۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۵۸۳۰۹۴
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

شفاف سازی آرای نمایندگان حق مردم است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آرای نمایندگان به تصویب لوایح و طرح‌هایی که به منافع ملی نظام مربوط می‌شود باید به صورت شفاف برای مردم بیان شود تا پاسخگوی رای خود باشند.
فلاحتی

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت شفاف سازی آرای نمایندگان گفت: این یک امر مسلم است که شفاف‌سازی آرا خوب است و بعید می‌دانم کسی با خوب بودن آن مخالفتی داشته باشد.

وی افزود: شفاف‌سازی آرا محاسنی از جمله ایجاد احساس تعهد بیشتر در نمایندگان، رعایت بیش از پیش منشور اخلاقی از سوی آنها و امکان نظارت مستقیم مردم بر عملکرد نمایندگان مجلس را دارد؛ بنابراین مباحثی که این روزها در مجلس با موضوع شفاف‌سازی آرا مطرح می‌شود بیشتر به شیوه اجرای این طرح اشاره دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید براینکه آرای نمایندگان در زمینه تصویب لوایح و طرح‌های مرتبط با منافع ملی نظام باید به صورت شفاف برای مردم بیان شود، ابراز داشت: گاهی ممکن است برخی نمایندگان نسبت به بعضی مسائل شناخت و دانش کافی نداشته باشند اما به کارشناسی‌هایی که در کمیسیون‌های مختلف صورت می‌پذیرد اعتماد می‌کنند و با توجه به آن رأی می‌دهند، اما در مباحث و منافع ملی مانند FATF به دلیل اینکه هر نماینده باید بر اساس تحقیق، مطالعه و حجت عقلی و شرعی تصمیم بگیرد و رأی دهد از این رو دانستن رای آنان حق مردم است، شفاف‌سازی در این مسائل اهمیت ویژه‌ای دارد و سبب می‌شود نماینده درباره رأی خود به مردم پاسخ دهد.

وی مجلس را بالاترین نهاد دموکراسی کشور دانست و گفت: رأی مثبت یا منفی دادن به یک طرح در مجلس یک رویه است، آنچه مهم به شمار می‌رود آن است که نماینده بتواند با دلایل عقلی و شرعی از رأی خود دفاع کند، اینکه رأی برخی نمایندگان نسبت به یک طرح مثبت و برخی دیگر منفی است امر ناشایستی نیست این دقیقا همان معنای تضارب آرا و دموکراسی را دارد، خردمندانه نیست که انگشت اتهام نسبت به برخی نمایندگان بلند شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده شفاف‌سازی آرا اگر باعث جبهه‌بندی در کشور و مانع تبلور دموکراسی در مجلس نشود امر نیکو و پسندیده‌ای است./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات