۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۵۸۲۰۲۲
تحلیلگر مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

استفاده ابزاری مافیای اقتصادی از نقدینگی در جهت اهداف خاص

تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان این‌که از نقدینگی برای اهداف خاصی استفاده ابزاری می‌شود، گفت: میزان بالای نقدینگی در جامعه نشان دهنده مافیایی در کشور است که تصمیم می‌گیرد در زمان‌های مختلف بازار سکه، ارز و خودرو را بالا ببرد و به بخش خاصی از بازار ضربه بزند.
جنگ اقتصادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد نوعی تحلیلگر مسائل اقتصادی در همایش جهاد اقتصادی و نهضت تربیتی اجتماعی که عصر امروز در ساختمان 313 مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به مشکلات تصویب FATF برای کشور اظهار داشت: در کتاب هنر تحریم‌ها ذکر شده است که داشتن دانش از حریف و میزان تحمل و آسیب‌پذیری او مهمترین عالم در موفقیت تحریم خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: به تعبیر نویسنده این کتاب، تحریم کننده بایستی دشمن را بهتر از خود او بشناسد، یعنی نقاط آسیب‌پذیر کشور مورد هدف را به گونه‌ای شناسایی می‌کند که اقتصاد آن را بهتر از مسئولان آن کشور می‌شناسد و این کار را به صورت نظریه پردازی انجام نمی‌دهند، بلکه به شکل میدانی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که یکی از مسائلی که در بحران کشور در حال رخ دادن می‌باشد، بحران نقدینگی است، گفت: حال باید برای مردم روشن کرد که منظور از این نقدینگی چیست، آیا نقدینگی که در دستان مردم عادی قرار دارد، مورد نظر است یا مقصود دیگری درست است.

نوعی مطرح کرد: نقدینگی کشور از ابتدای انقلاب تاکنون 3 هزار و 500 برابر شده است، به گونه‌ای که نقدینگی در آن زمان 200 تا 300 میلیارد تومان بود، اما اکنون این آمار هزار و هفتصد هزار میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: طبق آمار خود بانک مرکزی در تاریخ اردیبهشت 97 هزار و ششصد هزار میلیارد تومان بوده، در حالی‌که این میزان در سال 92 470 هزار میلیارد تومان و در سال 87 159 هزار میلیارد تومان بوده که با رشدی آن بیش از هزار درصد همراه بوده است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان این‌که روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود، مطرح کرد: 88 درصد از هزار ششصد هزار میلیارد تومانی که در اردیبشهت‌ماه سال جاری توسط بانک مرکزی اعلام شده است در سپرده‌های بلندمدت بانکی است، یعنی 1408 هزار میلیارد تومان که 90 درصد این رقم در دستان 2 درصد سپرده‌گزاران بوده که مافیایی اقتصادی را شکل داده‌اند.

وی بیان کرد: در جلسات مکرر با دولت و مجلس مطرح می‌کنیم که چرا باید به این 2 درصد سود بانکی پرداخت شود و روزی هزار میلیارد به نقدینگی کشور اضافه شود.

نوعی ادامه داد: هر زمان که از این موضوع و شفافیت در مصادیق این 2 درصد صحبت می‌شود، آقای روحانی فوری می‌گویند که مردم می‌خواهند در سپرده‌های شما سرک بکشند، اما حقیقت این است که مردمی در کار نیست، بلکه تنها 2 درصد سپرده‌گزاران هستند که باید مورد شفافیت قرار گیرند.

وی با بیان این‌که از نقدینگی برای اهداف خاصی استفاده ابزاری می‌شود، گفت: 1232 هزار میلیارد تومان از 1408 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده که  838 هزار میلیار تومان آن فقط در شهر تهران داده شده است، این اعداد و ارقام نشان دهنده مافیایی در این کشور است که تصمیم می‌گیرد در زمان‌های مختلف بازار سکه، ارز، خودرو و... را بالا ببرد و به بخش خاصی از بازار ضربه بزند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: استفاده از نقدینگی در راستای اهداف مافیایی را در دو تا سه هفته اخیر به راحتی می‌توان مشاهده کرد، به طوری که قبل از تصویب cft توسط مجلس، دلار و سکه یک نرخ داشته و بعد از تصویب آن سقوط کرده و حتی با ساختن شایعه عدم تصویب FATF توسط شورای نگهبان، به یکباره قیمت ارز به بالای 15 هزار ارتقا یافته و بعد از رد این مسأله توسط آقای کدخدایی دوباره به قیمت قبل خود بازمی‌گردد و این نشان‌دهنده برنامه‌ریزی همین مافیای نقدینگی در جامعه است./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات