۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۵۸۲۲۲۴
آیت الله حسینی بوشهری:

دشمن به دنبال حذف فرهنگ عاشورا و مهدویت برای غلبه بر شیعیان است

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به توطئه های دشمن علیه امت اسلام به ویژه شیعیان، نسبت به تلاش دشمن برای حذف و تحریف فرهنگ عاشورا و مهدویت برای غلبه بر تشیع هشدار داد.

آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه عصر امروز در مراسم افتتاحیه سطح چهارم مهدویت مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قم که در سالن جلسات مؤسسه آینده روشن برگزار شد، با بیان این که شکل گیری مراکز تخصصی حوزوی یکی از اقدامات رو به تحول برای حوزه علمیه به شمار می رود، گفت: تشکیل این مراکز کمک شایان و خدمت بزرگی به حوزه، جوامع علمی و جامعه اسلامی بود که با تربیت متخصصان فن، برکات بسیاری را در پی داشت.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت تأسیس مراکز تخصصی اظهار داشت: گستردگی علوم اسلامی به گونه ای است که ضرورت اجتناب ناپذیری را ایجاد کرده تا دیگر نتوان به صورت کلی به آن پرداخت، بلکه باید آن را شاخه شاخه کرد تا طلاب در هر شاخه ای به صورت جداگانه و تخصصی تحصیل و تحقیق کنند.

آیت الله حسینی بوشهری فقه را یکی از دروس اساسی و اصلی حوزه علمیه دانست و ابراز کرد: منافاتی ندارد که طلاب در حین این که به فقه می پردازند به دیگر شاخه های علوم اسلامی نیز مشغول باشند؛ نباید سایر علوم همانند علم کلام در برابر فقه، مهمان به حساب آیند بلکه برای آن ها نیز در حوزه باید خانه ای جداگانه تشکیل داد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر انسان در یک زمینه متمرکز شود بدیهی است که در آن زمینه بیشتر می تواند رشد کند تا این که بخواهد در همه علوم سررشته پیدا کند.

وی به ضرورت گسترش مراکز تخصصی در حوزه اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر 40 یا 50 مرکز تخصصی در حوزه موجود است که باید این تعداد را افزایش داده و رشته های تخصصی را نیز گسترش دهیم.

آیت الله حسینی بوشهری به تبیین ضرورت تخصصی شدن مباحث مهدویت پرداخت و بیان کرد: امروز بحث مهدویت در ادبیات جهانی حلول کرده است و همگان می دانند که مهدویت به عنوان شاخصه اصلی شیعه مطرح است؛ دشمنان در بخش سیاست ما را به این متهم می کنند که شیعه به دنبال منجی است تا همه جهان را تحت فرمان او قرار دهد.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز دشمن در اتاق فکرهای خود به این موضوع رسیده است که اگر دو شاخصه "عاشورا" و "مهدویت" را از جامعه شیعی بگیرد می تواند بر شیعیان غلبه کند، زیرا می دانند پویایی و بالندگی شیعیان در گرو وجود فرهنگ عاشورایی و مهدوی است، بر این اساس ضرورت دارد به دفاع، ترویج و گسترش این فرهنگ های ناب بپردازیم تا دشمن نتواند از طریق نفوذ، به این بخش ها آسیب برساند.

وی تأکید کرد: محققان و دانش پژوهان در عرصه مهدویت باید از نگاه سطحی نگرانه به تحقیق ها پرهیز کنند و همواره پژوهش هایی تهیه کرده و ارائه دهند که قابل عرضه و دفاع در همه جهان باشد.

آیت الله حسینی بوشهری به تبیین بایدها و نبایدهای پژوهش در زمینه مهدویت پرداخت و عنوان کرد: بسنده نکردن به پژوهش های عمومی، ارتقای سطح پژوهش های مهدویت، اکتفا نکردن به دانش عمومی در زمینه مهدویت، آسیب شناسی استادان مهدویت، تقویت روحیه تعبد و اخلاق در زمینه مهدویت و نظارت دقیق بر پژوهش ها از جمله بایدها و نبایدهای پژوهش در زمینه مهدویت است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه فضای مجازی را یک فرصت طلایی برای ترویج و تبلیغ مهدویت خواند و با بیان این که بسترسازی برای ظهور امام زمان(عج) از این طریق امکان پذیر است، گفت: این فضا در عین این که یک خطر جدی و تهدید اساسی برای مهدویت به حساب می آید، می تواند فرصت خوب و طلایی نیز برای گسترش آن نیز باشد، اما باید گفت این کار وابسته به میزان تلاش و کارهای جهادی ما است.

وی در پایان خطاب به مسؤولان و دانش پژوهان مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قم اظهار داشت: امیدواریم خروجی تلاش های شما در این مرکز به تدوین یک کتاب جامع و پاسخگوی نیاز همه جوامع در زمینه مهدویت باشد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات