۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۵۸۲۶۰۳
برشی از کتاب «مکاتب صهیونیستی»(۲۲)؛

بررسی تفکر ناسیونالیستی از دیدگاه اسلام

بی‌شک اسلام ملّی گرایی اگر به معنای علاقه به ملت و تلاش برای عمران و آبادانی وطن و حفظ آن باشد، نه‌تنها مذموم نمی‌شمارد، بلکه آن را عملی ارزشمند و شایسته می‌داند.
ناسیونالیسم ملی‌گرایی

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را به قلم مهدی دهنوی و با نظارت علمی محمدحسین فرج نژاد منتشر کرده است. بنابراین از این پس مطالب این کتاب را در قالب برشی از کتاب خدمت خوانندگان عزیز تقدیم می‌کنیم:

اکنون نیز تفکر ناسیونالیستی در آثار شبه‌معنویت‌های نوین ترویج می‌شود و «عرفان ایرانی» به جای «عرفان ناب اسلامی» در باور «محمد علی طاهری» (تئوری پرداز عرفان حلقه) به کار می‌رود؛ او می-گوید: یکی از رسالت‌های ما «اعتلای عرفان ایران» است!  همچنین در این فرقه انحرافی، با صراحت تمام باستان‌گرایی و اندیشه ناسیونالیستی و «مکتب ایرانی» به جای «مکتب اسلامی» مطرح می‌شود! فتنه‌گران وابسته به انگلیس و روشنفکرنماهای غرب‌زده نیز به شدت باورهای ناسیونالیستی را ترویج کرده، شعار نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران را در بوق و کَرنا می‌کنند!

بی‌شک اسلام ملّی گرایی اگر به معنای علاقه به ملت و تلاش برای عمران و آبادانی وطن و حفظ آن باشد، نه‌تنها مذموم نمی‌شمارد، بلکه آن را عملی ارزشمند و شایسته می‌داند؛ اما اگر بیش از اندازه به ملّی گرایی پرداخته شود؛ به گونه‌ای که در برابر ارزش‌های دینی قرار گیرد، و به بیان دیگر، به یک مکتب و عقیده تبدیل شود، بی‌شک، چنین اندیشه‌ای با اسلام ناسازگار خواهد بود؛ خواه، اسلام، همچون تفکر برخی از ناسیونالیست‌های عرب، بخشی از فرهنگ ملی معرفی شود؛ یا همچون ناسیونالیست‌های ترکیه و بعضی از ملی‌گرایان ایران، برای ملّی گرایی، سیاست دین زدایی و بازگشت به باورهای پیش از اسلام یا بی‌دینی در پیش گرفته شود.

آنچه اسلام بر آن تأکید دارد این است که در مقام ارزش‌گذاری، هیچ‌چیز نباید برتر و بالاتر از دین باشد؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم)  فرموده‌اند: «ألإسلامُ یعلو و لا یعلی علیه». 

فلسفه پراکندگی جمعیت‌ها و گوناگونی ملیت‌ها و زبان‌ها نیز چیزی جز این نیست انسان‌ها دریابند که تنها دلیل برتری افراد، پارسایی و پرهیزگاری است، نه رنگ، زبان، ملّیت و ثروت. خداوند در این‌باره می‌فرماید:

﴿یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکم مِّن ذَکرٍ وَ أُنثَیٰ وَ جَعَلْنَاکمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ﴾ 

ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (این‌ها ملاک امتیاز نیست) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ همانا خداوند، دانا و آگاه است!

بنابراین می‌توان ناسیونالیسمِ را این گونه تعریف کرد: ناسیونالیسم، احساس وابستگی عمیق به یک ملت خاص و وفاداری مطلق نسبت به آن است، به گونه­ای که این وابستگی، بر هر چیز دیگر مقدم شود.

ناسیونالیسم یا ملّی گرایی در اندیشه غربی‌ها به معنای آن است که گروهی از مردم که در قالب مرزهای جغرافیایی معین، با نژاد، سابقه تاریخی، زبان، فرهنگ و سُنن واحد گرد آمده‌اند، به‌صورت یک واحد تفکیک‌ناپذیر مبنا و اصل دانسته شوند و آنچه در حیطه منافع و مصالح و حیثیت و اعتبار این واحد قرار می‌گیرد، خودی و دوست است و بقیه، بیگانه و دشمن خوانده می‌شود.  آریستوکراسی  یهودیان، اوج باور ناسیونالیستی آنان است! زیرا همواره خود را نژاد برتر و دیگر انسان‌ها را همچون حیواناتی در خدمت خود می‌پندارند و بر اساس همین توهّم گمان کرده‌اند که آقا و رئیس انسان‌ها هستند!

اما در معارف دین مبین اسلام به حکم آیه کریمه ﴿إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکمْ أُمَّة وَاحِدَة وَ أَنَا رَبُّکمْ فَاعْبُدُونِی﴾ ، همه مسلمانان، یک امت بوده، برتری آنان فقط به تقوا و پرهیزگاری آنهاست.

گفتنی است، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه، در ۱۵۶ صفحه به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه‌مندان برای خرید این کتاب به مدیریت توسعه علمی و ارتباطات خبرگزاری رسا مراجعه و یا با شماره تلفن: ۰۲۵۳۲۹۰۴۰۲۶--داخلی ۱۰۸ تماس بگیرند./۹۹۸/ن ۶۰۴ /ش

 

ارسال نظرات