۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۵۸۲۶۷۴
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

اربعین نبض عالم هستی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اربعین نبض عالم هستی است، گفت: پیاده روی عظیم اربعین حرکتی بی نظیر است که باید جزء اولویت‌ها قرار گیرد.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه علمیه، امروز در حوزه علمیه امام رضا(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: آیا در قرآن عمقا نمی‌اندیشند؛ برخی تدبر را نوعی اندیشیدن نظام‌مند معنا می‌کنند.

وی افزود: همچنین می‌فرماید: اگر این قرآن از نزد کسی غیر از خدا بود در آن اختلاف و ناهماهنگی زیاد دیده می‌شد؛ براساس این فرمایش کسی قادر نیست کلامی همانند کلام قرآن کریم بیاورد و این نوع سخن گفتن عمیق و هماهنگ تنها مختص و در شان خداوند متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید براینکه طلاب باید از تفکر نظام‌مند و یا درک نظام معارف دینی برخوردار باشند، ابراز کرد: در روش‌های علمی حوزه، طلاب موظف هستند در جزئیات غور کنند و این یک امر لازم و ضروری است اما در غور جزئیات این خطر وجود دارد که طلبه از کلیات باز بمانند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی برخی در مسائل جزئی بسیار مهارت دارند اما قدرت جمع بندی مسائل کلی را ندارند برای همین عالم غیر سیاسی می‌شوند. طبق صریح روایات؛ کسی که عالم به زمان است کمتر دچار اشتباه و خطا می‌شود؛ بنابراین اگر طلبه بخواهد عالم به زمان خودش باشد باید صدها مساله را در آن واحد کنار هم در نظر بگیرد برای همین اگر در یکی از این جزئیات غرق شود کنترل زمان از دست او خارج می‌شود.

وی افزود: امام راحل عالم زمان بودند و فرمودند: من زمانی متوجه شدم این انقلاب پیروز می‌شود که دیدم شعاری که مردم در شهرهای بزرگ سر می‌دهند در روستاها نیز سرداده می‌شود و همه مردم در حال گفتن یک حرف حق هستند از آنجا فهمیدم که زمان نصرت فرا رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: طلاب نیز اگر عالم به زمان باشند حوادث عالم را در کنار هم می‌گذارند و می‌فهمند که اربعین نبض زمان است این سوال برای انسان پیش می‌آید که چه شده میلیون‌ها انسان در یک زمان مشخص گرد حرم مطهر امام حسین(ع) جمع می‌شوند. در سال نخست برای علمای نجف، موکب داران عراقی و خود زائران اربعین این سوال ایجاد شده بود که چه شده این همه زائر در این مسیر قرار گرفته‌اند و این حرکت را عادی نمی‌دیدند. آیت الله سیستانی نیز فرمودند: این کار مردم است و ما می‌خواهیم کار مردم باقی بماند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علوم باید نظام‌مند شود، گفت: امام راحل نگاه کل نگر داشتند برای همین عزاداری برای اهل بیت(ع) را بسیار مهم و با ارزش می‌دانستند ایشان چون نطام‌مند فکر می‌کردند و عالم به زمان بودند به خوبی اولویت‌ها را تشخیص می‌دادند.

وی ادامه داد: امروز کسانی اولویت ولایت را درک می‌کنند که نگاه کلی داشته باشند. برخی پیاده روی اربعین را تنها یک مراسم می‌دانند در حالی که این حرکت بی نظیر نیاز به یک درک عمیق دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: اسلام دین اشاره است اربعین اشاره‌های فراوانی برای انسان‌ها دارد بنابراین نباید به آن جزئی نگاه شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند: گاهی اوقات درک عوام از خواص جلوتر است؛ امروز آن عشایرانی که هستی خود را در مسیر پیاده روی اربعین برای زائران امام حسین(ع) هزینه می‌کنند بیانگر درک عمیق آنان از این حرکت است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات