۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۵۸۲۴۷۸

گزارش | رویکرد جهادی انقلابی "کمیته امداد" نیاز امروز جامعه

با توجه به پاسخگو نبودن اعتبارات دولتی نسبت به نیازهای مردمی در وضعیت کنونی، کمیته امداد امام خمینی با عزم جهادی و تلاشی انقلابی، گام‌های مؤثری را در جهت رفع دغدغه تأمین معیشت مددجویان تحت حمایت برداشته است.
کمیته امداد امام خمینی(ره) کمیته امداد امام خمینی(ره)

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شرایط سخت اقتصادی سال جاری و افزایش تورم ناشی از آن، آسیب پذیری اقشار ضعیف و محروم را نسبت به سایر طبقات جامعه بیشتر کرده و حمایت از نیازمندان و تأمین معیشت آنان را بیشتر از گذشته ضروری می‌سازد.

با توجه پاسخگو نبودن اعتبارات دولتی نسبت به نیازهای مردمی در وضعیت کنونی، می‌توان با جلب اعتماد مردم و برنامه‌ریزی لازم از ظرفیت نیکوکاران و خیرین استفاده بهتری کرد.

در همین راستا کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم، با عزم جهادی و تلاشی انقلابی، گام‌های مؤثری را در جهت رفع دغدغه تأمین معیشت مددجویان تحت حمایت برداشته است، به همین جهت گزارشی از تلاش‌های امدادگران استان قم در حوزه‌های مختلف جمع آوری شده که بخش مهمی از آن در نیمه اول سال 1397 انجام شده است.

هدف از ارائه این گزارش، اطلاع یافتن مسئولان ذی‌ربط و همراهی همه جانبه اشخاص مؤثر، با هدف افزایش جذب منابع و ارائه خدمات بهتر به نیازمندان است.

بر این اساس، گزارشی از جذب کمک‌های مردمی، اطلاعات جمعیتی مددجویان تحت حمایت، خدمات فرهنگی و آموزشی، خدمات حمایتی طی شش ماهه اول امسال و خدمات توانمند سازی و اشتغال برای افراد تحت پوشش به صورت تفصیلی ارائه می‌شود.

همچنین طرح‌های مددکاری اسلامی، برون سپاری خدمات مددکاری به سالمندان، ایجاد اداره ویژه بانوان، سطح‌بندی و اولویت‌بندی خانواده‌ها، راهبری شغلی و طرح دوباره زندگی، ابتکارات و ایده‌های ویژه اجرا شده در استان است که پس از اعمال نظرات کارشناسی و تأیید دفتر مرکزی این نهاد، قابل تعمیم با دیگر استان‌های کشور می‌باشد.

جذب کمک‌های مردمی

کمیته امداد امام خمینی(ره) با جذب مشارکت عمومی آحاد مردم شریف ایران جهت تأمین نیازهای متنوع و متعدد نیازمندان در بخش‌های معیشتی، حمایتی، فرهنگی و درمان با حضور در همه رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور در مکان‌های حقیقی و مجازی و استفاده از روش‌های نوین، کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین و نیکوکاران را جمع‌آوری و در کوتاهترین زمان ممکن در اختیار محرومان استان قرار داده است.

طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته از جذب منابع در سال 1397، با وجود تخصیص‌های کمتر در ردیف‌های دولتی، 80درصد امداد استان موفق به جذب 107 درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده در نیمه اول سال جاری شده است.

کمک خیرین و حامیان ایتام در طرح اکرام ایتام به مبلغ 4 میلیارد و 730 میلیون تومان، جمع‌آوری صدقات در استان قم با بالاترین رقم در سطح کشور به مبلغ 5 میلیارد و 510 میلیون تومان، اطعام افطاری در ماه مبارک رمضان یک میلیارد و 400 میلیون تومان، واریز نقدی بابت اطعام به حساب کارت الکترونیک مددجویان در ماه مبارک رمضان به ارزش یک میلیارد و 770 میلیون تومان بخشی از کمک‌های مردمی جذب شده توسط کمیته امداد استان قم بوده است.

همچنین جمع‌آوری کمک‌های نقدی و کالایی مدرم در جشن عاطفه‌ها به ارزش 2 میلیارد و 720 میلیون تومان و از این مبلغ واریز مبلغ 200 الی 250 هزار تومان(بسته به مقطع تحصیلی) به حساب 3 هزار و 250 نفر دانش آموز، تهیه و توزیع 11 هزار و 500 کیلوگرم گوشت قربانی در عید سعید قربان به ارزش 520 میلیون تومان و سایر کمک‌های مردمی در قالب مبتنی بر نیاز، جهت مسکن، ازدواج و دیگر نیازهای ضروری به ارزش 5 میلیارد و 660 میلیون تومان بخش دیگری از کمک‌های مردمی به کمیته امداد است.

قابل ذکر است که استان قم یکی از بالاترین استان‌ها در سرانه دریافتی ایتام در کشور است و بیش از 13 درصد در این بخش و 12 درصد در بخش جمع‌آوری صدقات، نسبت به شش ماهه اول سال گذشته رشد داشته است.

مجموع کمک‌های مردم استان قم در سال جاری، 22 میلیارد تومان است که بیش از 31درصد نسبت به شش ماهه اول سال گذشته با رشد همراه بوده و بیشترین مقدار کیفی کمک‌ها در کشور از نظر وجه نقد می‌باشد.

اطلاعات جمعیتی مددجویان زیر پوشش

تعداد مددجویان تحت حمایت 37 هزار و 444 نفر، برابر با 21 هزار و 711 خانوار است که 3 درصد از جمعیت کل استان را شامل می‌شود، همچنین تعداد مددجویان موردی و غیر معیشت‌بگیران این استان، 10 هزار و 905 نفر  است که در طول شش ماه به صورت مقطعی از خدمات وام درمان و ازدواج به صورت موردی بهره‌مند می‌شوند.

در سال جاری به علت افزایش مشکلات اقتصادی مردم، 65 هزار و 628 مورد، درخواست خدمات و ثبت نیاز مددجویان ثبت شده که با افزایش 36 درصدی نسبت به شش ماه مشابه سال گذشته همراه بوده است.

تعداد 829 یتیم، 3 هزار و 705 دانش آموز، 628 دانشجو، 14 هزار و 145 زن سرپرست خانواده، 13 هزار و 712 سالمند، هزار و 400 بیمار صعب‌العلاج، 630 بیمار زمین‌گیر نیازمند به پوشینه و 24 هزار و 287 مددجوی بیمه شده درمان امداد، تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند.

خدمات فرهنگی و آموزشی

در بخش خدمات فرهنگی و آموزشی می‌توان به اعزام هزار و 530 مددجو به اردوهای زیارتی مشهد مقدس و عتبات عالیات با اعتباری بالغ بر 317 میلیون تومان و هزار و 169 مددجو به اردوهای آموزشی با اعتباری بالغ بر 576 میلیون و 500 هزار تومان، آموزش‌های فرهنگی و مهارت‌های زندگی برای 3هزار خانواده‌ و استفاده بیش از هزار و 200 نفر از برنامه‌های متنوع اوقات فراغت در کانون‌های دائم و موقت اشاره کرد.

همچنین کمک به برگزاری  700 طرح و مراسم مذهبی در منازل مددجویان با عنوان طرح فلاح، برگزاری مسابقات کتابخوانی مددجویی برای 560 نفر و  50 مراسم ملی و مذهبی در مراکز امداد برای مددجویان تحت حمایت، میزبانی از 4 هزار و 452 مددجوی زائر استان‌های سراسر کشور در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه(س) به مدت 4 روز بخش دیگری از خدمات فرهنگی و آموزشی کمیته امداد استان قم است که مجموع هزینه‌های این خدمات فرهنگی در 6 ماهه اول سال 1397 بالغ بر 700 میلیون تومان می‌باشد.

خدمات حمایتی طی شش ماهه اول امسال

در شش ماهه ابتدای سال جاری، یک میلیون و 350 هزار تومان میانگین مستمری پرداخت شده، 2 میلیون و 700 هزار تومان خدمات بلاعوض به هر خانوار است که مجموع پرداخت مستمری به مددجویان مستمری بگیر، 21 میلیارد و 590 میلیون تومان می‌شود.

998 میلیون تومان کمک هزینه ازدواج به نوعروسان و نودامادهای تحت حمایت و زنان سرپرست خانوار در قالب ازدواج مجدد و نیز طرح دوباره زندگی به تعداد 446 نفر، 3 میلیارد و 650 میلیون تومان هزینه درمان بیماران تحت حمایت مراجعه کننده به مراکز درمانی طرف قرارداد، 380 میلیون تومان هزینه تعمیر 261 باب منزل، 616 میلیون تومان کمک هزینه خرید مسکن به 19 نفر، 5 میلیار و 770 میلیون تومان وام قرض الحسنه ضروری مددجویی به تعداد هزار 309 فقره بخشی از پرداختی‌های کمیته امداد به مددجویان است.

تهیه 6 هزار و 798 بسته پوشینه سالمندان برای حمایت از بیماران زمین‌گیر به ارزش 156 میلیون تومان، 500 میلیون تومان ودیعه مسکن به 100 خانوار فاقد مسکن در اولویت سرپناه، توزیع 200 دستگاه کولر، 108 پنکه، و 100 یخچال به نیارمندان فاقد امکانات سرمایشی به ارزش 230 میلیون تومان، توزیع 27 هزار جفت کفش و 65 هزار تکه انواع پوشاک بین خانواده‌ها متناسب با سن و جنس آنها به مبلغ 800 میلیون تومان، توزیع پوشینه بین 630 نفر از سالمندان زمین‌گیر به صورت ماهانه به ارزش 222 میلیون و 400 هزار تومان بخش دیگری از خدمات حمایتی کمیته امداد در شش ماهه ابتدای سال جاری است.

خدمات توانمند سازی و اشتغال

کاریابی انجام شده برای 142 مددجوی جویای کار، 310 فقره تسهیلات پرداخت شده از منابع داخلی امداد و بانک‌های عامل استان با اعتباری بالغ بر 4 میلیار و 950 میلیون تومان خدمات کمیته امداد در زمینه توانمند سازی و اشتغال مددجویان تحت حمایت است.

ابتکارات و ایده‌ها در استان جهت تعمیم به سایر نقاط کشور

مددکاری اسلامی

در طرح مددکاری اسلامی در جهت اجرای امور مددکاری با بهره مندی از اصول و مبانی اسلامی و مذهبی بوده و با استفاده از طلاب علوم دینی و حوزوی و به خصوص از خواهران طلبه برای مددجویان زن سرپرست خانواده که دچار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند، انجام می‌شود.

طلاب مشمول این طرح با حضور مستمر ماهیانه در منازل مددجویان، از نزدیک پاسخگوی نیاز خانواده‌ها در چارچوب ضوابط امداد می‌باشند.

برون سپاری خدمات مددکاری

در طرح برون سپاری خدمات مددکاری به سالمندان با واگذاری امور سالمندان نیازمند به مؤسسات خیریه، میز خدمت به سالمندان به نزدیک‌ترین محل سکونت آنها منتقل شده و مددکاران آموزش دیده در کمترین زمان به آنها رسیدگی می‌کنند.

تأسیس اداره ویژه بانوان

با توجه به تشکیل بخش اعظم مددجویان تحت حمایت استان از زنان سرپرست خانواده، نیاز به رسیدگی نسبت به مشکلات آنها با رعایت شئونات شرعی و به صورت تخصصی است، بنابراین برای اولین بار در کشور اداره ویژه بانوان جهت زنان سرپرست خانواده زیر 55 سال تشکیل شده و ارائه خدمات حمایتی به این زنان توسط مدیران و مددکاران بانو انجام می‌شود.

دوباره زندگی

طرح دوباره زندگی با هدف حمایت از خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی زندگی‌ها پس از طلاق و با بهره‌گیری از مشاوران و روانشناسان مجرب با دعوت از زوجین، علاوه بر بررسی ریشه و علل طلاق و انجام مشاوره لازم نسبت به آموزش مهارت‌های زندگی اقدام و در صورت اعتیاد زوج مراحل ترک اعتیاد پیگیری شده و با ارائه روانشناسی و همچنین خدمات اشتغال به پایداری خانواده کمک می‌شود که در نتیجه در 6 ماهه اول سال جاری برای 80 خانواده طرح دوباره زندگی منجر به تشکیل مجدد کانون خانواده شده است.

سطح‌بندی خانواده‌ها

با هدف توزیع عادلانه و اثربخش کمک‌ها و به منظور ارائه خدمات حمایتی متناسب با سطوح نیازمندی و درآمدی خانواده‌های تحت حمایت، طرح سطح‌بندی و اولویت بندی خانواده‌ها برای نخستین بار در کشور و در سطح استان قم اجرا شده است.

راهبری شغلی

طرح راهبری شغلی به منظور کاهش تصدی‌گری امداد و نیز برون سپاری خدمات مشاوره و هدایت شغلی به مراکز تخصصی کسب و کار، اجرا شده است که هدف نهایی از اجرای آن، انجام کیفی و تخصصی مشاوه شغلی و در نتیجه پایداری اشتغال ایجاد شده برای مددجویان با صرفه‌جویی هزینه‌های آن می‌باشد./876/ز۵۰۲/س

ارسال نظرات