۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۵۸۲۰۶۵

پیامدها و تأثیراتِ عملیات استشهادی جوان فلسطینیان در منطقه «برکان»

عملیات فردی منطقه «بَرکان» سبب افول اقتصادی و امنیتی رژیم صهیونیستی در این منطقه صنعتی شد و می تواند تبعات سیاسی و منطقه ای دیگری هم در برداشته باشد.
عملیات استشهادی در فلسطین

به گزارش خبرگزاری رسا، عملیات فردی یک جوان فلسطینی در منطقه صنعتی «برکان» - که روز یکشنبه 9 مهر انجام شد- تأثیرات قابل توجهی در فلسطین خواهد داشت به نظر می رسد این تأثیرات و پیامدهای ناشی از این عملیات وجوه گسترده تری هم بتواند داشته باشد. اینکه تا میزان می تواند آثار این عملیات گسترده باشد یا پس از این توسعه یابد بستگی به وقایعی دارد که پس از آن رقم خواهد خورد. موفقیت مجری عملیات در مخفی ماندن، لایه های پنهان امنیتی این عملیات و نوع برخورد گروه های مقاومت از جمله مسائلی است که می تواند بر توسعه یا عدم گستردگی آثار این عملیات فردی بیافزاید یا کم کند.

آثار مترتب بر فلسطینیان

سختگیری بیشتر بر فلسطینیان شاغل در منطقه

براساس نوشته برخی سایت های صهیونیستی، منطقه صنعتی «بَرکان» برای حدود 8 هزار نفر شغل ایجاد کرده است، که بخشی از این شاغلان فلسطینیان هستند. این عملیات موجب برخی سختگیری های بیشتر از جمله عدم به کارگیری فلسطینیان خواهد شد. با وجود ظاهر نامناسب این تأثیر که احتمالا در قالب بیکار شدن عده ای از فلسطینیان شاغل در منطقه نمود پیدا می کند، باید گفت این مسأله یکی از برکات این عملیات خواهد بود. فلسطینیانی که در جامعه یهودی مشغول به کار شده اند از دو وجه متضرر می شوند.

نخست اینکه فلسطینیان شاغل در بین صهیونیست ها در مشاغل درجه دو و سه به کار گرفته می شوند و این مسأله سبب پذیرش برتری یهودیان بر فلسطینیان به صورت عملی شده است و عملا فلسطینیان را در موضع ضعف قرار داده است.

نکته دوم، هدفی است که صهیونیست ها از به کارگیری فلسطینیان در جوامع خود دنبال می کنند. مراکز تصمیم سازی در رژیم صهیونیستی برای مقابله با روح مقاومت در فلسطینیان به سمت ایجاد روابط اجتماعی بین فلسطینیان و شهرک نشینان یهودی روی آورده اند. این روابط اجتماعی و ایجاد تعامل و تعاون اجتماعی با ایجاد همزیستی قصد دارد به مرور روح مقاومت را تضعیف کرده، سبب تسامح و تساهل خواهد شد. مسأله ای که از سوی خدای متعال در قرآن کریم نفی شده  است. خداوند متعال در قرآن کریم با عبارت «أشِّداءُ عَلَی الکُفّارِ» به شدت عمل مقابل کافران دستور می دهد. عملیات های فردی از این دست نقطه اوج این شدت عمل هستند که موجب بر هم خوردن نقشه های دشمن در عرصه مقابله نرم خواهند شد.

تشدید وضعیت امنیتی

طبق اخبار منتشره و گفته های شاهدان عینی در منطقه ای که این عملیات فردی انجام شده است، اقدامات امنیتی از جمله بازرسی فلسطینی ها و کنترل ورود و خروج ها از سوی نیروهای امنیتی کمتر انجام می شده است. به ادعای رسانه های رژیم صهیونیستی، مجری عملیات فردی، سلاحی که با آن عملیات کرده را در کوله پشتی اش مخفی کرده بود. با انجام این عملیات، از همان روز انجام عملیات فردی اقدامات امنیتی شدیدی در منطقه اجرا شده است. علاوه بر کنترل ورود و خروج ها، ایست و بازرسی های امنیتی نیز در منطقه به وجود آمده است. طبیعی است که تمهیدات امنیتی در این منطقه بیشتر شده، وضعیت امنیتی تشدید شود.

تأثیرات مترتب بر صهیونیست ها

رعب و وحشت در جامعه یهودی

کیفیت عملیات فردی منطقه «بَرکان»، زمان و مکان اجرای آن و تعداد کشته شدگان در آن قابل توجه است این عملیات در منطقه ای انجام شد که پیش از این از یک ثبات امنیتی نسبی برخوردار بوده است. به وجهی که حتی بازرسی عادی که در کرانه باختری صورت می گیرد در کارخانه های این منطقه انجام نمی شده است. این امر سبب ایجاد موجی از رعب و وحشت در ساکنان یهودی این مناطق خواهد شد. امری که در استمرار حضور یهودیان حاضر در شهرک های کرانه باختری و حضور یهودیان جدید تأثیر منفی خواهد گذاشت. علاوه بر اینکه به دلیل ساخت شخصیتی یهودیان که عموما سریعا در موضع ترس و وحشت قرار می گیرند، جامعه یهودیان ساکن این مناطق در لاک دفاعی فرو خواهند رفت به نوعی که استمرار عملیات هایی از این دست می تواند به مهاجرت معکوس یهودیان منجر شود.

تأثیر منفی بر اقتصاد منطقه صنعتی «برکان»

عملیات فردی منطقه «برکان» دست کم از دو حیث بر اقتصاد این منطقه تأثیر منفی خواهد گذاشت. اولا همانگونه که در فوق به آن اشاره شد، با این عملیات حضور فلسطینی ها در منطقه و کارخانه های این منطقه صنعتی با مشکلات و محدودیت روبرو خواهد شد. این محدودیت ها سبب کاهش تعداد کارگران فلسطینی حاضر در کارخانه ها، حداقل برای یک مدت زمان کوتاه، خواهد شد. کاهش تعداد کارگران مساوی با اختلال در فرآیند کارخانه ها، افول تولید و در نهایت افول اقتصادی است.

ثانیا اینکه در این منطقه عملیاتی با این میزان اثرگذاری انجام شده، بر سرمایه گذاری های آینده و انگیزه ادامه حضور سرمایه گذاران فعلی نیز تأثیر خواهد گذاشت. چه بسا سرمایه گذاران- همواره به دنبال امنیت سرمایه و تولید هستند- ترجیح دهند در مناطقی امن تر سرمایه گذاری کنند. این نگاه محتاط سرمایه گذاران، اگر موجب فرار سرمایه های آنها نشود، بر توسعه سرمایه گذاری های آنها تأثیر منفی خواهد گذاشت. این امر سبب خواهد شد فشار فرار سرمایه گذاران به دولت رژیم صهیونیستی منتقل شود و دولت صهیونیست ها مجبور شود برای آنکه از افول اقتصادی منطقه جلوگیری کنند سرمایه گذاری های جدیدی انجام دهد و فرار برخی سرمایه گذاران را خود جبران کند.

تأثیر منفی بر روند مذاکرات آتش بس در نوار غزه

صهیونیست ها چندماهی است که به دنبال امضای توافقنامه آتش بس با نوار غزه از طریق جنبش حماس هستند. با اینکه این امر از سوی مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی پیگیری می شود اما مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی با آن مخالف هستند. مقامات امنیتی دلایل مختلفی را برای این امر ذکر می کنند که یکی از این دلایل، انتقال مقاومت از نوار غزه به کرانه باختری و فعال شدن هسته های مقاومت در کرانه باختری است. مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی استدلال می کنند، اگر آتش بس با نوار غزه برقرار شود به ویژه اگر این آتش بس دراز مدت باشد، گروه های مقاومت با فراغت از مقاومت در نوار غزه این فرصت را پیدا خواهند کرد که به سراغ کرانه باختری بیایند و هسته های مقاومتی خود را در کرانه باختری فعال کنند. آنها می گویند آتش بس با نوار غزه مساوی با تشدید اقدامات مقاومتی در کرانه باختری خواهد بود.

عملیات فردی منطقه «برکان»، می تواند تأییدی بر دیدگاه مقامات امنیتی در خصوص آتش بس با غزه باشد. به ویژه اگر مجری عملیات وابسته به یکی از گروه های مقاومت باشد(البته تا کنون از وابستگی مجری عملیات به گروه های مقاومت چیزی بیان نشده است.) این امر شدت بیشتری خواهد یافت. حتی این مسأله به عنوان یک فرض می توان مطرح شود که چه بسا انجام این عملیات تلاشی برای پایان دادن به اقدامات آتش بس با نوار غزه باشد.

جمع بندی

عملیات فردی منطقه «بَرکان» از حیث زمانی و مکانی در منطقه و زمانی مناسب انجام شد. این عملیات اگرچه موجب ایجاد محدودیت هایی برای فلسطینیان شاغل به کار در این منطقه و ساکنان فلسطینی آن خواهد شد اما موجب خنثی شدن طرح های انقلاب نرم صهیونیست ها خواهد گردید که در شکل همزیستی مسالمت آمیز در حال اجرا است. از سوی دیگر این عملیات موجب افول اقتصادی این منطقه صنعتی خواهد شد و فشار آن را به دولت رژیم صهیونیستی منتقل خواهد کرد. در وجه سیاسی نیز این عملیات بر روند توافقنامه آتش بس با نوار غزه می تواند تأثیر گذار باشد.

به طور کلی عملیات های فردی تأثیری شگرف در فلسطین دارند و به محض اجرا موجب حرکت رو به جلوی جامعه فلسطینی و عقب نشینی مادی و معنوی صهیونیست ها می شود. استمرار عملیات های فردی به صورت برنامه ریزی شده از چنان پتانسیل بالایی برخوردار است که می تواند تا آزادی فلسطین حرکت کند./۸۴۷/ب۱۰۱/ع

منبع: تسنیم

ارسال نظرات