۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۵۸۲۹۴۲
استاد حوزه علمیه:

ولایت در جامعه اسلامی بر حسب آگاهی شکل می‌گیرد

حجت الاسلام معصومی گفت: مقام، در جامعه اسلامی بر اساس آگاهی‌ها شکل می‌گیرد و کسی که علم بیشتری دارد ولایت و مسؤولیت بیشتری نیز خواهد داشت؛ امر به معروف و نهی از منکر چیزی جز ولایت‌ الهی نیست.
حجت الاسلام سید محمد مسعود معصومی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد مسعود معصومی لاری استاد حوزه علمیه در کلاس درس حکومت اسلامی که در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: خداوند متعال به دلیل رحمانیت، خالقیت، رحیمیت و تمام اوصاف جمالی بر تمام شئونات انسان حق ولایت و تاثیرگذاری دارد و آیات زیادی در قرآن کریم به این امر دلالت دارند.

وی افزود: خداوند به دلیل ولایتی که بر انسان دارد دستوراتی درباره ولایت رسول و سایر اولیای الهی برای انسان وضع کرده است که اطاعت در این دستور نیز مانند سایر احکام الهی بر انسان واجب است و هر گونه تخلف از امر پیامبر(ص) به منزله تخلف از امر خداوند متعال است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: افزون بر اطاعت از پیامبر(ص)، خداوند شیعیان را به اطاعت امر اهل بیت(ع) نیز امر کرده است؛ در امر به معروف و نهی از منکر نوعی جعل عمومی برای ولایت همه مسلمانان وجود دارد.

وی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر چیزی جز ولایت‌ الهی نیست؛ پیامبر اکرم(ص) فرمود آمِر به معروف، جانشین خدا، پیامبر(ص)، امام و کتاب است؛ تمام اعمال صالح اعم از جهاد، نماز، خمس، زکات و... در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر، نسبت آب یک ظرف کوچک در مقابل دریای عظیم است.

حجت الاسلام معصومی لاری بیان داشت: امام صادق(ع) می‌فرماید اگر جامعه‌ای به دنبال رونق اقتصادی، امنیت، سلامت رفتار و سایر فضایل است باید امر به معروف و نهی از منکر را پیاده و اجرا کند؛ روایت است امر به معروف و نهی از منکر واجبی است که به واسطه آن تمام فرایض حاصل می‌شود و با وجود آن دشمنان از مسلمانان فاصله گرفته و سبب افزایش اعتبار آنها می‌شود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه جامعه امروز آنچه باید درباره امر به معروف و نهی از منکر بداند نمی‌داند؛ اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شود سبب حکومت اشرار و تسلط دشمنان بر آن جامعه می‌شود و وقتی حکومت به دست طاغوت بیفتد دعاها مستجاب نمی‌شوند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: در دین اسلام به هیچ واجبی به اندازه امر به معروف و نهی از منکر تکیه و تاکید نشده است و شیعه و سنی در آن متّفق‌القول هستند؛ امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین است و انکار آگاهانه آن سبب کفر می‌شود.

وی افزود: منشا حاکمیت آمِر به معروف و ناهی از منکر از ناحیه خداوند منان است و کفار بر مسلمانان ولایت ندارند یعنی در اصل خداوند این ولایت را برای آنها قرار نداده است؛ مقام، در جامعه بر اساس آگاهی‌ها شکل می‌گیرد و کسی که علم بیشتر و بالاتری دارد ولایت و مسوولیت بیشتری نیز دارد به همین علت مسوولیت پیامبر اکرم(ص) از همه سنگین‌تر بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی، جامعه ای است که طبقات و ولایت آن بر اساس آگاهی شکل می‌گیرد و این آگاهی امری تکوینی است نه اعتباری./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات