۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۵۸۲۸۳۶
استاد حوزه علمیه:

احیای مجدد مسائل مستحدثه دارای اهمیت است

حجت الاسلام والمسلمین قائنی با اشاره به این که گویا بنای بر احیای مجدد و دنبال کردن تأکید بر آنچه که سابقه داشته است، وجود دارد، گفت: عنوان مسئله مستحدثه موضوع حکم شرعی خاصی نیست که ما در تحقیق این اصطلاح کنکاش داشته باشیم.
حجت الاسلام قائنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد قائنی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در مراسم اختتامیه همایش«دین و سلامت» که با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران شامگاه پنجشنبه 26 مهر در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، گفت: در واقع مسائل مستحدثه موضوع جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه اگر تاریخ پیدایش مباحث مستحدثه را دنبال کنیم حداقل به صورت رسمی می توان آن را از دوره شیخ طوسی پیدا کرد و شروع این موضوع به آن دوران برمی گردد، اظهار کرد: بدین معنا که هزار سال از وضعیت مسائل مستحدثه و شئون مربوط به آن گذشته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این مطلب که طرح این مسئله به خاطر ضعفی است که در برخی موارد احساس شده است و گویا بنای بر احیای مجدد و دنبال کردن تأکید بر آنچه که سابقه داشته است، وجود دارد، بیان داشت: عنوان مسئله مستحدثه موضوع حکم شرعی خاصی نیست که ما در تحقیق این اصطلاح کنکاش داشته باشیم.

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه عنوان مسئله مستحدثه موضوعیتی برای کنکاش در احکام ندارد، تصریح کرد: البته در این راستا استثنائی وجود دارد که می توان آن را مسئله حکم شرعی قلمداد کرد.

تعریف مسائل مستحدثه براساس آثارو تبعات

وی با بیان اینکه عنوان مسئله مستحدثه با فرض اینکه موضوعیت در احکام شرعی نداشته باشد اهمیت دنبال کردن مسائل مستحدثه به دلیل اعتبار آن آثاری است که درباره مسائل مستحدثه مطرح است، بیان داشت: از این رو تعریف مسائل مستحدثه باید براساس آثار و تبعات بیان شود که دو تعریف از این مسائل قابل طرح است که به دلیل همین آثار است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دربیان تعریف مسئله مستحدثه گفت: این موضوع مسئله ای است که در کلمات فقها مطرح نیست و در کلمات کل فقها وجود ندارد و از طرفی  به غیر از آنچه که در کلمات متأخرین به عنوان فتوا و نه به صورت تحقیق در بیان استنباط حکم بیان شده است، مشاهده می شود و به عبارتی هر عنوانی که تا به امروز در کلمات سابقین مطرح نبوده است، مستحدثه نام گرفته است.

وی ادامه داد: تعریف دیگر از مستحدثه این است که شامل کلماتی در کلام علامه و محقق و شیخ و نظایر اینها دیده می شود که مستحدثه است و در عین حال مسئله مستحدثه، مسائلی است که در کلمات قدمای اصحاب و یا اصحاب ائمه نبوده است و بنابراین مستحدثه نام گرفته است./934/پ202/ب1

ارسال نظرات