۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۵۸۳۵۲۶
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

حماسه اربعین جلوه امید برای دنیای خسته از ظلم است| فرهنگ عاشورا با قدرت در برابر جاهلیت مدرن می ایستد

تولیت آستان قدس رضوی پیام عاشورا برای همه انسان ها دانست و گفت: دنیای امروز از ظلم و الحاد و ستم به ستوه آمده و به دنبال روزنه امید می گردد و عاشورا و اربعین امید است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در برنامه زنده تلویزیونی مخاطب خاص که به صورت مستقیم از کربلای معلا و شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به فرازهایی از زیارت اربعین گفت: کمک کردن به دین در واقع کمک به انسان است چرا که قرآن و اهل بیت(ع) نیازمند به کمک ما نیستند.

وی افزود: اگر انسان از خورشید بهره بگیرد یا نگیرد عالم هستی از فیض نورانیت خورشید بهره مند می شود، اگر انسان استفاده کرد بهره می برد و الا چیزی از خورشید کم نمی شود، ما باید خود را از نفسانیت، هوا و هوس، خودمحوری، دنیاپرستی و خودخواهی نجات دهیم.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که انسان آفریده شده تا رشد کرده و به جامعه در مسیر رشد و هدایت کمک کند، اظهار داشت: انسان باید بداند که وجودش در این دنیا بیهوده نیست و امام حسین(ع) دست انسان ها را می گیرد تا از نفسانیت خارج شده و در مسیر الهی گام بردارند.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) قیام کرد و خون خود را داد تا از مردم جهل زدایی شده و آن ها را از گمراهی نجات دهد، انسان باید اهل تعقل، اندیشه و تحلیل شود و از فضای جاهلی فاصله بگیرد، تمام این اقدامات و حضورها تجلیل از مقام سیدالشهدا و اصحاب با وفای ایشان است، هر تجلیلی که بدون ریشه تحلیلی باشد ماندگار و اساسی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر معرفت عمیق شیعیان و مسلمانان نسبت به اهل بیت طاهرین(ع) ابراز داشت: این معرفت و تحلیل باید در حدی باشد که با تکانه ها نلرزد و با شبهات دچار تزلزل نشود و ثبات داشته باشد.

وی عنوان کرد: وجود مقدس سیدالشهدا از جامعه جهل زدایی و آن را صاحب تحلیل کرد، اگر جامعه آن روز اهل تحلیل بود و امام ایمان را از امام کفر تشخیص می داد دچار این بلای بزرگ نمی شد، امروز هم در جامعه انسان باید کاری کند که سپاه حضرت اباعبدالله(ع) باشد و ایشان را یاری دهد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: رضایت حضرت این است که انسان هر معروفی را انجام داده و هر منکری را ترک کند، کسانی که در این عالم به جایی رسیدند از راه انجام واجبات و ترک محرمات بوده است، انسان باید امام حسین(ع) را الگوی خود در تمام زمینه ها قرار دهد.

وی با انتقاد ادعاهای پرهیاهوی حقوق بشری غربی اضافه کرد: بسیاری ادعای دیگرخواهی دارند و شعار حقوق بشر گوش فلک را کر کرده است اما مصداق کامل دیگرخواهی در سایه خداخواهی امام حسین(ع) است که حتی دشمنان خود را نصیحت می کنند تا از آتش نجات پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که باید در گره گشایی از زندگی مردم اهل بیت(ع) را الگوی خود را قرار دهیم و با تقدیر از مردمی که امکان زیارت اربعین را برای افراد نیازمند فراهم کردند، گفت: حماسه اربعین جلوه ای بسیار زیبا و بی بدیل است و در هیچ جای کره زمین چنین اجتماعی وجود ندارد.

وی افزود: حماسه اربعین نمادی از اجتماعی با اراده، اخلاص و انگیزه است که با وجود مشکلات و سختی ها مردم به عشق حضرت اباعبدالله الحسین(ع) حضور با اخلاص پیدا می کنند، اجتماع اربعین برای این است که اعلام شود جلوه انسجام تمام امت اسلامی در اربعین است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیام های حماسه اربعین اظهار داشت: پیام جمعیت عظیم عاشقان این است که در همان مسیری که امام حسین(ع) گام نهادند، حضرت و یاران ایشان را اسوه قرار دهیم و در برابر زیاده خواهان عالم و مستکبران ایستادگی کنیم.

وی ادامه داد: از صداوسیما و رسانه هایی که به تبیین این حماسه بزرگ می پردازند تشکر می کنم، متأسفانه امروز شاهد هستیم که با وجود بی بدیل بودن حماسه اربعین برخی شبکه ها این حرکت عظیم را بایکوت کرده اند، ملت عراق امروز میزبان است و از سراسر عالم در این برنامه عظیم حضور دارند که نقطه مشترک همه زائران لبیک یا حسین است.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: ملامت ملامتگران، شبهه افکنی ها، فتنه ها و توطئه ها نباید کسی که در مسیر سیدالشهدا است را دچار تزلزل کند، انسان باید تا جایی که نیاز است پای کار باشد و از نظر فکری، اندیشه ای، محبت، اخلاقی و عملی خود را برای یاری امام حسین(ع) آماده کند.

وی عنوان کرد: چتر رحمت امام حسین(ع) بر سر همه پهن بوده و دستگاه حضرت انسان ساز است، هرکس با هر ظرفیت می تواند در این دستگاه بهره مند شود، از راه های ارتقای انسان و نورانیت اشک بر امام حسین(ع) است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: دستگاه امام حسین(ع) و اربعین جلوه امید در زندگی انسان است تا انسان همه سختی ها، ظلم ها و تاریکی ها را کنار بزند و به نورانیت برسد، بهترین ایام سال با نام سیدالشهدا گره خورده است.

وی اضافه کرد: اربعین زمینه ظهور منجی عالم بشریت و تمدن عالی اسلام است، دنیای امروز از ظلم و الحاد و ستم به ستوه آمده و به دنبال روزنه امید می گردد و عاشورا و اربعین امید است، پیام عاشورا و هیهات مناالذلة برای همه عالم است، پیام امام حسین(ع) نجات انسان ها است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: دشمنان و مستکبران با زیارت امام حسین(ع) و اربعین مخالف هستند چون این زیارت انسان را می سازد و اجازه نمی دهد که میدان برای مستکبران و ظالمان باشد، زیارت حضرت سبب صیانت بخشی به جامعه بشری است، این جلوه ها دست دولت ها و احزاب سیاسی نیست و تنها مردم در آن نقش آفرین هستند، اربعین معجزه ای الهی و بیداری مردم به برکت خون پاک سیدالشهدا است.

وی افزود: عاشورا امروز در برابر جاهلیت مدرن خواهد ایستاد که امپراتوری رسانه ای و پول دارد و مجهز به تکنولوژی است، جاهلیت مدرن که بشریت را رنج می دهد ریشه در جاهلیت قدیمی دارد اما صورت تازه پیدا کرده است، راه برون رفت از این فضا نگاه به آموخته های امام حسین(ع) است.

ارسال نظرات