۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۵۸۳۱۹۶
آیت الله حسینی همدانی تبیین کرد؛

نقش غفلت و خدشه دار شدن رابطه انسان با خدا

امام جمعه کرج گفت: اگر کسی به برادر ایمانی خود اهانت کند، ولایت الهی که خداوند بین مومنین برقرار کرده را به هم زده است؛ غفلت نه تنها رابطه انسان با خدا را از بین می‌برد بلکه رابطه انسان با مومنان را نیز خدشه دار می‌کند.
حسینی همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج در کلاس درس اخلاق که در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، گفت: در بیداری انسان و دور شدن از غفلت عوامل زیادی نقش دارد که یکی از این عوامل شوق به بهشت و نعمات بهشتی است که شخص با خواندن آیات و روایات مربوط به آن، مشغول به اعمالی می‌شود که او را به این نعمت الهی برساند.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل بیداری انسان ترس از جهنم و عذاب‌های آن است اما گاهی عامل دوری انسان از غفلت و هوشیاری او، محبت و عشق به خداست؛ کسی که اهل معصیت و توجه به غیرخداست این شخص در اصطلاح روایات، خواب است.

امام جمعه کرج ابراز داشت: ممکن است یک نفر گناه شرب خمر یا قمار نداشته باشد اما اهل ضایع کردن وقت و هدر دادن زمان باشد بنابراین گناه و معصیت هر کسی مربوط به حال خودش است؛ روایت است بیشتر انسان‌ها در خواب هستند و وقتی می‌میرند از خواب غفلت بیدار می‌شوند.

وی در ادامه بیان داشت: کسی که وارد عالم برزخ می‌شود در واقع نسبت به عالم دنیا بیدار و هوشیار شده است؛ همان‌طور که انسان در عالم دنیا نسبت به عالم برزخ خواب است در عالم برزخ نیز نسبت به قیامت کبری در خواب و غفلت است.

آیت الله حسینی همدانی اظهار داشت: انسان وقتی نسبت به امور و حساب و کتاب اعمال خود توجه نداشته و غافل باشد در واقع خواب است؛ کسی که عامل بیداری او محبت الهی شد تلاش می‌کند زاد و توشه این سفر را به اندازه و کافی تهیه کند؛ بعد از اینکه مرتبه بیداری انسان عاملی والا و عظیم مانند محبت الهی شد نباید دست از مبارزه با غفلت بردارد و همواره باید اهل مراقبه و برنامه‌ریزی برای آن باشد.

وی افزود: لازمه مراقبه این است که نعمت های الهی را بشناسد، توحید را در خود تقویت کند، در همه حالات خود را در محضر و مشهد الهی ببیند و به خود خوش‌گمان نباشد زیرا کسی که به خود خوش‌گمان شود راه غافل شدنِ دوباره را برای خود باز کرده است، تمام کارهای خود را حمل بر صحت و توجیه می‌کند و سبب غفلت بیشتر خود می‌شود.

امام جمعه کرج ابراز داشت: غفلت و حُسنِ ظن به خود با تهذیب نفس سازگاری ندارد؛ چنین شخصی فرصت توبه کردن پیدا نمی‌کند؛ کسی که اشتباه خود را متوجه می‌شود قطعا درصدد جبران آن برمی‌آید اما کسی که خطای خود را نبیند به اشتباهات خود ادامه می‌دهد بنابراین یکی از دستورات غفلت‌زدایی سوءظن به خود است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: سوءظن به خود سبب می‌شود انسان اعمال و نعمتهای خود را بررسی کند و حُسنِ ظن به خود سبب می‌شود انسان تنها خوبی‌های خود را دیده، کرامات دیگران نبیند و به خود مغرور شود؛ مومن هرگز رابطه ولایتی خود را با مومن قطع نمی‌کند و مودت دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کسی به برادر ایمانی خود اهانت کند ولایت الهی که خداوند بین مومنین برقرار کرده است را به هم زده است پس غفلت نه تنها رابطه انسان با خدا را از بین می‌برد بلکه رابطه انسان با مومنان را نیز خدشه دار می‌کند./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات