۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۵۸۳۵۷۷
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای شورای عالی حوزه:

جامعه مدرسین بر رساله های مدعیان مرجعیت نظارت بیشتری داشته باشد| اجازه ندهید حوزه و مرجعیت را تضعیف کنند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از وضعیت انتشار رساله های عملیه گسترش یافته در جامعه، از جامعه مدرسین خواست نظارت بیشتری بر روند رساله های مدعیان مرجعیت داشته باشد و اجازه ندهند حوزه و مرجعیت تضعیف شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرگزاری رسا، اعضای شورای عالی حوزه های علمیه در راستای سلسله نشست های خود با مراجع عظام تقلید، با حضور در دفتر حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

 شواری عالی حوزه، باید ارتباطش با مراجع را پر رنگ تر و پیوندش را با آنان بیشتر کند.

در این دیدار؛ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ظرفیت بالای حوزه و لزوم استفاده از این ظرفیت برای ساماندهی و مدیریت بهتر حوزه فرمودند: یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که سنّت های حوزه را حفظ کنید تا تحت الشّعاع دیگر فرهنگ‌ها قرار نگیرد؛ چرا که حوزه خود فرهنگ مستقلی دارد و باید این فرهنگ و سنّت حفظ شود.

این مرجع تقلید که دبیری شورای عالی حوزه در سال های گذشته را نیز در کارنامه خدمات حوزوی خود دارد، افزود: طبق اساسنامه شورای عالی حوزه، این شورا مستقل است و این استقلال فقط به معنای استقلال مالی نیست بلکه استقلال در تصمیم گیری ها و... را نیز شامل می شود و امام راحل نیز بر این استقلال تأکید فراوان داشتند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: اگر چه معمولاً دیگر استقلال ها بدون استقلال مالی انجام نمی‌گیرد لیکن باید تلاش شود استقلال همه جانبه شورای عالی و حوزه علمیه حفظ شود.

این مرجع تقلید و عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به برنامه ریزی دشمنان برای تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت تصریح کرد: در قضیه اخیر فیضیه، بررسی ها نشان داد که این اتفاق تصادفی نبوده و با برنامه ریزی انجام شده است. لذا باید هوشیاری خود را بالا ببرید و اجازه ندهید حوزه و مرجعیت را تضعیف کنند.

ارتباط شورای عالی با مراجع پررنگ تر باشد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: شواری عالی حوزه، باید ارتباطش با مراجع را پر رنگ تر و پیوندش را با آنان بیشتر کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در گذشته علما و مراجع از موقعیت بالایی برخوردار بودند افزود: انتظار می‌رود اکنون نیز در نظام جمهوری اسلامی این امر تقویت شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره محدودیت های حوزه قم و نیاز حوزه به تخصص گرایی در حوزه ابراز کرد: پذیرش طلاب مبتدی را به شهرستان ها واگذار کنید تا حوزه قم بتواند در سطح بالاتری فعالیت کند.

طرح اجرایی برای تمرکززدایی از قم اندیشیده شود

ایشان در ادامه افزودند: از آنجایی که قم مرکز حضور فضلا شده،‌ لذا شهرستان ها خالی مانده و این موجب آسیب پذیرتر شدن است؛ بنابراین باید این موضوع بررسی شود و طرحی اجرایی برای آن اندیشیده شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دروس خارج حوزه اظهار کرد: درس خارج حوزه نیز باید کنترل و ساماندهی شود.

این مرجع عالیقدر با اشاره به فشارهای اقتصادی و هزینه های جاری حوزه یادآورشد: در مدیریت حوزه برنامه ریزی شود و حتی المقدور هزینه ها کنترل و کاهش یابد؛ و با کوچک سازی ساختار نیز می توان هزینه ها را کاهش داد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مدیریت ارشد شورای عالی بر نهادهای تبلیغی و حوزوی ابراز داشت: شورای عالی حوزه به عنوان متولی اصلی مدیریت حوزه و نهادهای تبلیغ دینی باید نظارت کامل بر سازمات تبلیغات، دفتر تبلیغات و حوزه خواهران نیز داشته باشد.

واکنش به انتشار رساله از سوی برخی مدعیان مرجعیت

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به معضل مدعیان مرجعیت و انتقاد از وضعیت انتشار رساله های عملیه گسترش یافته در جامعه افزود: باید از جامعه مدرسین حوزه علمیه خواسته شود، بر رساله های مدعیان مرجعیت نظارت بیشتری داشته باشند؛ چرا که تصور  گروهی از این تکثیر و انتشار این رساله به دنبال تضعیف مرجعیت هستند.

لزوم نامگذاری روز یا هفته ای به نام حوزه در سال

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با اشاره به دست آوردها و پژوهش های با ارزشی که در حوزه صورت گرفته، تصریح کرد: باید روزی یا هفته ای در سال برای حوزه وجود داشته باشد، تا در آن دستاوردها و فعالیت‌هایی که انجام شده به اطلاع مردم برسد.

لازم بذکر است در ابتدای این دیدار آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، به عنوان دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گزارشی از فعالیت های شورای عالی و افق پیش روی حوزه ارائه نمود.

پس از آن آیت الله اعرافی بعنوان مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، گزارش از وضعیت مدیریت حوزه و حوزه های سراسر کشور ارائه کرد.

در ادامه نیز دیگر اعضای محترم شورای عالی حوزه به بحث و تبادل نظر در مباحث جاری حوزه پرداختند. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات