۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۵۸۳۰۳۵
حجت الاسلام ذوالنور:

حق شرط و بیانیه تفسیری ایران در مورد FATF هیچ اثری ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مضرات زیادی که با پذیرفتن FATF نصیب کشور ما می شود، تأکید کرد که حق الشرط یا تفسیر ما نیز هیچ تأثیری ندارد و اصلا بد شدن وضع تحریم های بانکی با نپذیرفتن FATF یک حرف عوام فریبانه و اغواگرانه است.
حجت الاسلام ذوالنور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست بصیرتی با موضوع FATF که در مدرسه علمیه امام باقر(ع) برگزار شد، این قرار داد را یک قرارداد خصوصی میان چند کشور دانست.

وی افزود: این قرارداد یک گروه اقدام مالی است که چند کشور غربی دور هم جمع شده اند و آن را اجرایی کرده اند، مثل جایی که خارج از فضای دانشگاه مدرک می دهد مثل مراکز فنی و حرفه ای یا آموزش زبان خارجه که زیر مجموعه دانشگاه نیست، این چند کشور هم زیر مجموعه سازمان ملل نیستند.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که این چند کشور خودشان تشکلی درست کرده و 49 دستور العمل نوشته اند، گفت: آنها می گویند ما بازرسی می کنیم تا در زمینه مالی و بانکی مشکلی نداشته باشید و در نهایت به شما گواهی نامه می دهیم که البته کتبی نیست بلکه از یک تا هفت رتبه تعیین می کنند که رتبه هفت آن لیست سیاه است.

وی اضافه کرد: اگر کسی در این وادی رفت رتبه آنها را تعیین می کنند بعد کشورهای دیگر به سایت FATF مراجعه می کنند تا ببینند ریسک سرمایه گذاری در این کشورها چگونه است، بنابراین این که می گویند ما عضو FATF می شویم دروغ است ما عضو نمی شویم، بلکه اعضا همان چند کشور محدود اروپایی هستند و کسی که می پذیرد عمله و کارگر آن چند کشور کارفرما می شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: ما در حقیقت متعهد می شویم که به دستورات آنها عمل کنیم و مجری فرامین آنها در مسائل پولی و بانکی باشیم، نکته دیگر آن است که تعریف برای آنها است به عنوان مثال یکی از کنوانسیون های آنها مبارزه با تأمین مالی تروریسم یا همان سی اف تی است؛ حال این که تروریست به چه کسی گفته می شود آنها می گویند و مصداق را همان ها مشخص می کنند.

وی با اشاره به سخن وزارت خارجه در ارتباط با این که ایران می تواند بیانیه تفسیری بدهد، گفت: مسلما این یک حرف باطل و پوچ است چون هیچ تأثیری ندارد و از طرف دیگر می گویند ما شرط می گذاریم در حالی که شرط هم خاصیت ندارد.

حجت الاسلام ذوالنور اضافه کرد: باید بدانید که FATF چیزی تحت عنوان حق شرط یا تحفظ ندارد که اولا شرط مربوط به چند بند محدود بیشتر نمی شود به علاوه این که نباید مخالف روح کنوانسیون باشد به عنوان مثال اگر آنها نیروی سپاه قدس را تروریست تعریف کردند و ما گفتیم که شرط ما این است که جنبش های آزادی بخش و نهضت های اسلامی علیه اشغال، از دید ما تروریسم نیستند هیچ تأثیری ندارد.

وی با بیان این که نطفه این موضوع برای کنترل همین مسائل یعنی نیروهای اسلامی خواه است، تأکید کرد:اصلا FATF برای همین راه اندازی شده است؛ همچنین باید شروط ما با کنوانیسون 1967 وین که اساس دیگر کنوانسیون ها است نیز سازگاری داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: شروط ما زمانی پذیرفته است که کسی روی شرط ما اعتراض نکند درحالی که همین الان 12 کشور روی شروط آینده ما که هنوز مطرح نکرده ایم اعتراض کرده اند؛ آنها می گویند هر وقت نخواستیم بیرون می آییم در حالی که رفتن با خودمان است و هیچ الزامی ندارد ولی اگر پذیرفتیم به راحتی نمی توانیم از آن خارج شویم.

وی با اشاره به سازوکار خروج از FATF ابراز داشت: ما ابتدا باید مکتوب اعلام کنیم بعد از این که نامه ما را اعلام وصول کردند یک سال بعد اجرایی می شود، بنابراین آنها در هر دو مرحله می توانند ما را سربدوانند، نکته بعدی خود آقای ظریف در مجلس آمدند و در توضیحات گفت من و رییس جمهور هیچ تضمینی نمی دهیم که FATF در رفع تحریم های بانکی مؤثر باشد، پس برای چه وارد این قرار داد بشویم؟

حجت الاسلام ذوالنور در پایان بیان داشت: تا دیروز می گفتند FATF تحریم ها را برمی دارد، حالا که مسائل روشن شده می گویند تضمین نمی دهیم، ولی تضمین می کنیم که اگر نپذیریم وضع بدتر می شویم که هم یک حرف عوام فریبانه اغواگرانه است، بنابراین به نظر می رسد جز خسران و زیان چیزی از این قرارداد عاید ما نمی شود./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات