۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۸۳۱۱۶
مدیر انجمن تاریخ پژوهان حوزه خبر داد؛

برگزاری نشست علمی جایگاه امام رضا در فرهنگ و میراث اهل سنت

حجت الاسلام محمدی از برگزاری نشست علمی «جایگاه امام رضا(ع) در فرهنگ و میراث اهل سنت» از سلسه نشست های همایش علمی سیره امام رضا(ع) در قم خبر داد.
حجت الاسلام رمضان محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری دومین همایش علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه ها و کارکردها» عصر امروز در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم برگزار شد.

حجت الاسلام رمضان محمدی مدیر انجمن تاریخ پژوهان حوزه در این نشست با اشاره به نقش این انجمن در همایش علمی سیره امام رضا(ع) یادآور شد: ما در این همایش میزبان برگزاری سه نشست علمی هستیم که یکی از آنها «جایگاه امام رضا در فرهنگ و میراث اهل سنت» است که این نشست روز 13 آبان در سالن نشست های انجمن برگزار می شود.

وی با بیان این که اهل بیت(ع) و قرآن نقطه اشتراک همه فرق و مذاهب اسلامی هستند، گفت: ما در نشست تخصصی دیگر به اعتبار سنجی منابع در شهادت امام رضا(ع) می پردازیم که این نشست نیز روز 13 آبان برگزار می شود و در آخر نیز نشست «سیره امام رضا(ع) و الگوی مناظره ادیانی؛ قواعد و اخلاق مناظره» نیز روز 15 آبان با همکاری انجمن تاریخ پژوهان برگزار می شود.

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که بخش زیادی از کتب مربوط به اهل بیت(ع) از قرون اولیه تا قرن یازدهم همگی نوشته اهل سنت است، ابراز داشت: چه در حوزه مدینه یا در عراق و مصر کتاب هایشان خالی از مطالب مربوط به اهل بیت(ع) نیست، به عنوان مثال تعاریفی در منابع اهل سنت در مورد امام کاظم(ع) داریم که زیبا است و در شیعه دیده نمی شود.

وی افزود: اهل بیت(ع) مورد احترام اهل سنت قرار گرفته اند و بین مذاهب مختلف دیگر هم امام رضا(ع) همیشه مورد عنایت بوده است، همچنانکه دو سالی که امام رضا(ع) ولایت عهدی را برعهده داشتند شاخص منابع تاریخی به گونه ای است که نتوانستند از امام رضا(ع)مطلب نگویند.

حجت الاسلام محمدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: خود بارگاه امام رضا(ع) نیز برای اهل سنت مورد احترام است و کرامات فراوانی در منابع اهل سنت برای امام رضا(ع) بیان شده که انگیزه می‌ دهد مباحث مربوط به ایشان را گسترش بدهیم و هم در مباحثات و هم در مناظرات ایشان مسائل بسیار نابی آمده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های این همایش این است که 15 موضوع در هشت مکان و در چهار شهر پیش بینی شده است، در این همایش سه ویژگی برجسته است؛ نخست احیای رویکرد تمدنی به سیره رضوی نه نگاه های ترویجی و درون دینی، دوم رویکرد تقریب مذاهبی آن با استفاده از ظرفیت شخصیت و جایگاه امام رضا(ع) که در دو منطقه ارومیه و سنندج با مشارکت نهادهای حوزوی و دانشگاهی اهل سنت برگزار می‌ شود.

مدیر انجمن تاریخ پژوهان حوزه در پایان با بیان این که ویژگی سوم توجه به سرمایه اجتماعی مغفول و فرهنگی تمدنی سادات رضوی ایران است، گفت: تا الان ما متأسفانه به هر دلیل موجه یا ناموجه به عنوان یک سرمایه فرهنگی و تمدنی به این ظرفیت توجه نداشتیم که همین نشست می تواند نوعی احیای امر امام رضا(ع) و تکریم ایشان باشد./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات