۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۵۸۲۹۶۷

انتقاد معاون وزیر ارشاد از کمبود بودجه فرهنگی در کشور

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمبود بودجه حوزه فرهنگی در کشور خاطرنشان کرد: سرانه کمک به کانون های فرهنگی و هنری مساجد سالانه کمتر ۱۰ میلیون ریال است.
معاون وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سیدهادی حسینی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز اظهار داشت: اگر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه نهادینه شود، اندیشه ماندگار و سعادت بشری تضمین می شود.

وی با بیان این‌که در دنیا ایران را به عنوان قطب فرهنگ می شناسند، افزود: اگر حوزه فرهنگ در جامعه تقویت شود در چنین جامعه متمدنی تولید ماشین، محصولات کشاورزی و کار نهادها و متولیان حوزه های مختلف جامعه آسان خواهد شد و مشکلات جامعه مرتفع می شود.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمبود بودجه حوزه فرهنگی در کشور خاطرنشان کرد: سرانه کمک به کانون های فرهنگی و هنری مساجد سالانه کمتر 10 میلیون ریال است.

حسینی ادامه داد: هم اکنون 23 هزار مسجد در کشور تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد، در حالی که تکلیف این وزارتخانه در برنامه ششم تحت پوشش قرار دادن بیش از 75 هزار مسجد است.

وی با بیان این‌که می‌توانیم با تکیه بر فرهنگ داخلی و به لطف چنین رویدادهایی برای افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم، افزود: متعقدیم که ایران فقط تهران نیست و تمام شهرهای کشور باید مورد توجه قرار گیرند.

حسینی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود یک میلیارد تومان به برگزاری نمایشگاه اختصاص داده است و در تلاش هستیم که نمایشگاه کتاب در تمام استان‌های کشور برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه توجه به تجهیز کتابخانه های روستایی یکی از اهداف مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: امیدواریم بتوانیم از فرصت رویداد نمایشگاه کتاب تبریز استفاده کرده و کتاب های بیشتری برای کتابخانه های روستایی خریداری کنیم.

 انسان بدون کتاب تربیت و تزکیه نمی‌شود

همچنین مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با اشاره به صبغه تاریخی آذربایجان و تبریز در حوزه کتاب و چاپ، گفت: از فرصت برپایی این نمایشگاه باید برای خواندن کتاب استفاده کرد چراکه با خواندن کتاب گنجینه واژگان افراد زیادتر می شود.

وی با بیان این‌که اگر کتاب از تمدن بشری کنار گذاشته شود، اولین اثر آن حاکم شدن وحشیگری در جامعه است، اظهار داشت: از طریق کتاب روشنگری و تفکر ایجاد می شود بنابراین کتاب نیز مانند هوا برای انسان لازم است.

استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: انسان بدون کتاب تربیت و تزکیه نمی‌شود و کتاب برای بیماری‌های قلب و دل انسان، اخلاق مداری و علم و پیشرفت اهمیت زیادی دارد.

خدابخش با بیان این‌که کارکرد تربیتی کتاب قابل چشم پوشی نیست، افزود: متأسفانه کانال های تلویزیونی، فضای مجازی، اینترنت و ماهواره فرصت خواندن کتاب را مردم گرفته است، باید به دنبال ترویج فرهنگ مطالعه در کشور باشیم./۹۳۵/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات