۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۵۸۲۴۱۱
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

جامعه بشری برای حفظ منافع باید در مقابل دشمن بایستد

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: جامعه بشری برای رسیدن و حفظ منافع خود و در مقابل دشمن نیز باید قدرت روحی داشته باشد.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان کارشناس دینی در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن(ع) و حضرت رقیه(س)، گفت: برخورداری از قدرت روحی یکی از نیازهای حیاتی انسان است که سبب بهره وری بیشتر او از دیگر ابعاد زندگی نیز می‌شود.

وی افزود: فردی که از قوت روحی بالایی برخوردار است بهتر می‌تواند از قوای ذهنی و فکر خود استفاده و بر ضعف جسمی خود غلبه کند؛ روایت است مومنان در عین حال که کم غذا می‌خورند زیاد کار و تلاش می‌کنند و این به دلیل قدرت نیت آنهاست.

کارشناس دینی بیان داشت: هر چیزی که انسان به آن میل و گرایش دارد، انرژی خود را به آن اختصاص می‌دهد؛ انسان به خوراک، پوشاک و... نیاز دارد و این تنوع نیاز وجود او را متلاشی می‌کند و سبب ضعف روح و جسم او می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر بتوانیم تمام نیازها و علاقه‌های خود را در یک نقطه متمرکز کنیم و تنها یک چیز را بیش از بقیه چیزها دوست داشته باشیم و سایر چیزها را تنها به خاطر او دوست داشته باشیم، به یک نیت قوی و قدرت بخش دست خواهیم یافت؛ در ادبیات دینی به آن اخلاص و در ادبیات فارسی و عرفانی به آن عاشقی می‌گویند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز داشت: اینکه عشق حتی از نوع مجازی آن، گرمابخش است به دلیل توجه و علاقه زیاد انسان به یک چیز یا شخص است که انرژی زیادی در عاشق به وجود می‌آورد؛ عامل دومی که به انسان قدرت و انرژی می‌دهد این است که آن چیز یا شخص، قدرت حرکت به سوی انسان را داشته باشد؛ جذبه و کشش از سوی شیء یا طرف مقابل سبب زیاد شدن انرژی می‌شود.

وی افزود: وقتی کسی که به او علاقه مند هستیم انسان با عاطفه و مهربانی باشد انرژی بیشتری نیز از او دریافت خواهیم کرد؛ اگر کسی که به او دل سپرده و عاشق او شده‌ایم خداوند متعال باشد طبیعتاً انرژی خیلی بیشتری خواهیم گرفت.

کارشناس دینی بیان داشت: در میان اولیای الهی نیز عشق ما به امام حسین(ع) به صورت خاصی است؛ کسانی که این محبت را تجربه کرده‌اند تمام انرژی، وقت، زندگی و مال خود را صرف و وقف امام حسین(ع) می‌کنند زیرا امام حسین(ع) بیش از سایر ائمه انرژی‌بخش است و به واسطه فداکاری عظیمی که در عاشورا انجام داد از سوی خدا اجازه دارد که هر کسی به ایشان توجه کرد، امام باقدرت و قوت چندین برابر به او توجه کند؛ این شور و شوقی که در ما وجود دارد ناشی از توجه امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز داشت: برای انسان‌های قوی، نه تنها آزادی روحی بلکه آزادی اجتماعی نیز به سهولت پدید می‌آید؛ بدون وجود قدرت روحی، حتی اگر انسان آزادی هم داشته باشد نمی‌تواند از آن بهره‌ای ببرد؛ قدرت پاک کننده و تطهیرکننده انسان است زیرا بسیاری از پلیدی‌ها ناشی از ضعف است.

وی در ادامه بیان داشت: انسان اگر ضعف و کمبودی نداشته باشد به سراغ زشتی‌ها نمی‌رود؛ به طور مثال وقتی قیمت کالایی زیاد می‌‌شود مردم به آن هجوم می‌برند به این علت که از نبودن آن ترس دارند.

کارشناس دینی اظهار داشت: بیشترین امتحانی که خداوند در زندگی از انسان می‌گیرد، درباره خوف است؛ سواد، ماشین، پول و... انسان را قوی نمی‌کند مگر اینکه انسان قدرت روحی خود را از نیتش بگیرد به همین علت غرب نمی‌تواند جایگاه نورانی حب الحسین(ع) را در بشریت ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه بیان داشت: جامعه بشری برای رسیدن و حفظ منافع خود و در مقابل دشمن نیز باید قدرت روحی داشته باشد؛ ثروت، منابع، سرسبزی یک سرزمین برای یک جامعه قدرت نمی‌آفریند بلکه درد مشترک، عشق واحد و توجه تمام آحاد جامعه به یک نقطه ارزشمند و والا سبب رسیدن به قوت روحی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هزاران بمب اتم در مقابل قدرتی که امام حسین(ع) به یک جامعه می‌دهد توان مقابله و رقابت ندارد؛ جوامع غربی امروز تمام قدرت خود را می‌خواهند با بمب اتم به نمایش بگذارند اما قدرت نرمی که امام حسین(ع) برای یک جامعه ایجاد می‌کند به گونه‌ای است که فتنه‌های دشمنان را خنثی کرده و تمدن ظلم را به پایان می‌برد./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات