۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۵۸۳۰۷۵
مدیر حج و زیارت استان قم خبر داد؛

نام نویسی ۶۸ هزار نفر در سامانه سماح

صالحی با بیان این که تا امروز ۶۸ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند، گفت: برای ۶۰ هزار نفر روادید صادر شده است.
مهدی صالحی حج و زیارت قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی صالحی در نشست خبری کمیته ثبت نام و اعزام ستاد اربعین استان قم که ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل حج و زیارت استان قم برگزار شد با اشاره به فعالیت ها در زمینه اعزام و ثبت نام اربعین و صدور روادید دراستان قم اظهار کرد: سازمان حج و زیارت و بعثه رهبری چندین سال است که بحث خادمی در زمینه صدور روادید اربعین را برعهده دارد.

مدیرحج و زیارت استان قم اضافه کرد: استان قم از 19 استانی است که کنسولگری موقت در آنها گشایش یافته است تا بتوانیم خدمت رسانی مناسبی داشته باشیم و در کم ترین زمان ممکن برای صدور روادید در استان قم اقدام کنیم.

وی با اشاره به اهیمت زیارت اربعین حسینی و پیاده روی اربعین گفت: بسیاری از روایات در زمینه زیارت اربعین سخن گفته اند و پیاده روی اربعین را سنتی می دانند که امامان و بزرگان دین آن را بنیان گذاری کرده اند که امروزه نیز پس از آزادی عراق، مردم ایران چندین سال است در ایام اربعین عازم شهرهای زیارتی عراق می شوند.

صالحی اضافه کرد: شهدای ما در ایام دفاع مقدس با جانفشانی این زمینه را فراهم کرده اند تا بتوانیم در ایام اربعین عازم شهرهای زیارتی عراق شویم تا بزرگترین مانور دینی مسلمانان را به رخ کشیم.

مدیر حج وزیارت استان قم با تصریح بر این که بحث مردمی بودن راهپیمای اربعین شفاف است، اظهار کرد: سازمان های دولتی تلاش می کنند تا بستری مناسب را برای پیاده روی اربعین فراهم کنند و سازمان حج و زیارت نیز به عنوان متولی ثبت نام و اعزام اربعن فعالیت می کند.

وی با بیان توصیه هایی به زائران اربعین، اظهار کرد: زائرانی که قصد تشرف به شهرهای زیارتی عراق دارند بدون اخذ روادید اقدام به سفر نکنند زیرا براساس توافق نامه های میان کشورهای ایران و عراق تدابیر شدید امنیتی در مرزهای ورودی عراق ایجاد شده است و درصورتی که زائری بدون مدارک قانونی وارد کشورعراق شود حداقل شش ماه زندانی خواهد داشت.

مدیر کمیته ثبت نام و اعزام ستاد اربعین استان قم با تأکید بر این که تنها سامانه رسمی برای صدور روادید سامانه سماح است، اظهار کرد: اگر زائران اربعین خارج از سامانه سماح برای صدور روادید نام نویسی کنند غیر قانونی است و معتبر نخواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت های کمیته اربعین استان قم در سال 97 بیان کرد: 4 مهرماه سامانه سماح برای ثبت نام و دریافت روادید راه اندازی شد اما با توجه به مشکلاتی که وجود داشت کنسولگری در استان ها با تأخیر 15مهرماه در استان ها مستقر شدند که موجب شد صدور روادید نسبت به سال گذشته با دوهفته تأخیرا نجام شود.

صالحی اضافه کرد: تا به این لحظه 68 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند و 60 هزار روادید صادر شده است؛ کارمندان کنسولگری عراق مستقر در قم همچنین کارکنان حج و زیارت استان قم به صورت شبانه روز تلاش می کنند تا بتوانند در 72 ساعت روادید زائران را صادر کنند به گونه ای که در روز گذشته بیش از 22 هزار روادید صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: زائران از مراجعه به دفاتر و مراکز غیرمجاز خود داری کنند؛ در استان قم 65 دفتر زیارتی و 25 دفتر موقت در ایام اربعین  فعال هستند؛ در چند روز گذشته هشت مرکز غیر مجاز که در زمینه صدور روادید جعلی فعالیت می کرده اند شناسایی و متولیان آنها بازداشت شده و در اختیار مراکز قضایی قرار دارند.

مدیر حج و زیارت استان قم با بیان این که مدت پوشش بیمه ای زائران اربعین 30 روز است، گفت: مدت بیمه زائران اربعین 30 روز است بنابراین زائرانی که تلاش می کنند در روزهای پایانی تاریخ ویزا به سفر خود ادامه دهند ممکن است در زمینه پوشش بیمه با مشکلاتی مواجه شوند و مکان پوشش بیمه نیز از بیست کیلومتری مرز عراق و شهرهای زیارتی را شامل می شود.

وی در پایان با مقایسه تعداد زائران اربعین سال 97 با زائران سال 96 گفـت: تعداد زائران اربعین سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و نزدیک است از مرز دو برابری عبور کند./1324/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات