۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۵۸۳۲۸۱
تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم:

پیاده روی اربعین عامل وحدت بین مسلمانان جهان است

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) اربعین حسینی را حرکتی سیاسی، معنوی و فرهنگی دانست و گفت: پیاده روی اربعین عامل وحدت بین مسلمانان جهان است.
مجد

حجت الاسلام والمسلمین مجد تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت پیاده روی اربعین، گفت: برای برخی اعداد در اسلام احکام، آداب و آثار ویژه‌ای بیان شده، از آن جمله عدد چهل است.

وی افزود: اکثر پیامبران بعد از چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند، عدد چهل به معنای تکمیل یک مرحله و ورود به مرحله بعدی است.

حجت الاسلام والمسلمین مجد با بیان اینکه واقعه عاشورا دو مرحله داشته است، ابراز کرد: مرحله اول واقعه عاشورا بیانگر حقایق و افشاگری‌هایی نسبت به خاندان بنی‌امیه به خصوص یزید بود، این مرحله با شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا به پایان رسید، مرحله دوم این واقعه در اربعین رخ داد، اربعین روز بازگشت اسرای عاشورا و تبدیل شکست به ظاهر مغلوب شدگان این جنگ به پیروزی و روز آشکار شدن آثار شهادت سیدالشهدا(ع) بود.

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) بیان داشت: آثار طوفان شهادت امام حسین(ع) از چهلمین روز بعد از شهادت آن حضرت برملا شد و تحرکات علیه خاندان یزید و انتقام گرفتن‌ها آغاز شد، تکمیل قیام سیدالشهدا(ع) و بازدهی مطلوب این قیام و آثار مصائب وارد شده بر اهل‌بیت(ع) در روز عاشورا از اربعین آغاز و در حقیقت اربعین آغاز مرحله دوم از قیام حضرت اباعبدالله(ع) بود که تأثیر زیادی در اضمحلال خاندان اموی داشت.

وی افزود: از آنجایی که اربعین جایگاه و اهمیت بسیار زیادی دارد در متون دینی نیز بسیار مورد تاکید قرار گرفته، زیارت اربعین مضامین بسیار بلندی را در برمی‌گیرد، شب و روز اربعین نیز احکام و آداب ویژه‌ای دارد و دعاهای بسیار زیادی است که باید خوانده شود.

حجت الاسلام والمسلمین مجد عنوان کرد: در شرایط کنونی جهان به ویژه جهان اسلام اهمیت و جایگاه زیارت اربعین بیش از گذشته پدیدار می‌شود در این زمان زیارت و پیاده‌روی اربعین یک حرکت و مانور دینی سیاسی است و هر چه باشکوه‌تر برگزار شود به نفع و مصلحت اسلام، مسلمانان و نهضت‌های اسلامی در سراسر جهان است بنابراین زیارت اربعین امروز از دو جهت حائز اهمیت است؛ از نظر شرعی و دینی و از جهت سیاسی و ایجاد و حفظ وحدت میان مسلمانان اهمیت بسیار زیادی دارد.

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: در زیارت اربعین دو ملت ایران و عراق یکی می‌شوند و این همان چیزی است که دشمن نمی‌تواند ببیند و نمی‌تواند تحمل کند به همین خاطر نظام سلطه تمام تلاش خود را می‌کند تا  با تبلیغات گسترده مانع از حضور گسترده مردم در حماسه اربعین شود در مقابل مسلمانان نیز باید تمام تلاش خود را در جهت هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن حماسه اربعین به کار گیرند.

وی با توصیه به مسؤولان خاطرنشان کرد: زیارت اربعین و هر چه با عظمت‌تر برگزار کردن آن اهمیت ویژه‌ای دارد بنابراین مردم و مسؤولان هم خود باید در زیارت اربعین شرکت کنند و هم هر کاری که از دستشان برمی‌آید در این راستا دریغ ننمایند به خصوص مسؤولان جمهوری اسلامی باید تسهیل و گسترش زیارت اربعین را وظیفه دینی و سیاسی خود بدانند و از هیچ تلاشی در این زمینه مضایقه نکنند./813/ت302/ب1

ارسال نظرات