۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۵۸۲۷۱۹
آیت الله شب زنده دار:

فرهنگ و رسوم جاهلی مانع ترقی انسان می شود| همنشینی با بزرگان مسیر سعادت را هموار می کند

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به موانع سعادت و ترقی انسان گفت: بسیاری از اموری که انسان ها دنبال می کنند و رسومی که وجود دارد ناشی از جهالت است و مانع از پرواز و ترقی انسان می شود.
جلسه درس خارج فقه آیت الله شب زنده دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به راه های و برنامه های تربیتی انسان گفت: از راه های مؤثر تربیت این است که الگوهای وارسته ای در جامعه داشته باشیم تا موجب الگوبرداری افراد شود.

وی افزود: انسان های مهذب و تربیت شده الهی و اسلامی باید در جامعه حضور داشته باشند چرا که نفس دیدار و سلوک و رفتار آن ها درس آموز است، حضرت امام می فرمود اگر در هر استانی یک شهید مدنی داشتم کفایت می کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ابراز تأسف از کمرنگ شدن بروز و ظهور الگوهای اسلامی و الهی در جامعه اظهار داشت: وقتی چنین بزرگانی در جامعه حضور داشته و رفتار آن ها بروز و ظهور داشته باشد سبب پرورش انسان ها خواهد شد.

وی ادامه داد: در قم هم زمانی که بزرگانی مانند حضرت آیت الله بهجت حضور داشتند مشاهده می کردیم چه تأثیراتی را بر جامعه و جوانان می گذاشتند، بسیار مهم است که انسان برای خود الگویی انتخاب کند تا فضایل را از او بیاموزد.

آیت الله شب زنده دار با اشاره به روایاتی از اهل بیت طاهرین(ع) و با تأکید بر این که هم نشینی با الگوهای دینی انسان را در مسیر تهذیب نفس یاری می کند، ابراز داشت: انسان برای تهذیب نباید حب دنیا، حب مقام و جاه و علو داشته باشد، اگر دنیا در چشم انسان کوچک باشد عمر و انرژی خود را برای آن نمی گذارد.

وی با اشاره به ضررهای حب دنیا برای انسان عنوان کرد: نخستین ضرر این است که انسان با حب دنیا به چیزهای پست دل می بندد، انسان با سرمایه خود باید سعادت ابدی را بخرد اما اگر مراقبت نکند این سرمایه می تواند برای امور بی اعتبار و بی مورد خرج شود.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: انسان از گذشته باید عبرت بگیرد، بنابر روایتی از امام سجاد(ع) همه عالم مانند یک سایه است که اصلا واقعیتی ندارد و از بین می رود، انسان باید از جهالت به معنای نادانی به دور باشد و مطابق عقل، شرع و فطرت عمل کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از اموری که انسان ها دنبال می کنند و رسومی که وجود دارد ناشی از جهالت است و مانع از پرواز و ترقی انسان می شود؛ انسان هیچگاه نباید حالت خشم، و کسالت به خود بگیرد.

آیت الله شب زنده دار سکوت حکیمانه را زمینه ای برای دریافت حکمت ها و معنویات دانست و گفت: کسی که مدام خود را به سخن گفتن مشغول می کند از معنویات و حکمت ها محروم می شود.

وی افزود: انسان باید کارهای خیر را بدون این که جار بزند انجام دهد و اگر کاری انجام نمی دهد نباید بیهوده ادعا داشته باشد، از ویژگی های انسان صالح این است که اگر زمانی بین دو راهی مردد شد بررسی می کند که چه کاری نزدیک تر به رضایت الهی است و همان را انجام می دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان صالح با امری که به هوای نفس نزدیک باشد مخالفت می کند، اظهار داشت: چنینی انسانی اگر به مجرد این که دید کسی کاری می کند نباید به ملامت و قضاوت او بپردازد./1323/

ارسال نظرات