۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۵۸۲۶۹۷
آیت‌الله رشاد:

نفس از طریق سوء ظن بر انسان غالب می‌شود

رییس شواری سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه نفس از طریق سوء ظن بر انسان غالب می‌شود، گفت: ظن همسایه دیوار به دیوار شک است و سبب می‌شود انسان نسبت به یقینیات کم توجه شود.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شواری سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: امام علی فرمودند: از کسانی نباش که نفسش بر اساس گمان و ظن بر او غالب می‌شود.

وی افزود: چنین فردی بر اساس ظنون مغلوب نفس خود می‌شود و براساس همان ظن و گمان عمل می‌کند و برعکس این فرد به بسیاری از امور یقین دارد اما در این زمینه نمی‌تواند بر نفس خود غالب شود و بر اساس یقینیات نفس خود را مهار و کنترل کند.

آیت‌الله رشاد بیان داشت: اینکه انسان در حد گمان به کسی بدبین شود همین اندازه ظن و گمان را کافی می‌داند تا هوای نفس براساس آن عمل کند و به آن ظنون ترتیب اثر دهد و با بدگمانی به دیگری علیه آن فرد شروع به بدگویی کند در نتیجه چنین انسانی مغلوب رفتار نفس است.

رییس شواری سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران ظن و گمان را ابزار نفس برای گمراه ساختن انسان بیان کرد و اظهار داشت: دروغ بستن به دیگری، تهمت زدن و افتراء بر اساس ظن و گمان از نشانه‌های انسانی است که مغلوب نفس شده است.

وی افزود: این فرد به برزخ و قیامت یقین دارد و می‌داند در قیامت اعمال انسان محاسبه می‌شود و به مبدا عالم یقین دارد و ذره‌ای به وجود خالق عالم شک ندارد و می‌داند خداوند این عالم را اداره می‌کند اما عجیب است که نفس چنین فردی گمان و ظنون را ابزار می‌کند تا به او غالب شود اما این یقینیات را ابزار نمی‌کند تا با نفس مبارزه کند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه ظن همسایه دیوار به دیوار شک است، گفت: انسان باید ظن و گمان را از خود دور کند تا به کسی گمان ناحق نداشته باشد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات