۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۵۸۳۱۱۳
رئیس مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت مطرح کرد؛

تاسیس انتشارات و مرکز توزیع کتاب در آلمان

حجت الاسلام خلیل‌زاده،‌ حضور نمایندگان نشر ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۸ را کیفی‌تر از دوره‌های قبل ارزیابی و بر لزوم ایجاد مرکز ویژه توزیع کتاب‌های ایرانی در آلمان تاکید کرد.
آلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود خلیل‌زاده؛ رییس مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت  درباره حضور ایران در هفتادمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت بیان کرد: حضور نمایندگان نشر ایران در این دوره از نمایشگاه در مقایسه با دوره‌های پیشین از کیفیت قابل توجهی برخوردار بود. البته این کیفیت در حوزه نشر کودک بیشتر قابل مشاهده است.

وی افزود: کیفیت حضور نمایندگان نشر کشورمان در بزرگترین رویداد کتابی دنیا، بی‌تردید در توسعه و جریان‌سازی فکری مورد نظر ما موثر است.

تطبیق با استانداردهای جهانی

خلیل‌زاده درباره مصادیق رشد کیفی حضور نشر ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2018 ادامه داد: در زمینه محتوا، همچنین طراحی جلد و شیوه معرفی آثار شاهد رشد کیفی هستیم. برخی از ناشران از نظر شکلی -انتخاب کاغذ، طراحی جلد و یا حتی انتخاب فونت با توجه به مضمون- مبتکرانه عمل کرده‌اند و با سطح استاندارد‌های جهانی تطابق دارد.

وی افزود: همچنین کتاب‌ها از نظر محتوایی -به‌ویژه در حوزه کودک- بسیار قابل توجه است. ناشران و مسئولان آژانس‌های ادبی توانستند در زمینه معرفی کتاب‌ها نیز در مقایسه با دوره‌های قبل کارشناسانه‌تر عمل کنند. 

ضرورت توجه به قالب و شیوه ارائه کتاب

خلیل‌زاده درباره معیار‌های تولید محتوا با استاندارد‌های بین‌المللی و برای بازار جهانی گفت: ناشران ایرانی باید در جریان ارائه و معرفی آثارشان در بازار جهانی، به‌طور جد تجدید‌نظر کنند. محتوا در بیشتر اوقات در بهترین سطح تولید می‌شود اما قالب و جریان ارائه برای بازار جهانی دور از استاندارد بین‌المللی است؛ بنابراین در این زمینه به مطالعه نیازمندیم.

 رییس مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت درباره وضعیت کتاب کودک برای  عرضه در بازار جهانی بیان کرد: در حوزه کتاب کودک، وضعیت متفاوتی را شاهد هستیم و ضرورت‌های دیگری وجود دارد. این در حالی است که عمدتا در تصویرسازی‌ برخی آثار، دچار مشکل و توقف شده‌ایم. به‌عنوان مثال، تصویر‌گر ایرانی از سفره پهن شده به‌عنوان نماد ماه ‌رمضان استفاده می‌کند در حالی‌که این تصویر برای مخاطب آلمانی نماد پیک‌نیک است.

 ایده تاسیس انتشارات و مرکز توزیع کتاب در آلمان

خلیل‌زاده بر لزوم توجه به فرهنگ غرب در تولید کتاب به‌ویژه برای مخاطب کودک تاکید کرد.

 وی درباره فعالیت مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت در حوزه کتاب و ارتباط این مرکز در انتقال کتاب از ایران برای مخاطب آلمانی گفت: متاسفانه شبکه توزیع قوی در زمینه انتقال کتاب از ایران به آلمان وجود ندارد بنابراین می‌توان به تاسیس انتشارات و مرکز ویژه توزیع کتاب‌های ایرانی در آلمان فکر کرد.

 رییس مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت ادامه داد: بیشتر مراجعات به مرکز برای دریافت پاسخ به پرسش‌های اعتقادی است و مرکز با توجه به موضوعات، کتاب‌هایی که در این زمینه در اختیار دارد، به مراجعان ارائه می‌کند./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

منبع: ایبنا

ارسال نظرات