۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۸۲۶۳۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تشریح کرد؛

حلم و بردباری در سیره امام حسن مجتبی

استاد حوزه علمیه حلم و بردباری را سیره امام حسن مجتبی(ع) دانست و گفت: انسان صبور خدا را از خود راضی و سبب ناامیدی شیطان می‌شود.
ححت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت ایام شهادت امام حسن مجتبی(ع) در مسجد الزهرا(س) تهران برگزار شد، گفت: پیامبراکرم(ص) فرمودند: حسن(ع) و حسین(ع) از افتخارات من هستند.

وی افزود: حضرت فرمودند: هر کسی برای امام حسن(ع) گریه کند در قیامت ناراحت و محزون نخواهد بود؛ امام حسن(ع) در دوران امامت خویش به شدت مورد هجمه خلفای جور بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی درباره امام حسن(ع) و ترور شخصیت آن حضرت، ابراز کرد: نخستین کسی که شروع به ترور شخصیت امام حسن مجتبی(ع) کرد منصور دوانقی بود او به شدت با سادات حسنی دشمنی داشت و سادات فراوانی را بر اساس همین دشمنی به شهادت رساند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام حسن مجتبی(ع) بسیار عبد و حلیم بودند و همه تهمت‌ها و افترائاتی را که به آن حضرت نسبت می‌دهند پایه و اساس مستدلی ندارد.

وی درباره حلم و بردباری حضرت، گفت: در قرآن کریم بیش از 15 مرتبه صفت حلم به خداوند نسبت داده شده و خداوند حضرت ابراهیم را نیز با دو صفت اواه و حلیم به مردم معرفی می‌کند و این معرفی بیانگر اهمیت صفت حلم و شکیبایی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان حدیثی میزان آستانه تحمل انسان‌ها را به چهار دسته تقسیم کرد و ادامه داد: طبق صریح روایات؛ برخی انسان‌ها دیر عصبانی می‌شوند و دیر می‌بخشند، بعضی دیگر زود عصبانی می‌شوند و زود می‌بخشند، دسته دیگر زود عصبانی می‌شوند و دیر می‌بخشند و آخرین دسته که از همه بهتر هستند دیر عصبانی می‌شوند و زود می‌بخشند؛ دسته چهارم انسان‌های حلیم هستند.

این خطیب مشهور با بیان اینکه انسان صبور خدا را از خود راضی و موجب ناامیدی شیطان می‌شود، عنوان کرد: انسان در پنج محل و موقعیت باید اهل صبر و شکیبایی باشد نخست هنگامی که عزیز است ذلیل می‌شود، یا در اوج صداقت تصدیقش نمی‌کنند، هنگام دعوت دیگران به حق او را خوار می‌کنند، به جرم نکرده مجازات می‌شود و آخر حقی را طلب کند و با آن مخالفت شود.

گفتنی است این مراسم به مناسبت ایام شهادت امام حسن مجتبی(ع) و حضرت رقیه(س) به مدت 5 شب از سه شنبه 24 لغایت 27 مهرماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی و مداحی کربلایی محمد حسین پوریانفر بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد الزهرا(س) واقع در خیابان شهید عراقی تهران برگزار می‌شود./813/پ202/ب1

ارسال نظرات