۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۵۸۳۱۰۸
حجت الاسلام سالاری فر مطرح کرد؛

ضرورت تعریف صحیح عفاف در فضای مجازی، نظام آموزشی، رسانه و خانواده

دبیر علمی همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی با اشاره به ضرورت تعریف درست عفاف در فضای مجازی، نظام آموزشی، رسانه و خانواده این مسأله را زمینه فرهنگ سازی عفت در جامعه اسلامی برشمرد.
حجت الاسلام محمدرضا سالاری فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری همایش «الگوی مفهومی عفاف جنسی» از سلسله همایش های ملی «الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی» عصر امروز در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمدرضا سالاری فر دبیر علمی همایش فوق در این نشست با تأکید بر این که عفاف صرفا یک مفهوم اخلاقی نیست، ابراز داشت: مسأله ارتباط در این مفهوم کلیدی است که در حوزه ارتباطات انسانی شکل می‌ گیرد و بروز پیدا می‌ کند که تنها یک بعد آن اخلاقی است بلکه آثار معنوی هم دارد.

وی عنوان کرد: ما نگاهی دو بعدی به این مفهوم داریم، یعنی هم اخلاق و هم معنویت؛ با توجه به این که حوزه ارتباطات در عصر حاضر پیچیدگی های خاصی پیدا کرده این مفهوم یعنی عفاف نیز غالبا در ارتباط انسانی مطرح می‌ شود و ما درهمایش اول بیشتر بعد جنسی عفاف را نظر داریم و معتقدیم این موضوع باید در شرایط کنونی تبیین شود.

حجت الاسلام سالاری در ادامه خاطرنشان ساخت: باید بدانیم که دین از عفاف چه چیزی می‌ خواهد؟ و در این شرایط کنونی تعریف عفت چیست؟ از این رو در حوزه ارتباط های کلامی و غیر کلامی لازم است که بحث عفاف روشن شود تا بدانیم متون دینی ما چه چارچوبی را برای آن تببین کرده اند، هرچند عفت یک مفهوم صرفا دینی نیست بلکه مفهومی دینی و فطری است.

وی با اشاره به این که عفاف باید از منظر ادیان و مذاهب و علوم مختلف نیز مورد عنایت قرار بگیرد، ابراز کرد: همه این مسائل به عنوان متغیرهایی در این مفهوم خود را نشان می‌ دهد و از آن طرف ضرورت آن بر کسی پوشیده نیست از این رو ما اگر بخواهیم به اهمیت آن برسیم و عفاف را ترویج کنیم، گام اول روشن کردن چیستی مفهوم آن است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بر اساس همین مسأله یعنی ضرورت عفاف، گروهی از اساتید به این نتیجه رسیدند که سلسله بحث ها و همایش هایی در این رابطه داشته باشیم تا در نهایت به چرایی و شیوه های فرهنگ سازی آن در آینده برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در گام اول به دنبال تببین الگوی مفهمومی عفاف جنسی هستیم چراکه در تحقیقات صورت گرفته یکی از آسیب ها فرهنگی جامعه بحث خویشتن داری جنسی است که موجب ضرورت بیشتر برگزاری این همایش است.

حجت الاسلام سالاری با بیان این که این همایش به دنبال حل یک پرسش و مسأله علمی است، ابراز داشت: ما نمی خواهیم یک همایش صرفا نظری و تئوری داشته باشیم بلکه درصدد هستیم به پاسخ شبهاتی که مطرح می‌ شود بپردازیم، امروز مسائلی که به صورت تعمدی در فضای مجازی اتفاق می‌ افتد باعث می‌ شود که خود این مفهوم عفاف مورد تردید قرار بگیرد و تا این تردید ها برطرف نشود نمی توانیم آن را فرهنگ سازی کنیم.

وی تصریح کرد: این که بحث عفاف ربطی به جنس زن یا مرد به تنهایی ندارد مسأله دیگری است که در این همایش مورد توجه قرار خواهد گرفت، چون معتقدیم در عفاف فقط مقصود زنان نیستند تا فورا اذهان به سمت حجاب گرایش پیدا کند، عفت در فضای مجازی و نظام آموزشی و رسانه و زندگی باید روشن شود و باید الگوی مفهومی عفاف را از متون دینی به دست بیاوریم و آن را در همه ابعاد تعریف کنیم.

حجت الاسلام سالاری در پایان خاطرنشان کرد: ما در کنار مقالات به دنبال این مسأله هستیم که از اساتید مصاحبه هایی داشته باشیم و باتحلیل این مصاحبه ها به مدل مفهوم عفاف برسیم و در کنار این کار، نشست هایی خواهیم داشت که در ابعاد یاد شده برگزار می‌ شود تا به آن هدف نزدیک تر شویم./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات