۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۵۸۲۴۴۷
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

نخبگان جوان در سلوک علمی خود به امام خمینی اقتدا کنند

رییس ستاد اقامه نماز گفت: امام خمینی(ره) با نیت قربت اقدام به تغییر جامعه و برانگیختن مردم کردند،نخبگان ما نیز باید با همین نیت اقدام به ایجاد تحول کنند.
حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ظهر امروز در جلسه سخنرانی که در دارالقرآن حرم مطهر رضوی برگزار شد با بیان اینکه نخبگان باید بت شکنان جامعه باشند، گفت:  افرادی که قصد دارند در چهل سالگی خود مانند پیامبر اکرم(ص) بت شکنی کنند باید در سنین نوجوانی و جوانی خود نیز اینگونه باشند. رسول اکرم(ص) در کودکی خود علامت بتی که بر روی سینه به جهت حفظ ایشان گذاشته بودند را شکستند و گفتند که خدا مرا حفظ خواهد کرد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به ضرورت فراگیری مهارت های عملی از سوی نخبگان افزود: نخبگان ما نباید تنها به فراگیری مسائل نظری و اطلاعات صرف بسنده کنند و تحت تاثیر جو عمومی اراده خود را تضعیف کنند. برخی از جوانان ما متاسفانه همانند کسانی که خداوند در قرآن درباره آنان می فرماید «وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ»، اوقات و اراده خود را از کنترل خویش خارج کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: برخی از جوانان نیز افراد خوبی هستند اما توانایی تغییر جامعه را ندارند و مانند اصحاب کهف تنها به حفظ کردن خویش همت می گمارند. در دسته دیگر نیز برخی جوانان مانند جوانی حضرت ابراهیم(ع) که جامعه را دچار تغییر کرد، به تغییر و تحول در جامعه همت گماشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان ضرورت خودشناسی از سوی نخبگان تصریح کرد: نخبگان باید در زندگی شخصی خود نخبگی خود را بروز بدهند و این امر از طریق خدمت به دیگران تحقق می یابد. چرا که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «بزرگ و نخبه هر گروهی، خادم آن گروه است. هر کس که به خدمت به مردم همت بگمارد نخبه است».

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به ظرفیت ها و استعدادهای عظیم انسانی افزود: انسان نباید خود را ناقابل بداند و به خاطر ترس و خجالت از مردم از انجام فرائض الهی دست بکشد. خداوند در قرآن می فرماید: «هر که برای خداوند قیام کند، خداوند مهر او را در دل های مردم قرار می دهد». 

وی استقلال علمی و فعالیت های پژوهشی مستقل از حوزه و دانشگاه را نشانه وجود جوهر نخبگی در افراد دانست و خاطر نشان کرد: اهتمام به فراگیری و پژوهش مستقل از دروس دانشگاه و حوزه رمز موفقیت در نخبگی است. متاسفانه زمان های بسیاری را دانشجویان و طلبه های ما از عمر خود اتلاف می کنند، در حالی که این اوقات بهترین فرصت ها برای رشد جوهر درونی و وجودی خود است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه بسیاری از دانستن ها و علم ها مفید نیست، گفت: خداوند در قرآن کریم به علم هایی اشاره می کند که دانستن آنها نه مفید است و نه ضرری به افراد می رساند. متاسفانه در مسائل مذهبی و دین پرسش های بیهوده و غیرمفید فراوان است در حالی که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که خدایا پناه می برم به تو از علمی که نفعی ندارد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به ضرورت پیوند خوردن علم به اخلاق و مهارت افزود: علم باید در حوزه اخلاق به تواضع و فروتنی افراد اضافه کند. همچنین علم باید حتما به مهارت و شغل منتهی شود تا تولید و ثروت کشور افزایش یابد و اوضاع سر و سامان یابد. متاسفانه امروزه شاهد عکس این حالت و وجود چند میلیون لیسانسه بی مهارت هستیم.

وی وظیفه نخبگان را تاسی به امام خمینی(ره) در تغییر جامعه دانست و خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) با قصد و نیت قربت اقدام به تغییر جامعه و برانگیختن مردم کردند، نخبگان ما نیز باید برای رسیدن به اهداف خود با همین نیت اقدام به ایجاد تحول کنند./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات