۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۵۸۲۷۵۱
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

حوزویان نباید مدرک گرا باشند

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که حوزویان نباید مدرک گرا باشند، خطاب به مبلغان و روحانیان، گفت: تا می توانید از قرآن کریم در منابر و خطابه های خود استفاده کنید و برای مردم از دل آیات قرآن کریم سخنان جدید و نو بگویید.
قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور امشب در آیین رونمایی از محصولات فرهنگی مرکز تخصصی نماز که در سالن اجتماعات مرکز تخصصی مهدویت قم برگزار شد، به تبیین چرایی صلح امام حسن(ع) پرداخت و گفت: زمان امام حسن(ع) با زمان امام حسین(ع) تفاوت هایی داشت که برخی از آن ها عبارتند از این که در زمان امام حسن(ع) معاویه ای حکومت می کرد که عنوان و مقام داشت، صحابی بود، خود را کاتب وحی قلمداد می کرد، سابقه حکومت داشت و با حیله ظاهر خود را حفظ می کرد.

وی با اشاره به این که با شخصی که شرایط مذکور را دارا باشد نمی توان به آسانی مقابله کرد، اظهار داشت: در عین حال امام حسن(ع) صلح نکردند، بلکه با حیله و نیرنگ معاویه صلح بر ایشان تحمیل شد؛ معاویه با انجام کارهایی همچون تطمیع برخی افسران لشکر امام حسن(ع)، شایعه پراکنی و مواردی از این دست لشکر امام حسن(ع) را متفرق کرد و هنگامی که امام(ع) به جبهه رسیدند در حالی که قبلا مورد حمله تروریستی عمال معاویه قرار گرفته بودند، راهی نداشتند جز این که صلح نامه معاویه را امضا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: معاویه از روی حیله و تزویر به مردم اعلام کرد صلح را با شرایط امام حسن(ع) می پذیرد و در چنین حالتی اگر امام(ع) صلح را نمی پذیرفت و به جنگ ادامه می داد، علاوه بر این که همه بنی هاشم قلع و قمع می شدند، مردم نیز ایشان را ملامت می کردند، بنابراین تصمیم گرفتند تا با بیان یک سری شرایط مردم را نسبت به ظلم های معاویه آگاه کرده و از این طریق پرده از چهره خبیث او بردارند.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: شرایط امام حسن(ع) سبب شد تا معاویه به خشم آمده و بر منبر مسجد کوفه برود و پس از اعلام کردن قصد حکومت بر مردم، نامه را پاره کند؛ مردم با دیدن این کار از معاویه به خود آمده و نسبت به وقایع جامعه آگاه شدند، بر این اساس امام حسن(ع) بیماری عدم آگاهی مردم آن زمان را درمان کرده، پرده از ظلم معاویه برداشتند و زمینه را برای قیام امام حسین(ع) آماده کردند تا بساط آل امیه برچیده شود.

وی در ادامه به تفسیر آیات 246 تا 252 سوره بقره پرداخت و مطرح کرد: یکی از نشانه های حقانیت طالوت نزول صندوقچه ای آرامش بخش بود که در آن صندوقچه یک سری از یادگاری های حضرت موسی(ع) و حضرت هارون(ع) وجود داشت؛ ما با استناد به همین موضوع می توانیم به شبهه عدم قداست قبور معصومان(ع) که وهابیت ملعون آن را مطرح می کند، پاسخ بدهیم و بگوییم یادگاری های حضرت موسی(ع) و حضرت هارون(ع) مقدس و آرامش بخش است، اما گنبد و بارگاه یادگاران رسول اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) نمی توانند مقدس و آرامش بخش باشند؟

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به داستان قرآنی غلبه طالوت بر جالوت بیان کرد: با دقت در این جریان درمی یابیم خداوند ملت ها و امت ها را با تنگناهای سیاسی، اقتصادی و روانی امتحان می کند و اگر امتی این امتحانات را با موفقیت پشت سر گذاشت، شکی نیست که اگر از تعداد کمی هم برخوردار باشند، می توانند بر طاغوت های زمان خود غلبه کنند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با انتقاد از کم توجهی حوزویان به مباحث تفسیری ابراز کرد: در حوزه باید به تفسیر توجه شده و دانسته شود هدف از تفسیر رسیدن به محتوای قرآن کریم است.

وی ریشه مشکلات کشور را در بی توجهی به مبانی دینی دانست و تأکید کرد: تا زمانی که جمهوری اسلامی و مسؤولان جامعه اسلامی نسبت به نماز و عبادت اول وقت توجه نداشته باشند مشکلات دامن جامعه را خواهد گرفت؛ مشکل اینجا است که مسؤولان جامعه نمی دانند از کجا سیلی می خورند و برای همین به سراغ دیگر مباحث می روند، غافل از این که اگر انسان به خوبی بندگی کند، خداوند نیز درهای رحمت را به روی او خواهد گشود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که حوزویان نباید مدرک گرا باشند، خطاب به مبلغان و روحانیان عنوان کرد: تا می توانید از قرآن کریم در منابر و خطابه های خود استفاده کنید و برای مردم از دل آیات قرآن کریم سخنان جدید و نو بگویید، زیرا اگر مردم زیبایی های قرآن کریم را درک کنند به آن جذب خواهند شد.

وی یادآور شد: مبلغان باید به گونه ای عمل کنند که طرح با بحث های قرآنی نسل جوان جامعه را نسبت به دین جذب کنند./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات