۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۵۸۳۲۹۱
​آیت الله تحریری:

لازمه رسیدن به معرفت و بصیرت انجام به موقع تکالیف فردی و اجتماعی است

تولیت حوزه علمیه مروی با بیان این که انسان باید عقل خود را در امور زندگی به کار گیرد، گفت: انسان برای رسیدن به معرفت و بصیرت باید در هر زمان طبق شرایط، تکالیف خود را در سطح فردی و اجتماعی انجام دهد.
جلسه درس اخلاق آیت الله تحریری در مدرسه علمیه مروی جلسه درس اخلاق آیت الله تحریری در مدرسه علمیه مروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد باقر تحریری تولیت حوزه علمیه مروی در کلاس درس اخلاق که امروز در این حوزه علمیه برگزار شد، گفت: اولیای الهی به علت اینکه به نور مطلقه الهی متصل هستند همه شئون زندگی ایشان روشن است و این خیر و موهبت را برای ما نیز خواسته‌اند که در مسیر ایشان حرکت کنیم و مانند ایشان شویم.

وی افزود: عالم دنیا به خودیِ خود ظلمانی است؛ شاید انسان بتواند با به کار بستن قوای ادراکی، شناخت نسبی از جهان پیرامون خود پیدا کند اما برای کسی که به دنبال اهداف والای الهی و انسانی است، کفایت نمی‌کند؛ انسان نیاز دارد قوای درونی او نیز در فهم آنچه برای رسیدن به خدا احتیاج دارد دخالت اساسی داشته باشد.

تولیت حوزه علمیه مروی اظهار داشت: انسان برای رسیدن به معرفت و بصیرت باید در هر زمان طبق شرایط، تکالیف خود را چه در سطح فردی چه در سطح اجتماعی انجام دهد؛ وظیفه اصلی شخص مومن و کسی که درک کرده هدف از خلقت او عبودیت و بندگی بوده است، تقواست.

وی افزود: اگر به منطق انبیا در قرآن کریم رجوع کنیم می‌بینیم که امت‌های خود را به بندگی خدای متعال و عدم شرک به پروردگار دعوت کرده‌اند که این بندگی و چگونگی شکل‌گیری آن در آیات قرآن تفسیر شده است؛ شاخصه اصلی تقوا، اطاعت از خدا و رسول است.

آیت الله تحریری ابراز داشت: علاوه بر مواهب ظاهری که خداوند در قرآن کریم به اهل تقوا وعده داده است، متقین داری جایگاه صدق هستند و مقام عندیت و حاکمیت مطلق خداوند متعال برای ایشان ظهور پیدا می‌کند؛ نور مومن در عالم بهشت مسیر او را روشن می‌کند.

وی در ادامه بیان داشت: کار ظاهریِ خوب به تنهایی برای انسان مفید نیست بلکه آدمی باید عقل خود را به کار بگیرد؛ اگر انسان به دنبال انجام وظیفه باشد به مراتب بسیار ارزشمندتر از یک کار اضافی است که بر عهده او نگذاشته شده است.

تولیت حوزه علمیه مروی اظهار داشت: انسان زیرک کارِ موثر، مفید و عمیق را تشخیص می‌دهد و شخص با کیاست کسی است که به عالم آخرت توجه داشته باشد و به دنبال کاری باشد که برای عالم دیگر او مفید است؛ اگر انسان در مسیر خود با ضلالت مواجه شد باید بایستد و حرکت ناآگاهانه و خطرناک نداشته باشد.

وی افزود: مسیر کربلا مسیر حرکت دل است و ثواب‌های متعددی از سوی اولیای الهی برای زائرین امام حسین(ع) در اربعین ذکر شده است در برخی روایات آمده به هر قدمی صدهزار حسنه و یا ثواب حج برای شخص نوشته می‌شود؛ در راه پیاده‌روی اربعین علاوه بر انجام واجبات و ترک محرمات، ذکر تهلیل، تکبیر، صلوات، استغفار و حُسن خلق با همسفران بسیار سفارش شده است.

آیت الله تحریری ابراز داشت: در بعضی روایات زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) به عنوان وجوب تلقی شده که انسان در طول عمر خود حداقل یک بار به زیارت سالار شهیدان برود و بسیار مورد مذمت قرار گرفته کسی که امکانات مالی دارد ولی به زیارت امام حسین(ع) نمی‌رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از اوقات پیاده روی اربعین می‌توان بهره‌های زیادی برد تا انسان در غفلت به سر نبرد زیرا غفلت ممکن است حتی زیر قبه اباعبدالله(ع) به سراغ انسان بیاید؛ اینکه روایت شده دعا زیر قبه امام حسین(ع) مستجاب است، این استجابت شرایطی دارد که یکی از این شرایط غفلت زدایی و زدودن زنگار از قلب است./۹۶۹/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات