۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۵۸۲۳۳۹
حدادعادل:

تفرقه افکنی بین ادیان و مذاهب ترفند استعمار است

حدادعادل تفرقه افکنی بین مذاهب را یکی از ترفندهای رایج استعمار دانست و گفت: آنان با ایجاد دشمنی بین مذاهب مختلف به دنبال مقاصد سیاسی خود هستند بدون آن که به خداوند و مذهب اعتقادی داشته باشند.
عکس حداد عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حدادعادل مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، امروز در همایش «همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و روسیه، ظرفیت‌ها و چشم انداز» که دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، گفت: ما باید بپذیریم که اختلاف بین ادیان و مذاهب در جهان کنونی وجود دارد، وجود داشته و وجود خواهد داشت؛ بنابراین این اختلافات را باید به عنوان یک واقعیت بپذیریم.

وی افزود: این واقعیت تنها اختصاص به ادیان و مذاهب ندارد بلکه در میان همه مکاتب فکری نیز چنین اختلافاتی وجود دارد، حتی در یک مکتب شاخه‌های متفاوت و تفاسیر متفاوتی دیده می‌شود؛ از این رو وجود اختلاف در مذاهب مختلف یک امر طبیعی است.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با تاکید براینکه ما باید با این واقعیت به صورت منطقی کنار بیاییم، ابراز کرد: معمولا زمانی که سخن از تعدد و تکثر ادیان و مذاهب به میان می‌آید یک احساس منفی نیز به همراه آن در ذهن ایجاد می‌شود بر همین اساس باید این احساس منفی کنترل شود تا بین پیروان مذاهب منجر به دشمنی و کینه توزی نشود.

حدادعادل تفرقه افکنی بین مذاهب را یکی از ترفندهای رایج استعمار دانست و گفت: آنان با ایجاد دشمنی بین مذاهب مختلف به دنبال مقاصد سیاسی خود هستند بدون آن که به خداوند و مذهب اعتقادی داشته باشند.

وی ادامه داد: آنچه که در سالهای اخیر در منطقه با عنوان حرکت تکفیری مشاهده شد یک نمونه بارز از همین بهره گیری سیاسی از احساس منفی بود که در اختلافات قومی و مذهبی وجود داشت و بیشترین کشته شدگان این حرکت نیز خود پیروان مذاهب بودند نه استعمار انگلیس که اصلا به مذهب اعتقادی نداشت.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه پیروان مذاهب در کنار اختلافاتی که دارند باید مشترکات خودشان را جستجو کنند تا از این طریق به اتحاد و انسجام دست یابند، گفت: در تعدد مذاهب باید مشترکات جستجو شود. اعتقاد به حقیقت مطلق و امر متعالی یک وجه مشترک  بین همه ادیان و مذاهب است.

وی افزود: همه ادیان به ارزش‌های اخلاقی مانند عدالت طلبی، ظلم ستیزی، راستگویی و صداقت اعتقاد دارند، در ادیان و مذاهب مختلف خداوند ضامن و پشتیبان ارزش‌های اخلاقی است، اخلاق دینی بهترین پشتوانه را از نظر هستی شناسی و معرفت شناسی دارد که باید قدر دانسته شود.

حدادعادل ابراز داشت: می‌توان با حفظ این اختلافات با ایجاد یک فضای گفت‌وشنود میان ادیان و مذاهب بدون آن که به دشمنی مبدل شود مشترکات را به یک فرصت برای ایجاد وحدت و هم افزایی بین ادیان تبدیل کرد و تهدید اختلافات را خنثی کرد.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: انقلاب اسلامی چه در عرصه داخلی و چه در زمینه بین المللی تلاش کرده تا به واقعیت‌ها توجه داشته باشد و امروز حضور دانشجویان شیعه و سنی در دانشگاه مذاهب اسلامی نمادی برای این تفکر است که لازم نیست در ایران دو تفکر شیعه و سنی به جان هم بیفتند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات