۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۵۸۲۴۱۶
در گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین بنیادی مطرح شد؛

اربعین تبلور همدلی میان پیروان ادیان الهی

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: اربعین تبلور وحدت و همدلی میان شیعیان بلکه مسلمانان و پیروان سایر ادیان در تمرکز بر یک امر الهی و مطابق با فطرت‌‌ها است.
حجت الاسلام بنیادی اربعین اربعین

اشاره: حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در سال 1348 در قم متولد شد، وی از سال 1362 تحصیل در حوزه علمیه را آغاز و پس از 5 سال به تدریس در حوزه علمیه قم و کارزون مشغول شد و هم اکنون نیز، کرسی‌های تدریس خارج فقه و اصول و فلسفه در قم را برعهده دارد.

این روحانی رزمنده به منظور مبارزه با جبهه کفر، به مدت 36 ماه در جبهه‌های دفاع مقدس حضور یافت، وی از ابتدا امور تبلیغی  را مورد توجه خود قرار داده و هیچ‌گاه رسالت تبلیغی خویش را فراموش نکرده و همواره در عرصه‌های مختلف به تبلیغ دین در جنبه‌های گوناگون پرداخته است.

وی هم اکنون نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین، عضو انجمن شورای اصول مجمع التفسیر، معاون تبلیغ و عضو شورای منتخب مجمع عالی تفسیر است و در زمینه اختبار از دانش‌پژوهان مقطع سطوح عالی و خارج حوزه علمیه و راهنمایی و مشاوره به طلاب و روحانیون سطح 3 و 4 حوزه علمیه در زمینه نگارش پایان نامه انجام وظیفه می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در طول سال‌های زندگی خویش، در موضوعات علم اصول و فقه، رساله‌های علمی متعددی را به رشته تحریر درآورده و 2 هزار موضوع در رابطه با محرم و عاشورا جمع‌آوری کرده است.

از این رو خبرنگار خبرگزاری رسا، مصصم شد تا در گفت و گویی با این کارشناس فقهی و تبلیغی، آورده‌ها و ثمرات همایش اربعین در عرصه داخلی و بین‌المللی، تهدیدات رسانه‌ای در بحث اربعین، ضرورت هشیاری شیعه، منشأ هراس دشمنان از راهپیمایی اربعین و دیگر موضوعات مرتبط با بحث اربعین را بررسی کند که در ادامه تقدیم می‌شود.

وی معتقد است؛ آورده‌ها و ثمرات فرهنگی و اجتماعی اربعین در عرصه بین الملل را از جهات مختلف، همچون توجه جهانیان به فلسفه قیام و اهداف قیام سیدالشهدا(ع)، تبلور وحدت و همدلی میان شیعیان بلکه مسلمانان و پیروان سایر ادیان در تمرکز بر یک امر الهی و مطابق با فطرت‌‌ها، نمایش شکوه همدلی و ایثار در همایش عظیم و بی‌نظیر جهانی اربعین قابل بررسی است.

رسا ـ واقعه عاشورا از زوایه اربعین شهادت امام حسین(ع) چرا مهم است؟

در باب اهمیّت واقعه عاشورا از زوایه اربعین شهادت سیدالشهدا، اهل بیت امام حسین(علیه السلام) و اصحاب با وفای آن حضرت اشاره‌ کوتاهی به دو حدیث می‌کنم؛ امام صادق (علیه السلام) خطاب به زراره می‌فرماید:

« یا زُرارَة! إِنَّ السَّماءَ بَکَتْ عَلی الْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلام اَرْبَعِینَ صَباحاً بِالدَّمِ وَ إِنَّ الْأَرْضَ بَکَتْ أرْبَعینَ صَباحاً بِالسَّواءِ وَ إِنًّ الشَّمْسَ بَکَتْ اَربَعِینَ صَباحاً بِالْکُسُوفِ وَ الْحَمْرَةَ... وَ إِنَّ الْمَلائکَةَ بَکَتْ اَرْبَعِینَ صَباحاً عَلَی الْحُسَینِ(ع) »

ای زراره، آسمان چهل روز بر حسین(ع) خون گریه کرد و زمین چهل روز برای عزای آن حضرت گریست به تیره و تار شدن و خورشید با کسوف و سرخی خود چهل روز گریست... و ملائکه الهی برای آن حضرت چهل روز گریستند». (مستدرک الوسائل/ ج۱۰/ ص۳۱۴)

در حدیثی دیگر امام حسن عسکری(علیه السلام) می‌فرماید: «عَلاماتُ المُؤْمِنِ خمْس: صَلاةُ الْخَمْسِین، وَ زِیارَةُ الْأرْبِعَینِ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیمِینِ، وَ تَعفیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم »

امام حسن عسکری(ع) فرمود: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: پنجاه رکعت نماز (نماز یومیه و نمازهای نافله)، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، جبین را در سجده بر خاک گذاردن، بسم‌الله الرحمن الرحیم را در نماز بلند گفتن» (وسایل الشیعه/ ج۱۰/ ص۳۷۵)

مسأله اربعین اگرچه از مسأله قیام و مکتب عاشورا جدا نیست، اما به لحاظ اثرگذاری این روز در احیاء نهضت حسینی، جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد.

زیارت مخصوص این روز و مضامین عالی آن شاهدی است بر این‌که اربعین شهادت امام حسین (علیه‌السلام) در فرهنگ دینی و معرفتی جامعه، نقش بسزایی دارد؛ از این‌رو امامان معصوم (علیهم السلام) و اصحاب و یاران آنها بر حفظ و ترویج آن اهتمام می‌ورزیدند تا جایی که اربعین نمادی از استمرار پرشور قیام و اهداف انسانی و اسلامی امام حسین(علیه السلام) قرار گرفت.

رسا ـ  اربعین در عرصه‌ بین‌الملل دارای چه ثمرات و برکاتی است؟

آورده‌ها و ثمرات فرهنگی و اجتماعی اربعین در عرصه بین الملل را از جهات مختلف می‌توان بیان کرد؛ نخست، توجه جهانیان به فلسفه قیام و اهداف قیام سیدالشهدا (علیه السلام) به صورت ویژه‌ است و مخصوصاً در این سال‌ها که راهپیمایی اربعین، با شکوه خاصی برگزار می‌شود و در دنیایی که رسانه‌ها بر وقایع و اتفاقات اشراف دارند، نمی‌توانند بی اعتنا از این همایش با عظمت عبور کنند.

در حقیقت چه رسانه‌های معاند و چه غیر معاند و چه تحلیل‌گران موافق و چه غیر موافق با هر نگاهی که به مسأله اربعین ورود پیدا کنند، نتیجه آن بررسی چرایی قیام امام حسین(علیه السلام) می‌باشد که هر انسان با انصاف و وجدان بیداری در داوری خود سخن از تمجید حرکت آن حضرت با شرایط زمان خود، خواهد داشت، بنابراین اربعین، توجه دادن انسان‌ها به فلسفه قیام امام حسین(علیه السلام) می‌باشد که بازتاب معرفتی، شعاری و شعوری عاشورا را آشکارتر می‌سازد.

ثمره دیگر اربعین، تبلور وحدت و همدلی میان شیعیان بلکه مسلمانان و پیروان سایر ادیان در تمرکز بر یک امر الهی و مطابق با فطرت‌‌ها می‌باشد.

یعنی چنان‌که می‌بینیم هرساله شکوه، عظمت و حضور انسان‌های آزاده‌ای از کشور عراق و دیگر نقاط مختلف دنیا که از ادیان و مذاهب مختلف در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، یقیناً معنادار و با انگیزه درس آموزی از اموری است که معلم و علم‌دار آن بهترین انسان‌ها می‌باشد، اموری همچون ایثار، از خودگذشتگی، حریّت و پایبندی به اصول انسانی و ارکان دینی که تماماً مطابق با فطرت بشریت است.

در حقیقت گفتار و عمل سیدالشهدا (علیه السلام) ندای فطرت انسان‌ها در تمام ادوار تاریخ و مشق زندگی متعالی در همه مکان‌ها و فرهنگ‌های متفاوت است.

همچنین اربعین همایش عظیم و بی‌نظیری است که شکوه همدلی و ایثار را به نمایش می‌گذارد، به عبارت دیگر همایش اربعین در کشور عراق بزرگترین اجتماعی است که مردم و مریدان مرام حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) با نظم خاصی و با هزینه‌های شخصی، برگزار می‌کنند، اما باید توجه داشت که این ظاهر امر است و در باطن آن، ارادت و خلوص میزبانان و میهمانان را در کنار برادری در مرئی و منظر عالمیان، به نمایش می‌گذارند.

البته در این باب صحبت زیاد است که به همین مقدار بسنده می‌کنم.

رسا ـ چه تهدیدات رسانه‌ای در این زمینه وجود دارد و چه مقدار هوشیاری جبهه شیعی در این برهه زمانی ضروری است؟

هرگاه مسأله حقی با ذائقه مستکبران خوش نیاید، تهدیدها به انواع مختلف وجود داشته که رسانه‌های معاند در زمان ما بستر آن می‌باشند و با حربه‌هایی همچون ایجاد اختلاف و پاشیدن بذر کینه در رصد و صدد تضعیف این حرکت عظیم می‌باشند.

در سال جاری نیز از ماه‌ها قبل با سوژه قرار دادن اموری بی‌پایه و اساس از طرف رسانه‌ها فتنه خود را کلید زده و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را مملو از سخنان بیهوده کرده‌اند، حجم این تهاجم‌ها به قدری است که با اندک تأملی می‌توان، دست شیاطین و اهداف آنها را خواند که بازهم هوشیاری مسلمانان به ویژه شیعیان را می‌طلبد.

مردم عزیز و فهیم ایران و عراق می‌دانند که وقتی پای یهود، وهابیت و عقبه آنها؛ یعنی آمریکای خبیث در میان باشد، به معنی احساس ترس آنها بوده و شاید برای دشمنان مکتب تشیع طبیعی باشد که شکوه و عظمت اربعین و وحدت میان شیعیان، لرزه بر اندام آنان بیندازد.

به هر صورت شیعیان با تمسک به سیره اهل‌بیت(علیهم السلام) و تبعیت از رهنمودها و هشدارهای مراجع عظام تقلید در ایران و عراق به ویژه رهبر معظم انقلاب، این توطئه دشمنان مشترک مذهب، فرهنگ و ملت را خنثی و استکبار و نوکران نوکیسه آنها را با شکست روبرو می‌کنند.

رسا ـ به نظر حضرتعالی منشأ هراس دشمنان از گسترش روز افزون فرهنگ اربعین در عرصه‌های داخلی و جهانی چیست؟

اربعین یک فرهنگ پیوسته به قیام عاشورا، حکومت علوی و اسلام ناب محمّدی(ص) بوده و اسلام از یک منطق ناب برخوردار است که انسان را به صراط مستقیم و طریق حق هدایت می‌کند و این همان خواسته و انتظار بشریت از ادیان توحیدی است.

اساساً اسلام و مکتب ناب تشیع مسیر تکامل و مقصد کمال انسان‌ها را به وضوح نشان داده است واین مسیر به صورت مجسم در قیام اباعبداالله الحسین(علیه السلام) پویا و نمایان است.

در زیارت اربعین فرازی است که شاه بیت قیام حضرت را بیان می‌کند؛ « وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ» بنابراین دشمنان حقیقتا از این روشنگری که همراه با بصیرت افزایی است هراس داشته و می‌دانند که عاشورا و کربلا سنگر و دژ مستحکم شیعه بوده و با وجود آموزه‌های عاشورایی و هدایت‌گری مکتب عاشورا، راه سلطه و زورگویی بر مسلمانان به روی آنها بسته خواهد بود و این موضوع یقینا با خوی استکباری آنها ناسازگار است.

نکته دیگر جذب قلوب انسان‌های آزاده به واسطه این فرهنگ ناب است که هر روزه بر مشتاقان آن افزوده می‌شود و همه این‌ امور دلیلی برای هراس دشمنان می‌باشد که هرساله در آستانه ماه محرم و اربعین، تحرکات و عصبانیت به صورت فزاینده‌ای، مشاهده می‌شود.

رسا ـ دلیل اصلی رویکرد تخریبی دشمنان نسبت به این همایش بین‌المللی را چه می‌دانید؟

چنان‌که بیان شد؛ مهم‌ترین دلیل رویکرد تخریبی دشمنان در مسأله اربعین، شور و شعور بی‌نظیری است که هرساله در مراسم اربعین مشاهده و به صورت حیرت‌آوری تأثیر خود را در میان انسان‌ها و جامعه شیعی و غیر شیعی گذاشته است.

امروز از دل همین فرهنگ ناب، مقاومت و پایداری در مقابل خواسته‌های نامشروع مستکبران شکل گرفته، نسل‌های جوان به این مکتب نزدیکتر شده، فرهنگ مقاومت در منطقه و جهان بر اساس یک الگوی توحیدی و اصیل، شکل گرفته و هر روز رو به گسترش است، خلاصه آن‌که اربعین زمینه‌های رشد فکری و عقلانیت بشر در مواجهه با امور پیرامونی خود را مهیا می‌کند.

به همین جهت اربعین صرفاً بزرگداشت یک واقعه نبوده، بلکه نمونه برجسته «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» می‌باشد، با این نگاه، دشمنان تمام داشته‌های خود را برای تخریب و دوری مردم از این همایش، بکار بسته‌اند که البته تاکنون در این راه به طور کامل شکست خورده‌‌اند.

رسا ـ  به نظر شما مدیران نظام و رسانه‌ها برای مقابله با هجمه‌ها و شایعات دشمنان باید به چه شیوه‌‌ای عمل کنند؟

شرط اول برای مقابله با هجمه دشمنان، هوشیاری می‌باشد، چراکه هرگاه با هوشیاری عمل کردیم، نصرت الهی نیز شامل حال همه شده است و مسأله هوشیاری مربوط به همگان است.

ملت، مسئولان و رسانه‌ها که بر همین اساس هر گروه تکلیف خود را شناخته و عمل می‌کند، یقینا نقش مسئولان و رسانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، مسئولان با رصد مکر و حیله معاندان و خنثی سازی آن‌ها در سطح روابط بین الملل و رسانه‌ها با استفاده از هوش و هنر رسانه‌ای، برنامه‌های دشمنان را خنثی می‌کنند که البته هرچه حجم فعالیت رسانه‌های معاند بیشتر باشد، باید بیشتر و بهتر از آنها پاسخ داده شود.

البته هم مسئولان و هم رسانه‌ها بایستی مراقب باشند تا در روند شکل‌گیری جبهه دشمنان، در موضع انفعال قرار نگیرند.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین وظیفه همگان در این برهه، حفظ و تأکید بر وحدت، خصوصا وحدت دو ملت بزرگ ایران و عراق می‌باشد که دشمنان از گذشته تمام انرژی خود را در این راه مصروف داشته و دارند.

رسا ـ در پایان اگر نکته خاصی هست، بیان فرمایید.

در پایان به این نکته اشاره می‌کنم، که چراغ هدایت حسینی براساس وعده‌های حق و حتمی‌، خاموش ناشدنی است، چه اینکه در طول تاریخ با وجود تمام دشمنی‌ها، نورانیت این مکتب در قلوب انسان‌ها و جامعه بیشتر از گذشته شده و یقینا همایش عظیم اربعین امسال باشکوهتر از سال‌های قبل، برگزار خواهد شد.

رسا ـ با تشکر از این‌که وقت ارزشمند خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید./876/گ۴۰۲/س

خبرنگار: مهدی شاهی

ارسال نظرات