۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۵۸۲۰۲۵
در قم؛

نخستین روز همایش جهاد اقتصادی و نهضت تربیتی اجتماعی برگزار شد

نخستین روز همایش جهاد اقتصادی و نهضت تربیتی اجتماعی مجموعه‌های تربیتی برتر کشور در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی امروز با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در قم برگزار شد.
همایش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین روز همایش جهاد اقتصادی و نهضت تربیتی اجتماعی مجموعه‌های تربیتی برتر کشور در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی امروز با حضور احمد عبودتیان مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج)، علیرضا معاف، تحلیلگر و فعال فرهنگی، سردار روحی تحلیلگر مسائل سیاسی و فرهنگی، محمد نوعی و ابدالی در سالن‌ اجتماعات ساختمان 313 مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

دوره کنونی کشور، دوره‌ای غیر عادی

بر اساس این گزارش عبودتیان با بیان این‌که دوره‌ کنونی، دوره شدائد بوده و عادی نیست، اظهار داشت: دشمن از یک سو در عرصه‌های نظامی و تروریستی و از سوی دیگر در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی قصد برهم زدن آرامش ملت ایران را دارد.

مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج) خاطرنشان کرد: هدف دشمن و رژیم صهیونیستی در کشورهای سوریه و عراق سپردن ریاست و زعامت آنها به فردی همچون ابوبکر البغدادی بود، اما اکنون به جای آن که آنها همسایه ما در این کشورها باشند، این ما هستیم که با خارج کردن دشمن در منطقه، همسایه آنها شده‌ایم.

وی ادامه داد: الان کار به جایی رسیده است که سردمداران رژیم صهیونیستی به ما پیام داده و عاجزانه درخواست می‌کنند که از 20 کیلومتری ما پایگاه‌های خود را نزدیکتر نیاورید و این نشانه عجز بیش از پیش دشمن در مقابل نظام مقتدر اسلامی است.

عبودتیان با بیان این‌که ما تاکنون در یک نقشه جهانی و بر اساس یک نظام مشخص حرکت کرده‌ایم، گفت: طراحی دشمنان در سه ماهه اخیر به گونه‌ای بود که با جنگی روانی، پیروزی‌های ایران و عراق در منطقه را خنثی کرده و به نفع خود پایان بخشند.

مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج) با اشاره به تغییرات اقلیمی و گسترده کشور بیان کرد: اتفاقی که امروز در حال جریان است و به نظر توطئه می‌آید، بحثی است که تحت عنوان "آب هست ولی کم است" مطرح می‌شود، درحالی که بیشترین سطح آب‌های عمیق، زیر فلات ایران جای دارد.

کارآمدی نظام اسلامی در ابعاد گوناگون

در ادامه این همایش معاف با اشاره به کارآمدی‌های نظام اسلامی اظهار داشت: سه سؤال اساسی و کلیدی در بحث کارآمدی وجود دارد که باید به صورت همزمان و به صورت اثباتی پاسخ داده شوند.

معاون پژوهشی بنیاد سیاست پژوهی تمدن اسلامی مطرح کرد: نخستین سؤال، پرسش از کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است که آیا این سیستم و سازه کارآمد، کامیاب و پاسخگو است و توانایی ادامه دارد، یا خیر، سؤال دوم، پرسش از امکان اداره بهتر حکومت و دولت و ارتقای کارآمدی آن است، آخرین پرسش نیز سؤال از تطابق تصور مردم از کارآمدی نظام اسلامی با واقعیت می‌باشد.

وی با بیان این‌که این پرسش‌‌ها، سه ضلع یک مثلث هستند، که بایستی به این سؤالات صورت همزمان پاسخ داده شوند تا بتوان از رأس آن به راه‌حل مشکلات دست پیدا کرد، گفت: پاسخ دو سؤال نخست مثبت و پاسخ پرسش آخر منفی است، چراکه تصور مردم با اصل واقعیت خیلی فاصله دارد.

این فعال عرصه فرهنگی با اشاره به معنای کارآمدی در ادبیات علوم سیاسی و متون دینی اسلامی به بیان تعریف و شاخصه‌های کارآمدی پرداخت و مطرح کرد: طبق فرمایش حضرت امیرالمؤمنین(ع) خطاب به مالک اشتر، سامان‌دهی سیستم نظامی، اقتصادی و فرهنگی و مملکت‌سازی در حکومت باید انجام شود تا حکومت کارآمد و موفق باشد.

هدف دشمن از مقابله با نظام اسلامی

همچنین سردار نوحی با اشاره به هدف دشمن از مقابله با نظام اسلامی اظهار داشت: دشمنان ما از ابتدای پیروزی انقلاب همواره درصدد براندازی نظام بودند، از این رو برنامه‌های خود را بر محور این هدف طراحی می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل فرهنگی و سیاسی ادامه داد: دشمنان برای براندازی نظام اسلامی کمیته‌ای به سرکردگی آمریکا طراحی کردند که اسراییل، عربستان سعودی و گروهک منافقین دیگر عناصر آن بودند.

وی با بیان این‌که در دکترین این کمیته خدا، هدف و دشمن یکی است، گفت: اولین اقدامی که در این راستا شکل گرفت، بعد از ظرفیت‌سازی‌های فتنه 88 بود که اقدام دی ماه 96 شکل گرفت.

سردار نوحی با اشاره به تفاوت جنبش‌های اجتماعی و ناجنبش‌ها مطرح کرد: قرن 20، قرن جنبش‌های اجتماعی است، در جنبش‌های اجتماعی رهبر وجود دارد، مبتنی بر ایدئولوژی‌های فلسفی انجام می‌شود، دارای سلسله مراتب است و مبتنی بر عقلانیت عمل می‌شود، برخلاف ناجنبش‌ها که مبتنی بر مطالبات است، بر اساس یک موج عمل می‌کنند و به یکباره جمع می‌شوند، چراکه لیدر کف خیابانی ندارند و براساس مدیریت هیجانات حرکت می‌کنند و مرحله‌بندی هم ندارند، بنابراین در کمتر از 6 ماه باید به نتیجه برسند.

وی با بیان این‌که آشوب‌های 96 طبق هدف دشمنان قرار بود در طول دو ماه انجام شود، گفت: طبق برنامه‌ریزی آنها قرار بود که 40 روز اول به صورت کاملا مسالمت آمیز انجام گیرد و در 20 روز دوم تبدیل به جنگ نظامی و خیابانی تمام عیار شود.

مشکلات تصویب FATF

نوعی نیز در این همایش با اشاره به مشکلات تصویب FATF برای کشور اظهار داشت: در کتاب هنر تحریم‌ها ذکر شده است که داشتن دانش از حریف و میزان تحمل و آسیب‌پذیری او مهمترین عالم در موفقیت تحریم خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: به تعبیر نویسنده این کتاب، تحریم کننده بایستی دشمن را بهتر از خود او بشناسد، یعنی نقاط آسیب‌پذیر کشور مورد هدف را به گونه‌ای شناسایی می‌کند که اقتصاد آن را بهتر از مسئولان آن کشور می‌شناسد و این کار را به صورت نظریه پردازی انجام نمی‌دهند، بلکه به شکل میدانی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که یکی از مسائلی که در بحران کشور در حال رخ دادن می‌باشد، بحران نقدینگی است، گفت: حال باید برای مردم روشن کرد که منظور از این نقدینگی چیست، آیا نقدینگی که در دستان مردم عادی قرار دارد، مورد نظر است یا مقصود دیگری درست است.

نوعی مطرح کرد: نقدینگی کشور از ابتدای انقلاب تاکنون 3 هزار و 500 برابر شده است، به گونه‌ای که نقدینگی در آن زمان 200 تا 300 میلیارد تومان بود، اما اکنون این آمار هزار و هفتصد هزار میلیارد تومان است.

ابدالی در ادامه این همایش در تبیین تربیت اقتصادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: باید توجه داشت که اقتصاد مقاومتی فقط اقتصاد اسلامی نیست، بلکه تفاوت‌های اساسی با آن دارد، اما اهداف هردو یکی است و ایجاد عدالت همگانی را مدنظر دارند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی جبهه‌ای است که هر کشوری می‌تواند در آن حضور یافته و در مقابل جبهه سلطه بأیستد.

رویکرد تربیت اقتصادی

وی با بیان این‌که عقاید، اخلاق، احکام و سواد اقتصادی چهار رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است، گفت: نظریه پردازان دولتی ما یا حتی دولت‌های قبلی به اقتصاد و دست نامرئی آدام اسمیت معتقدند و بازار را به حال خود رها کرده‌اند و این در حالی است که استاد اقتصادی دانشگاه‌های کشور این خرافه را می‌پذیرد، اما به رزاقیت و توکل به خداوند باور ندارد.

ابدالی تأکید کرد: اگر نگاه به مسائل اقتصادی درست شود، بقیه مسائل تحت الشعاع قرار گرفته و حل می‌شود، از این رو بایستی این امور را به فرزندان یاد داده و رویکرد اقتصاد مقاومتی را برای آنها تبیین کنیم.

وی با اشاره به سخنان هیلاری کلینتون در کتاب انتخاب سخت اظهار داشت: کلینتون در این کتاب نوشته است «کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا باید در خانه تولید و بیرون خانه بفروشند و کشورهای آسیایی باید از آمریکا بخرند»، بنابراین کشورهای آسیایی و مصرف کننده در مقابل تولیدات کشوری همچون آمریکا، بایستی نفت خام و مواد اولیه خود را جای آن بدهند./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات