۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۵۸۲۴۶۰

بررسی «آزادی و آزاداندیشی» در نگاه رهبری در یک اثر

مؤسسۀ فرهنگی هنری قدرولایت کتاب «آزادی و آزاداندیشی؛ تعاریف، معیارها، آداب و محدودیت‌ها در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی» را راهی بازار نشر کرد.
کتاب «آزادی و آزاداندیشی؛ تعاریف، معیارها، آداب و محدودیت‌ها در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی»

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  مؤسسۀ فرهنگی هنری قدرولایت، آزادی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است و پس از پیروزی انقلاب، بیشترین آزادی‌ها را در نظام جمهوری اسلامی شاهد هستیم. آزادی در اسلام هدیه‌ای خدادادی است که کسی حق سلب آن را ندارد؛ امّا چهارچوب‌های خود را دارد. چنان‌که در همه جای عالم و در تمام نظام‌ها، این چهارچوب‌ها هست. در دنیا، چهارچوب آزادی، منافع سرمایه­‌داران و زورمداران است. اما در اسلام منافع انسان و جامعۀ انسانی و سعادت اخروی او، تعیین‌کنندۀ چهارچوب آزادی و آداب آن است. رهبر انقلاب اسلامی با طرح موضوع «آزادی» و ابتکار «کرسی‌های آزاداندیشی» تلاش کردند جلوی سوءاستفاده­‌ها را بگیرند و در این کرسی‌ها بهای لازم به افکار و نظریه­‌ها برای طرح و بحث آنها در منظر اندیشمندان داده شود.

کتاب «آزادی و آزاداندیشی؛ تعاریف، معیارها، آداب و محدودیت‌ها در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی»، دارای مقدمه‌ای است مشتمل بر مبانی آزادی و آزاداندیشی در اسلام، موانع و محدودیت‌های آن از منظر قرآن کریم و سپس در هفت فصل مطالب کتاب تنظیم و ارائه گردیده است.

در فصل اول منظومۀ فکری اسلام در باب آزادی و تفاوت‌های آن با ریشه و منشأ آزادی در غرب شده است. در فصل دوم لوازم و ضرورت‌های طرح آزادی در اسلام، شروع بحث آزادی در غرب بعد از رنسانس و کمبودها و خلأهای آزادی غربی و آزادی از چهار منظر بحث شده است.

در فصل‌های بعدی نیز آزادی هدیۀ اسلام و انقلاب اسلامی، نهضت آزاد فکری و کرسی‌های آزاداندیشی و آداب آن، حدود آزادی و سو استفادۀ مطبوعات از آزادی، ماهیت آزادی غربی و تضادهای رفتاری غرب با شعار آزادی و آزادی و حقوق زنان در اسلام و غرب بررسی شده‌اند.

این کتاب را حسن یونسی ویرایش و مؤسسۀ فرهنگی هنری قدرولایت در قطع رقعی و در ۴۱۶ صفحه با قیمت ۳۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸۱۰۳/ش

ارسال نظرات