۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۸۲۶۴۸
استاد حوزه علمیه:

عدالت تنها در جامعه دینی اجرا می‌شود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عدالت تنها در جامعه دینی اجرا می‌شود، گفت: بی دینی مهمترین شاخصه جامعه جاهلی است و حاکمان در چنین جوامعی با شعار رفاه، نظم و امنیت مردم را گمراه می‌کنند.
عدالت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سوزنچی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در دانشگاه امام صادق(ع)، گفت: از مهمترین کارکردهای دین تغییر نظام محاسباتی انسان‌ها است.

وی با بیان اینکه خداوند در بین همه مخلوقات به بشر مقام انسان را عطا کرد، اظهار داشت: خداوند انسان را از گلی بدبو خلق کرد و بعد از روح خود بر آن دمید و به ملائکه فرمان داد تا به او سجده کنند و شیطان از این فرمان سرباز زد.

حجت الاسلام سوزنچی ادامه داد: زمانی انسان لایق سجده شد که خداوند از روح خود بر آن دمید و به او مقام خلیفةاللهی بخشید، هدف دین نیز رساندن انسان به این مقام است بنابراین اگر انسان باور کند که می‌تواند خلیفةالله شود به سوی آن حرکت می‌کند و دین نیز می‌خواهد انسان را به این باور برساند.

استاد حوزه علمیه درباره تفاوت میان کافر و منافق، ابراز کرد: منافق به کفر نزدیک است اما کافر نیست و بین کفر و ایمان قرار دارند؛ بنابراین منافق ابتدا ایمان می‌آورد و بعد کفر می‌ورزد.

وی افزود: انسان منافق بعد از انجام گناه حالت پشیمانی به او دست نمی‌دهد و هنگام گناه در برابر دین دلیل و منطق می‌آورد. منافق درصدد تغییر محاسبات دینی است تا محاسبات الهی را مادی جلوه دهد.

حجت الاسلام سوزنچی با استناد به روایتی مبنی بر جایگاه امامت، گفت: روایت است اگر کسی امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است؛ در دوران جاهلیت حاکمیت و حاکم وجود داشت و اینطور نبود که حاکم و مسؤولی برای اداره جامعه وجود نداشته باشد اما مراد از مرگ جاهلی این است که در حاکمیت و زندگی مردم اصل دین جاری نبود و خداوند امامت را در دین قرار داد تا جامعه دینی شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان دینداری که امامت را قبول نداشته باشد هیچ بهره‌ای از دین نبرده است و هر جامعه‌ای که امامت نداشته باشد جامعه انحرافی و جاهلی است که عدالت در آن وجود ندارد و بنای این جامعه چیزی جز گمراهی نیست.

وی ادامه داد: امروز حاکمان جوامع بی دین با شعار رفاه، نظم و امنیت درصدد گمراه کردن اذهان عمومی هستند در حالی که دین جامعه مطلوب را جامعه‌ای معرفی می‌کند که در آن عدالت جاری باشد و این امر تنها با جاری شدن دین در جامعه میسر می‌شود./813/پ202/ب1

ارسال نظرات