۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۸۳۰۰۵
استاد علیدوست تبیین کرد؛

نشانه های مؤمن حقیقی

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: شهوت مال، شهوت ثروت، مقام و شهرت و شهوت جنسی هر یک می تواند توقف گاه اساسی در مسیر راه رشد و پیشرفت باشد
آیت الله علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد درس خارج حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق که در مدرسه خاتم الاوصیا(عج) برگزار شد، به تبیین و واکاوی نشانه های مؤمن حقیقی براساس حدیثی از امیر حکمت و بیان مولی الموحدین امام علی علیه السلام پرداخت.

در این جلسه اخلاق که با حضور طلاب و فضلای حوزه در مرکز تخصصی فقه و اصول مدرسه عالی خاتم الاوصیاء(عج) برگزار شد بر به کارگیری عناصر کلیدی حدیثی از امام علی علیه السلام به عنوان یک نهاد با کارکرد ویژه در زندگی علمی و عملی همگان تاکید شد.

آیت الله علیدوست در دومین جلسه اخلاق که در سال تحصیلی جاری برگزار می شد با اشاره به حدیثی از امام علی که می فرمایند: «الایمان علی اربعة ارکان؛ التوکل علی الله، والتفویض الی الله، والتسلیم لامرالله والرضا بقضاءالله وارکان الکفراربعة: الرغبة والرهبة والغضب و الشهوة» اظهار داشت باید دید مصداق بارز هر یک از اجزای حدیث فوق چیست و چگونه واقع می شود.

وی با بیان این که نباید صرفا به عنوان نکات استحسانی به مطالب واحادیث نگاه کرد افزود: هر یک از اجزای این حدیث می تواند ساختار یک نهاد با کارکرد مستقل بر مبنای معرفت باشد در تعالی زندگی فردی و جمعی همگان باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه کلام، واژه توکل را از دید لغت شناس معروف«زبیدی» در تاج العروس را توضیح داد و آن را از دید وی به معنای این که انسان احساس فقر کند و براین اساس خدا را تکیه گاه خود قرار دهد معرفی کرد.

آیت الله علیدوست در ادامه در توضیح مفهوم دوم «التفویض» گفت: التفویض به عبارتی یعنی «العبد یدبر والله یقدر» تفویضی که همراه با تسلیم باشد و تسلیمی که بر اساس رضا باشد رضایتی همراه با طیب خاطر نه همراه با اکراه و اجبار.

عضو جامعه مدرسین به تبیین ارکان کفر از دیدگاه امام علی علیه السلام پرداخت و ابراز داشت: منظور از رغبت هر گونه شیفتگی است و رهبت نیز ترس از هر چیزی و غضب و شهوت نیز که هر یک می تواند مصادیق خاص خود را داشته و در حیطه شهوت می توان به اقسام و انواع آن اشاره کرد از جمله شهوت مال، شهوت ثروت، مقام و شهرت و شهوت جنسی که هر یک می تواند توقف گاه اساسی در مسیر راه رشد و پیشرفت باشد. /۹۲۴/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات