۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۵۸۳۰۸۴
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی:

ایجاد تمدن اسلامی نیاز به تبدیل فرهنگ دینی به تمدن دارد

حجت الاسلام محسنی گفت: برای ایجاد تمدن اسلامی که غایت آن تربیت انسان، شکوفایی استعدادهای الهیِ او و رساندن به قله‌های کمال، جمال و جلال الهی است باید فرهنگ دینی تبدیل به تمدن شود.
حجت الاسلام محسنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عادل محسنی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در مراسمی که امروز با حضور طلاب این مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: برای ایجاد تمدن اسلامی که غایت آن تربیت انسان، شکوفایی استعدادهای الهیِ او و رساندن به قله‌های کمال، جمال و جلال الهی است باید فرهنگ دینی تبدیل به تمدن شود.

وی افزود: این تمدن ریشه در فرهنگ دارد و این فرهنگ مجموعه‌ای از باورها، معارف و ارزش‌های یک اندیشه است؛ اسلام هم به عنوان دین خاتم و کاملی که برای هدایت و تربیت انسان و رساندن او به مقام خلیفه‌الهی از سوی حضرت حق به پیامبر(ص) عطا شد، مجموعه‌ای از فرهنگ، ارزش، باور و معارف است که باید به مَنَسه ظهور رسیده و تبدیل به تمدن شود.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ابراز داشت: تمدن، لایه رویین و نماد فرهنگ، باور، ارزش و معرفت است؛ این تمدن در امور هنری، مدیریتی، زبان، معماری و... تجلی پیدا می کند؛ زمانی می‌توانیم به تمدن جامع اسلامی برسیم که دو مسئله را بتوانیم حل کنیم، اول تولید اندیشه مبتنی بر فکر و فرهنگ دینی و دوم تربیت نیرویی که بتواند این اندیشه و علم را به عرصه ظهور و بروز برساند.

وی در ادامه بیان داشت: اگر بهترین فکر، اندیشه و نرم افزارها را داشته باشیم اما مجریان متناسب با آن تربیت نشده باشند به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید و اگر مجریان قابلی داشته باشیم اما فکر و اندیشه درستی نداشته باشیم باز هم به محصول خوبی دست نمی‌یابیم.

حجت الاسلام محسنی اظهار داشت: شان و منزلت اساسی ائمه معصومین(ع) هدایت است؛ امامت در راستای ربوبیت الهی است و شان ربوبیِ الهی یعنی شان تربیت و شکوفایی جامعه انسانی؛ بنابراین شان امام از دیدگاه قرآن کریم تربیت است.

وی افزود: حکومت، ابزار ایجاد تمدن است پس حتی اگر امام در راس حکومت نباشد شان تربیتی و هدایتی خود را انجام می‌دهد؛ ائمه هدی شبانه روز در رابطه با تربیت، هدایت و تولید علم کار می‌کردند اما دشمنان اهل بیت به قدری خود را قوی می‌کردند که بعضا ائمه در تربیت نیرو دست خالی می‌ماندند.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ابراز داشت: یکی از مشکلات ائمه در طول تاریخ مسئله نیرو و عدم همراهی مردم با اهل بیت بود؛ ائمه از بُعد تولید علم و اندیشه مشکلی نداشتند، معارف ایشان بسیار غنی، دقیق و به روز بود اما ابزار ظهور آن که نیروی متناسب با شان تربیتی اسلام بود فراهم نبود./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات