دیگر، پیاده راه مى‌اُفتند و حرکت می‌کنند. این حرکت، حرکت عشق و ایمان است. ما هم از دور نگاه می‌کنیم به این حرکت و غبطه می‌خوریم به حال آن کسانى که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند:

گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم‌

بُعد منزل نبوَد در سفر روحانى

این کسانى که این راه را طى کردند و این حرکت عاشقانه و مؤمنانه را انجام می‌دهند، واقعاً دارند حسنه‌اى را انجام می‌دهند. این یک شعار بزرگ است: «لا تُحِلّوا شَعائِرَ الله». این بلاشک جزو شعائرالله است. جا دارد که امثال بنده که محرومیم از این‌ جور حرکت‌ها، عرض بکنیم که: «یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً».

این حرکت، حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبى و باورهاى راستین، تحریک‌کننده و عمل‌کننده است؛ هم عشق و محبّت. تفکّر اهل‌بیت علیهم‌السلام و تفکّر شیعى همین‌جور است؛ ترکیبى است از عقل و عاطفه، ترکیبى است از ایمان و عشق» (بیانات در تاریخ ۹ آذرماه ۱۳۹۴).

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «اربعین یعنى میعاد شیعیان در یک کنگره‌ى بین‌المللى، جهانى، در یک سرزمینى که خود آن سرزمین خاطره‌انگیز است؛ سرزمین خاطره‌ها است؛ خاطره‌هاى باشکوه، خاطره‌هاى عظیم؛ سرزمین شهدا، مزار کشته‌شدگان راه خدا. اینجا جمع بشوند پیروان تشیّع، و دست برادرى و پیمان وفادارىِ هرچه بیشتر ببندند. این اربعین است.» (بیانات در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۵۲).

/۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات