۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۸۲۳۴۰
استاد حوزه علمیه:

زیارت اربعین یکی از شعائر بزرگ دین اسلام است

استاد حوزه علمیه گفت: زیارت اربعین یکی از شعائر بزرگ دین اسلام است؛ خبرنگارها، روزنامه‌ها، مجلات خبری، رادیو و تلویزیون باید در زمینه پیاده روی اربعین تبلیغ زیادی انجام دهند.
میردامادی

آیت الله سید باقر آیت میردامادی نماینده آیت الله نوری همدانی در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره جایگاه و اهمیت زیارت اربعین در منابع دینی با اشاره به آیه ۱۴۲ سوره احزاب "وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ"، گفت: در بین اعداد، اربعین(چهل) از شرافت و فضیلت مخصوصی در اسلام برخوردار است که یکی از مصادیق آن وعده چهل شبی است که خداوند متعال با حضرت موسی(ع) قرار داد.

وی با اشاره به آیه "فَاِنّا خَلَقنـَكُم مِن تُراب‌ٍ ثُم‌َّ مِن نُطفَة‌ٍ ثُم‌َّ مِن عَلَقَة‌ٍ ثُم‌َّ مِن مُضغَة‌ٍ" ابراز داشت: با توجه به آیه ۱۴ سوره مومنون انسان در مراحل اولیه حیات خود باید سه مرحله را در رحم مادر طی کند که چهل روز آن نطفه، چهل روز آن علقه و چهل روز آن مضغه است و بر مبارک بودن عدد چهل دلالت دارد.

نماینده حضرت آیت الله نوری همدانی در تهران اظهار داشت: از مصادیق دیگر اهمیت عدد چهل این است که در روایات و احادیث بسیاری از ائمه معصومین(ع) وارد شده است که برای استجابت دعا، چهل مومن را دعا کنید همچنین در نماز میت روایت است اگر چهل مومن به ایمان میت شهادت دهند آن میت مورد رحمت و مغفرت خداوند متعال قرار می‌گیرد.

وی در ادامه بیان داشت: زیارت امام حسین(ع) نیز یکی از اعمال مستحبی است؛ مخصوصاً به زیارت ایشان در روز اربعین تاکید بسیاری از سوی ائمه معصومین(ع) شده است.

آیت الله آیت میردامادی اظهار داشت: تمام امامان ما شهید شده‌اند و همگی معصوم بوده‌اند اما حدیث و زیارتی که درباره اربعین امام حسین(ع) است درباره زیارت سایر ائمه معصومین(ع) نیست؛ امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند نشانه‌های مومن پنج مورد است؛ اول خواندن نماز پنجاه و یک رکعتی در شبانه روز، دوم جهر به بسم الله الرحمن الرحیم در نمازها، سوم انگشتر به دست راست داشتن، چهارم شستن صورت و پنجم زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین.

وی افزود: زیارت اربعین یکی از شعائر بزرگ دین اسلام است و کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در این روز به زیارت امام حسین(ع) بروند، می‌توانند در مساجد حاضر شده و پس از خواندن زیارت اربعین و زیارت عاشورا مثل روز عاشورا برای این امام بزرگوار عزاداری کرده و به ایشان از راه دور و قلبی نزدیک عرض ارادت و احترام کنند.

نماینده حضرت آیت الله نوری همدانی ابراز داشت: خبرنگارها، روزنامه‌ها، مجلات خبری، رادیو و تلویزیون باید در زمینه پیاده روی اربعین تبلیغ زیادی انجام دهند و بیش از پیش از اهمیت زیارت اربعین و فضایل آن در رسانه‌ها صحبت کنند، عکس و فیلم‌های زیادی در رسانه‌ها از پیاده روی اربعین پخش کنند تا آن طور که باید و شاید حق این مطلب را ادا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این گردهمایی که در آن مسلمانان از اقصی نقاط دنیا حضور دارند باید به همت و تلاش رسانه‌های دلسوز، اسلامی و انقلابی به سمع و نظر تمام مردم جهان برسد تا این نمایش و شعار بزرگ اسلامی زنده بماند و صدای به گوش دوستان و دشمنان اسلام برسد./۹۶۹/ت302/ب1

ارسال نظرات