۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۵۸۲۵۸۳

حماسه اربعین و انتظاراتی که از مسؤولان برای رفع موانع می رود

با توجه به اهمیت حماسه اربعین به عنوان مانور قدرت جبهه حق و تأکیدات رهبرانقلاب و بزرگان بر بزرگداشت این حماسه، مسؤولان باید نسبت به رفع موانع و تسهیل سفر زائران حسینی در اربعین اهتمام جدی داشته باشند.
اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چندی است که زیارت اربعین حسینی به عنوان یکی از مظاهر عزت اسلامی شناخته شده و برخی از کارشناسان از آن با عنوان مانور قدرت جهان اسلام یاد می کنند.

مردم عاشق و سرسپرده مکتب امام حسین(ع) طبق سفارش و توصیه ائمه معصومین(ع) و پیشوایان دینی، چند روز قبل از فرارسیدن روز اربعین حسینی مسیر میان نجف تا کربلا را با پای پیاده طی می کنند تا روز موعود یعنی روز اربعین را در کربلا حضور داشته باشند.

هنگامی که به آماج جمعیت که همچون سیلی خروشان به سوی منزلگاه عشق رهسپار هستند می نگریم افراد مختلفی از همه ملیت ها و مذاهب در این موج به چشممان می خورد که همه آن ها شعار «حب الحسین(ع) یجمعنا» را بر لب زمزمه می کنند.

اهمیت این راهپیمایی عظیم به اندازه ای است که برخی از کارشناسان دینی از آن به عنوان زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) یاد کرده و این تجمع باشکوه را مقدمه ای برای رسیدن به تمدن اسلامی معرفی می کنند.

با در نظر گرفتن همه این مسائل روشن می شود که مسؤولان جامعه اسلامی باید نسبت به این مقوله توجه ویژه داشته باشند و همه توان خود را به کار گیرند تا علاوه بر باشکوه تر شدن این اجتماع عظیم، زائران بتوانند هر چه آسانتر و بی دغدغه تر به احیای این امر دینی که از شعائر الهی نیز محسوب می شود، بپردازند.

زائران حسینی قبل از رهسپار شدن به سوی کربلا باید یک سری پیش زمینه هایی همچون گذرنامه، ویزا، تهیه ارز و مواردی از این دست را آماده کنند؛ با توجه به اهمیت این سفر به عنوان مانور قدرت جهان اسلام، ابتدایی ترین مسأله ای که به ذهن خطور می کند این است که مسؤولان جامعه اسلامی باید کاری کنند تا آماده سازی این پیش زمینه ها برای زائران حسینی آسان باشد و تبدیل به یک مانع نشود.

با نزدیک شدن ایام اربعین و شکل گیری موج عظیم زائران حسینی، مسؤولان باید موانع و مشکلات ایاب و ذهاب زائران را به خوبی رصد کرده و برای رفع آن ها تلاش کنند، در غیر این صورت زائران با بی نظمی ها و ناهماهنگی های بسیاری مواجه خواهند شد و حتی ممکن است در زیارتشان اخلال وارد شود.

متأسفانه برخی گزارش ها حاکی از آن است که در برخی نقاط از مرزها ناهماهنگی هایی میان دستگاه های دولتی وجود دارد و علیرغم این که وظیفه دارند به زائران حسینی خدمت کنند و در جهت تسهیل دسترسی آن ها به امکانات رفاهی گام بردارند، از انجام این عمل سرباز زده و نسبت به موکب هایی که برای زوار در حال آماده سازی است، خدمات نمی رسانند.

کمبود آب جهت ساخت و ساز موکب ها، عدم بستر سازی مناسب آب و فاضلاب در محیط احداث مواکب، آسفالت نشدن منطقه عبور زوار و هماهنگی ضعیف مسؤولان ستادی با موکب داران و عدم حمایت کافی از آنان از جمله مواردی است که مسؤولان از آن غافل شده اند.

یکی از مواردی که که باید همواره مورد توجه مسؤولان باشد بخش حمل و نقل زائران حسینی است که متأسفانه طی چند سال گذشته نه تنها برای مسافران تسهیل نشده، بلکه سخت تر نیز شده است؛ افزون بر این در همه طول سال کرایه اتوبوس ها طبق نرخ معمولی محاسبه می شود، اما در ایام اربعین  گویا هیچ نظارتی وجود ندارد و هزینه ها تا بیش از دو برابر افزایش می یابد؛ این در حالی است که با توجه به اهمیت راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، مسؤولان باید سعی کنند هزینه ها را کاهش دهند.

طبق آمار و گزارش های رسمی که وجود دارد، دولت برای سفرهای سیاحتی و خارجی مقداری ارز مسافرتی به مسافران اختصاص می دهد، اما شاهد هستیم که نسبت به مسافران سفرهای زیارتی و زائران اربعین حسینی هیچگونه ارز مسافرتی اختصاص داده نمی شود.

لزوم آسان کردن راه‌پیمایی اربعین توسط مسؤولان

رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در دیدار با بسیجیان در ورزشگاه آزادی فرمودند: حماسه بزرگ اربعین که با حضور ملت ایران، ملت عراق و مسلمانان دیگر کشورها هر سال تکرار می شود پدیده فوق العاده مهمی است که به فضل الهی و در هنگام نیاز شدید دنیای اسلام شکل گرفته است.

ایشان سوم آذرماه 1395 در دیدار بسیجیان بر لزوم آسان کردن راه‌پیمایی اربعین توسط مسؤولان تأکید و بیان کردند: از جمله‌ شاخه‌های شکر، یکی این است که این کار را برای کسانی که عاشق این کارند، آسان کنیم که مسئولیّت این به عهده‌ی مسئولان بخشهای مختلف کشور است.

گاهی حوادثی پیش می‌آید؛ نگذارند این حوادث [تکرار شود]، پیشگیری کنند؛ این هم جزو شکر است. به‌هرحال این نعمت را قدر بدانیم، نعمت بزرگی است. و این ان‌شاءﷲ یک نعمت پایدار خواهد بود و برای ملّت ایران و ملّت عراق، مایه‌ی عزّت و سربلندی و افتخار خواهد بود. حالا در دنیا سعی میکنند که نگذارند این نورافکن قوی دیده بشود، لکن نمیتوانند، دیده خواهد شد؛ سعی میکنند دیده نشود یا تحریفش کنند، [امّا] هیچ‌کدام به جایی نمیرسد؛ وقتی ادامه دادید حرکت را، ناچار، حقیقت خود را آشکار خواهد کرد.

همچنین مراجع تقلید نیز بر لزوم توجه مسؤولان به راهپیمایی اربعین و آسان سازی آن برای زائران حسینی تأکید داشته اند و از مسؤولان خواسته اند تا هرچه در توان دارند برای زائران حسینی به کار گیرند.

روا نیست که زائران اربعین در مرزها دچار مشکلاتی باشند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار دست‌اندرکاران کمیته فرهنگی ستاد اربعین با بیان اهمیت راهپیمایی عظیم اربعین، به مشکلاتی که زائران در مرزها با آن در حال دست و پنجه نرم کردن هستند اشاره کرد و ضمن درخواست افزایش تعداد مواکب در مرزها، بر لزوم رسیدگی به مشکلات زائران توسط مسؤولان تأکید کرد.

لزوم اختصاص ارز دولتی به زائران حسینی

همچنین حضرت آیت الله نوری همدانی نیز در در پیامی که به مناسبت افتتاح رادیو اربعین صادر کرد ضمن انتقاد از بی توجهی برخی مسؤولان به راهپیمایی با اهمیت و عظم اربعین حسینی، خواستار اختصاص ارز دولتی به زائران حسینی شد و گفت: به مسافران کشورهای خارجی ارز مناسب اختصاص می‌دهند، ولی برای سفرهای زیارتی نباید ارزی اختصاص داده شود!

ضرورت تسهیل شرایط رفت و آمد و اسکان زائران اربعین

همچنین حضرت آیت الله سبحانی در دیدار اعضای ستاد موکب حضرت معصومه(س) بر ضرورت تسهیل شرایط رفت و آمد و اسکان زائران اربعین تأکید کرد و بیان داشت: در گذشته بسیاری از زائران در مسیر زیارت اباعبدالله الحسین(ع)، مشقت های زیادی را متحمل می شدند ولی برپایی موکب ها در مسیر زائران حسینی می تواند شرایط را برای رفت و آمد و اسکان آنها تسهیل بخشد.

اربعین؛ تجدید عهد با ولایت علوی است

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز در سخنانی به تبیین اهمیت زیارت اربعین از دیدگاه روایات پرداخت و این زیارت را از علائم اختصاصی مسلمانان و شیعیان برشمرد.

این مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر ضرورت توجه مسؤولان به راهپیمایی عظیم اربعین، زیارت اربعین را تجدید عهد با ولایت علوی دانست و خواستار تسهیل این زیارت برای زائران حسینی شد.

لزوم جلوگیری از سوء استفاده برخی از راهپیمایی اربعین

همچنین حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نیز در سخنانی به جایگاه زیارت اربعین اشاره کرد و بر لزوم جلوگیری از سوء استفاده برخی از این راهپیمایی عظیم تأکید کرد و گفت: قطعا کسانی که در مسیر اربعین قصد سوء داشته باشند منکوب خواهند شد، زیرا هیچ کسی را یارای مقاومت در مقابل حقیقت و شیعیان برای دفاع از امام حسین(ع) نیست.

لزوم تداوم جریان باشکوه اربعین

حضرت آیت الله شبیری زنجانی نیز در سخنانی زیارت اربعین را از پرفضیلت ترین زیارات دانست و ضمن تقدیر از کسانی که این حرکت عظیم را شکل داده و تقویت کرده اند بر لزوم تداوم این جریان باشکوه تأکید کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به جایگاه زیارت اربعین در روایات و متون فقهی گفت: بنابر نظر بزرگان و علمای برجسته ای همچون مرحوم علامه مجلسی کسانی که توانایی دارند برایشان واجب است حداقل یک مرتبه به زیارت اربعین بروند.

زیارت اربعین از علائم شیعه بودن است

همچنین حضرت آیت الله وحید خراسانی هم در سخنانی زیارت اربعین را یکی از علائم شیعه بودن برشمرد و بر لزوم بزرگداشت این روز عظیم از سوی هیأت ها، مجالس و محافل عزاداری تأکید کرد.

تمهیداتی اندیشیده شود تا هزینه سفر اربعین با کاهش قابل توجه همراه شود

حضرت آیت الله علوی گرگانی نیز طی نامه ای خطاب به رییس جمهور خواستار تسهیل زیارت اربعین برای زائران حسینی شد و گفت: با توجه به نزدیکی ایام زیارت اربعین حسینی علیه السلام و اشتیاق خیل عاشقان به حضور در مراسم پیاده روی اربعین حسینی لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا هزینه این مراسم بین‌المللی که به نوعی بهترین جلوه تعظیم شعائر دینی است با کاهش قابل توجه همراه شود تا دلسوختگان حسینی محروم از آن نشوند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در این نامه افزود: شکی نیست که این نظام و مملکت با فرهنگ حسینی و درس گرفتن از قیام عاشورا فتنه‌ها و مشکلات را پشت سر گذاشته است و تمام مسئولین مملکتی از صدر تا ذیل مدیون خون اباعبد الله الحسین علیه السلام هستند، لذا با توجه به افزایش غیرمنطقی قیمت دلار و هزینه‌های جانبی لازم است تمهیداتی بیش از گذشته برای ارائه تسهیلات نقدی و غیر نقدی دیگر جهت تشرف زوار اباعبدالله الحسین علیه السلام در نظر گرفته شود تا شاید از این طریق ادای دینی بسیار کوچک توسط مسئولین محترم نسبت به ساحت نورانی امامت شود.

با در نظر گرفتن همه مباحث مطرح شده از مسؤولان انتظار می رود تا در این فرصت باقیمانده متوجه اهمیت جریان اربعین حسینی شده و برای رفع موانع و تسهیل زیارت حضرت اباعبدالله(ع) گام های جدی بردارند./۸۴۱/ز۵۰۳/ق

ارسال نظرات