۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۵۸۲۲۰۴
رییس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

پذیرش تبلیغات دینی به صورت دستوری از سوی جوانان انتظار نادرستی است

حجت الاسلام روحانی گفت: ائمه جماعات مساجد نباید انتظار داشته باشند که تبلیغات دینی ما به صورت دستوری از سوی جوانان پذیرفته شود که اگر مسؤول و مبلغ درد جوانان را به درستی درک کند و بشناسد می تواند کارآیی داشته باشد.
حجت الاسلام حمید روحانی

حجت الا سلام حمید روحانی، رییس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی در حاشیه نشست« ضرورت تبار شناسی تحولات تعلیم و تربیت در چارچوب رویکرد انقلابی امام خمینی(ره)» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره احیای کارکردهای مساجد در امر تعلیم و تربیت گفت: در نخستین گام کسانی که می خواهند امر تزکیه و تعلیم را در جامعه گسترش بدهند خودشان باید مهذب باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در امر تعلیم و تربیت این است که مربیان و مبلغان ما در این زمینه مجهز نشده اند، اظهار کرد: وقتی انسان به تعلیم و تهذیب خود نپرداخته باشد نمی تواند در این مسیر گامی هر چند اندک بردارد.

این مورخ و پزوهشگر انقلاب اسلامی داد: مساجد وقتی می توانند رسالت خودشان را در جهت تعلیم و تربیت و تهذیب و تزکیه انجام دهند که مربیان و مبلغان شایستگی داشته باشند و در امر تربیت خودشان کوشا باشند.

وی با اشاره به این مطلب که وقتی امام خمینی(ره) خودساخته است در واقع کلام و گفتار و رفتار ایشان سازنده می شود، تصریح کرد: در عین حال اگر فردی برای تربیت خودش کاری انجام نداده باشد و به خودسازی نرسیده باشد نمی تواند سازنده باشد.

راه های جذب جوانان به مسجد

حجت الاسلام روحانی درباره راه های جذب جوانان به مسجد گفت: برای این کار باید عملکردهای درست از سوی افرادی که در مسجد حضور دارند صورت بگیرد و کسانی که می خواهند در مسجد تبلیغ داشته باشند اعمال و رفتار آنها حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در این مسیر ائمه جماعات مساجد می توانند جوانان را با رفتار و اعمال پسندیده به مساجد جذب کنند و برای این کار تنها راه این است که نسبت به جوانان معرفت پیدا کنند و مشکلات آنها را بدانند و پای درد و دل آنان بنشینند و انتظار نداشته باشند که تبلیغات دینی ما به صورت دستوری از سوی جوانان پذیرفته شود که اگر مسؤول و مبلغ درد جوانان را به درستی درک کند و بشناسد می تواند کارآیی داشته باشد.

وی ادامه داد: درعین حال برخی با وجود مهذب بودن، روش و منش ارتباط با جوانان را نمی دانند و برخی دیگر توانمندی و کارآمدی یک مبلغ را ندارند و برخی به طور کلی نگاه جامعه شناسی و جوان شناسی نسبت به این قشر پیدا نکرده اند به همین دلیل در جذب جوانان به مساجد موفق نیستند.//934ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات