۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۸۲۴۷۹
حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی:

کارکرد یک رسانه دینی تقویت ایمان و بنیه های اعتقادی آحاد جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با قرائت آیه ۱۸ سوره مبارکه توبه، گفت: بر اساس این آیه، ایمان شرط مشترکِ اصحاب رسانه در فعالیت‌های رسانه‌ای است.
بازدید حجت الاسلام والمسلمین رفعتی سخنگوی حوزه از خبرگزاری رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه، امروز در درس خارج فقه‌‌رسانه که در حوزه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، عنوان کرد: در جلسات گذشته بیان شد که آنچه در تحصیل علم و دانش دینی برای فعالیت در رسانه واجب است،‌ شناخت واجبات و محرمات است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهار داشت: تکالیفی که در رابطه با فعالیت‌های رسانه‌ای وجود دارد،‌ منحصر در واجبات و محرمات نمی‌شود ولی شناختِ مستحبات، مکروهات و احکام دیگر برای اصحاب رسانه الزام‌آور نبوده و تحصیل آن برای اصحاب رسانه عملی مستحب به شمار می‌آید.  

وی با بیان این که دومین وظیفه مشترک میان اصحاب رسانه، داشتن و تقویت ایمان و اندیشه دینی است، ابراز داشت: شخصی که می‌خواهد در رسانه دینی فعالیت داشته باشد، باید ایمان و همچنین بنیان‌های فکری و اعتقادی خود را تقویت کند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم افزود: کارکرد یک رسانه دینی تقویت ایمان و توسعه بنیان‌های فکری و اعتقادی آحاد جامعه است. از این رو عواملی که به عنوان پیام‌رسان فعالیت می‌کنند، باید مؤمن باشند تا بتوانند به تقویت پایه‌‌های ایمانِ مردم جامعه بپردازد.

وی با قرائت آیه «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ ...»، تصریح کرد: خداوند متعال در آیه 18 سوره مبارکه توبه تأکید کرده است که ساخت و تعمیر مساجد خدا به دست مؤمنین باشد.

رییس شبکه جهانی ولایت خاطرنشان کرد: در فقه، «شرط ایمان» در بسیاری از فعالیت‌ها آمده است که از جمله آن می‌توان به باب قضا و شهادت اشاره کرد. بنابراین قاضی علاوه بر مسلمان بودن، باید مؤمن نیز باشد.  

وی در توضیح استدلال شرط ایمان برای فعالیت در رسانه دینی، گفت: در صدر اسلام امکاناتی همچون ماهواره، اینترنت، تلویزیون یا رادیو نبوده است، از این رو مساجد مرکز پیام رسانی پیامبراکرم(ص) و اسلام به شمار می‌آمده است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: باید توجه داشت که خودِ مسجد سخت افزاری همچون تجهیزات و محلِ تولیدِ‌ پیام است و پیام‌رسان در مسجد آن شخصی است که از منبر بالا می‌رود.

وی با اشاره به واژه «إِنَّمَا» در آیه 18 سوره توبه، اظهار داشت:‌ آمدن واژه إِنَّمَا» در ابتدای آیه، افاده حصر می‌کند. بنابراین آیه بدین معنا خواهد بود که «فقط کسی که شرایط و ویژگی ایمان را داشته باشد، می‌تواند به ساخت و تعمیر مسجد بپردازد«.  

این استاد حوزه علمیه ابراز داشت:‌ از مضمون آیات قبل و بَعد از آیه 18 سوره توبه نیز آشکار می‌شود که در ساخت مسجد ایمان شرطی است که کافران از آن بی‌نصیب هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس آنچه بیان شد، آیه 18 سوره توبه به بنا و امارت مسجد ارتباط دارد که بحثِ‌ سخت‌افزاری است. از این رو اگر در فعالیت‌‌های سخت‌افزاری همچون ساخت و تعمیر مرکز رسانه‌ای اسلام ایمان شرط باشد، به طریق اولی در فعالیت‌های نرم‌افزاری و بهره‌برداری‌های فرهنگی نیز ایمان شرط خواهد بود.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به این که شیعیان در چند مورد قیاس را صحیح می‌دانند، عنوان کرد: قیاس اولویت یکی از مهم‌ترین مواردی است که علمای شیعه بر صِحت آن تأکید داشته‌اند.  

وی ادامه داد: بنابراین وقتی خداوند متعال می‌‌فرماید: «... فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا ...»، (به پدر مادر خود اف نگویید)،‌ یعنی به طریق اولی حق ضرب و زدن والدین را نیز نداریم./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات