۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۵۸۲۲۰۳
حجت‌الاسلام فلاحی مطرح کرد؛

تلاش برای نشر معارف فاطمی ویژگی موکب حرم حضرت معصومه

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه مهمترین ویژگی موکب عمود ۱۰۸۰ را تلاش برای نشر معارف فاطمی عنوان کرد و گفت: روزانه ۲۰ هزار عدد نان در موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س) پخت می شود.
حجت الاسلام صفر فلاحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام صفر فلاحی ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر برگزار شد، حضور در پیاده روی اربعین را راهبردی برای انتقال پیام عاشورا به تبعیت از اهل بیت امام حسین(ع) عنوان کرد و اظهار داشت: حضور در پیاده روی اربعین سهم بزرگی در معرفی فرهنگ عاشورایی به جهانیان و پیروان سایر مذاهب و ادیان دارد.

وی خدمت رسانی به زائران اربعین را خدمت رسانی به اهل بیت(ع) توصیف کرد و افزود: آستان مقدس حضرت معصومه(س) به‌عنوان یکی از پایگاه‌های مهم نشر معارف دینی در سال جاری برای چهارمین سال در عمود 1080 در مسیر زائران امام حسین(ع) حضور خواهد یافت.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها تلاش برای معرفی بانوی کرامت را از جمله ویژگی‌های این موکب دانست و تصریح کرد:‌ این موکب مردم‌محور است و با مشارکت خیرین و مردم اداره می‌شود و محور اصلی خدمات فرهنگی است اما خدمات به صورت جامع برای رفع نیازهای زائر در این موکب دیده شده است.

وی با اشاره به خدمت رسانی به زائران اربعین در آستان مقدس حضرت معصومه (س) خاطر نشان کرد: در ایام اربعین آستان مقدس حضرت معصومه به صورت ویژه از زائران اربعین در قم و  مصلی قدس میزبانی خواهد کرد.

حجت‌الاسلام فلاحی از اعزام نزدیک به 200 نفر از خادمان آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) به موکب این آستان یاد کرد و ادامه داد: بیش از 40 نفر از‌ نیروهای هلال احمر و تعدادی از نیروهای صدا و سیما نیز در این موکب طی ایام اربعین به زائران حسینی خدمات‌رسانی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه موکب آستان کریمه اهل‌بیت(س) از 28 مهرماه تا هشت آبان‌ماه به خدمات‌رسانی خواهد پرداخت، عنوان کرد:‌ برپایی مجالس مذهبی، اقامه نمازهای جماعت، برپایی نمایشگاه آشنایی با زندگانی حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، زیارت مجازی و واقعیت افزوده، پاسخ‌گویی به شبهات شرعی با زبان‌های مختلف، پرده‌خوانی وقایع عاشورا و اجرای ویژه برنامه‌های مختلف برای کودکان بخشی از فعالیت‌های فرهنگی موکب آستان مقدس خواهد بود.

معاون فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت به اعزام سفیران کریمه اهل‌بیت(س) به مواکب عراقی در راستای تقدیر از آن‌ها اشاره کرد و افزود: موکب آستان مقدس امسال نیز به‌عنوان یک پایگاه رسانه‌ای عمل خواهد کرد و در این راستا نیز اصحاب رسانه در موکب حضور یافته و بسترهای مورد نیاز برای آن‌ها فراهم شده است تا این افراد بتوانند شکوه و حماسه بزرگ را به دیگران نمایش دهند.

وی از فراهم‌سازی اینترنت مورد نیاز اصحاب رسانه، استقرار سیستم ماهواره‌ای اس‌ان‌جی یاد کرد و گفت: 30 نفر در تیم رسانه‌ای موکب فعالیت دارند که تولید کلیپ، فیلم کوتاه، خبر، یادداشت و گزارش را دنبال خواهند کرد.

حجت‌الاسلام فلاحی خاطرنشان کرد: فراهم‌سازی بسترهای اسکان، ارائه خدمات درمانی و توزیع غذای تبرکی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س)‌ در موکب این آستان مقدس دنبال شده است.

همچنین هادی محمودنژاد، معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) نیز در این نشست با اشاره به اینکه 160 هزار نفر طی ایام اربعین از خدمات مهمانسرای آستان کریمه اهل‌بیت(س) در موکب این آستان بهرمند خواهند شد، ابراز داشت: روزانه چهار تا 20 هزار عدد نان در موکب آستان مقدس پخت می‌شود.

وی افزود: با استفاده از 16 دستگاه ماشین لباسشویی به صورت مستمر در ایام اربعین به زائران اربعین حسینی در بخش خواهران و برادران خدمات‌رسانی خواهد شد.

معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه(س) ارائه برخی از خدمات از جمله تعمیر کفش، کیف و کالسکه در موکب حرم مطهر دنبال خواهد شد.

وی ضمن تقدیر از همکاری هلال احمر در راستای ارائه خدمات درمانی به زائران مطرح کرد: پزشکان عمومی به صورت شبانه‌روزی زائران را ویزیت می‌کنند و داروخانه و اتاق عمل سرپایی در موکب ایجاد شده است.

محمودنژاد از انجام هماهنگی‌های لازم با نیروهای انتظامی عراق یاد کرد و گفت: نیروهای انتظامی و حراستی با هدف تامین امنیت در موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) مستقر شده و تمهیدات لازم را پیش‌بینی کرده‌اند تا زائران با مشکل خاصی رو به رو نباشند و مسئولان عراق با موکب حرم مطهر همکاری مطلوبی داشته‌اند.

وی با اشاره به استقرار تیم 22 نفره فنی و مهندسی آستان مقدس بانوی کرامت در موکب این آستان، عنوان کرد: هزار و 100 متر مربع فضای مسقف به موکب آستان مقدس اضافه و بهسازی ساختمان‌ها و اصلاح ایستگاه‌های صلواتی انجام شده است.

معاون اجرایی آستان مقدس بانوی کرامت خاطرنشان کرد: کمبود سرویس بهداشتی و حمام از جمله مشکلات زائران اربعین حسینی است که در این راستا نزدیک به 60 چشمه سرویس بهداشتی و حمام به سرویس‌های موکب آستان مقدس اضافه و چاه نیمه عمیق نیز در موکب حفر شده است تا در تامین آب شرب و مصرفی مشکل خاصی نداشته باشیم.

وی یادآور شد: از 28 مهرماه تا پایان صفر در شهر مقدس قم روزانه دو هزار غذای تبرکی در میان زائران توزیع می‌شود و همچنین صحن حضرت جوادالائمه(ع) و زائرسرای کوثر در این صحن به زائران اربعین ارائه خدمات خواهد داشت./837/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات