۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۵۸۳۱۰۰
حجت الاسلام راد خبر داد؛

فعالیت ۱۲۰ پژوهشگر در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس

رییس دفتر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم از فعالیت ۱۲۰ پژوهشگر حوزوی در این بنیاد و همچنین تأسیس پژوهشکده، اندیشکده و مرکز پژوهش های تراثی از سوی آستان قدس رضوی خبر داد.
حجت الاسلام علی راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری همایش «الگوی مفهومی عفاف جنسی» از سلسله همایش های ملی «الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی» عصر امروز در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم برگزار شد.

حجت الاسلام علی راد رییس دفتر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم در این نشست با بیان این که آستان قدس رضوی ملجأ عاطفی جهان اسلام است، ابراز داشت: از سوی دیگر این آستان منبع علمی و پژوهشی هم در جهان تشیع و هم در جهان اسلام به شمار می‌ رود.

وی افزود: بیش از سه دهه یعنی از حدود سال 64 مرکز علمی و پژوهشی وابسته به شورای عالی آستان قدس راه اندازی شد که هشت گروه پژوهشی را در خود دارد که از جمله آنها گروه مطالعات قرآنی، حدیث پژوهشی، فقه و اصول، کلام و اندیشه، فرهنگ و سیره رضوی، اخلاق و تربیت و تعلیم و تربیت است.

رییس دفتر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم در بخش دیگری از از فعالیت 120 پژوهشگر در این بنیاد خبر داد و عنوان کرد: این پژوهشگران اعم از افراد برجسته حوزوی و دانشگاهی هستند و به همین جهت بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در استفاده از استعدادهای حوزوی و دانشگاهی و همچنین عملی ساختن شعار وحدت حوزه و دانشگاه گام بلندی برداشته است.

حجت الاسلام راد با اشاره به تحول در رویکرد جدید بنیاد آستان قدس رضوی ابراز داشت: سال 96 تغییرات اساسی در ساختار بنیاد پیش آمد تا جایی که این بنیاد دارای یک پژوهشکده، یک اندیشکده و یک مرکز پژوهش های تراثی شده است که از مهمترین رویکردهای آن نگاه تمدنی به آموزه های اسلامی و فرهنگ اهل بیت(ع) و مشارکت و هم افزایی با مراکز پژوهشی برتر کشور است.

رییس دفتر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم در ادامه اضافه کرد: بنیاد پژوهشی آستان قدس با مراکز مهم پژوهشی حوزه علمیه قم و برخی شهرهای دیگر تفاهم نامه هایی امضاء کرده و ظرفیت های پژوهشی آن را متعلق به تمام نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه می داند از این رو برای جذب و حمایت پژوهش های دینی و ایده ها و آثار فاخر آمادگی داریم.

وی با بیان این که بنیاد پژوهشی آستان قدس به رویکرد تقریب مذاهبی خود اهتمام جدی دارد، گفت: این مسأله البته از گذشته بوده و امروز تشدید شده است به همین دلیل گروه های پژوهشی بنیاد آماده گفت‌وگو با نخبگان سایر ادیان ابراهیمی و توحیدی برای همبستگی مذاهب است و ویژگی دیگر این رویکرد اهتمام جدی به ارتباط با مراجع تقلید و اخذ راهبرد و نظر از آنها است.

حجت الاسلام راد توجه به اقتضائات و چالش های فعلی نظام اسلامی را از دیگر رویکردهای جدید بنیاد برشمرد و تصریح کرد: حفظ ارتباط با حوزه علمیه قم و استفاده از ظرفیت های حوزوی مد نظر ما بوده تا جایی که این بنیاد تلاش می‌ کند با این رویکرد جدید بتواند به یک مرجعیت علمی شایسته برسد و شعار خودش را دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه دین پژوهشی قرار داده که مرهون آینده نگری دقیق تولیت جدید آستان قدس یعنی آیت الله رییسی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: ایشان به مجموعه های آموزشی و پژوهشی آستان قدس اهتمام جدی دارند و با حضور ایشان بنیاد هم تلاش های قابل توجهی انجام داده است که از جمله آنها اهتمام به همایش های علمی و پژوهشی بوده است که یکی از این همایش ها با عنوان «الگوی مفهومی عفاف جنسی» در سال آینده برگزار می شود.

رییس دفتر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم تأکید کرد: امروز در فضای مجازی و حقیقی شاهد نشانه های افول عفاف و به دنبال آن حجاب هستیم که بنیادی تر از حجاب است، عفت زدایی غرب که تمامی بنیادهای تمدنی و معرفتی و فرهنگی را نشانه رفته و سرمایه گذاری زیادی دراین زمینه کرده است از یک سوی و از سوی دیگر رسالت ذاتی و اساسی بنیاد در رویکرد جدید ورود به این بحران ها و مسأله های فراروی نظام اسلامی است.

وی در پایان با بیان این که بنیاد چند هدف را از این همایش دنبال می‌ کند، عنوان کرد: نخست احیای علمی و روشمند ومستند عفاف بر پایه منابع اسلامی و دوم ترویج گفتمان عفاف پژوهی در سطح نخبگان علمی و مدیران فرهنگی و امید است که با حمایت شورای علمی همایش و استقبال نخبگان کشور بتوانیم به این اهداف برسیم./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات