۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۸۲۰۰۴

چاپ نخست «زیر نگاه آسمان»

در کتاب «زیرِ نگاهِ آسمان» مخاطب نه­ تنها در تجربه عاطفی راوی و نویسنده شریک می‌شود بلکه خواندن آن تمرینی برای مواجهه انسان با انسانیت و فضلیت­‌های انسانی است.
زیر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از منانشر، سیدمحمدرضا دربندی سال گذشته کتاب «زیر نگاه ماه» را منتشر کرد؛ عاشقانه حضرت علی(ع) با حضرت زهرا(س) که بدون آن‌که نامی از این دو بزرگوار برده شود، لحظاتی از زندگی ایشان را برای نسل چهارم انقلاب عرضه کرد. او این‌بار به سراغ داستان زندگی حضرت زینب(س) رفته و در این کتاب در قالب “نجوای با خود” از زبان حضرت زینب(س)، از غروب روز عاشورا، ساعت حدود هفت شب روز سه‌شنبه ۲۱ مهرماه سال ۵۹ شمسی، تا طلوع صبح فردا که حدود ساعت شش و سی دقیقه بامداد است، به بیان واقعه آن روز و مقاطع حساس زندگی ایشان می‌پردازد.

دربندی درباره انگیزه پرداختن به زندگی حضرت زینب (س) گفت: نسل جوان ما یا انگیزه‌ای برای مطالعه زندگی این بزرگان ندارند و یا این‌که با توجه به آن‌چه تا کنون به گوش‌شان رسیده، احساس بی‌نیازی می‌کنند، من با استفاده از این نوع بیان، درصدد جذب این گروه از مخاطبان به سبک زندگی ایشان بودم.

او افزود: طرح موضوع در این قالب به گونه‌ای صورت گرفته است که ضمن حفظ قداست ایشان، بخش‌هایی از زندگی حضرت به نحوی بیان شود که ایشان را انسانی زمینی ببینیم که مثل ما زندگی می‌کند، مشکلات را تحمل می‌کند، به یک خواستگار جواب منفی و به خواستگار دیگر جواب مثبت می‌دهد، ازدواج می‌کند و با همسرش ارتباط عاطفی دارد.

دربندی تاکید کرد: غیر از این، من به موضوع دیگری هم توجه داشتم که این سبک نوشتن در جامعه ادبی مطرح شود و مورد توجه قرار گیرد تا زندگی معصومین با این روش، به نسل جدید ارائه شود.

او با تاکید بر حساسیتی که این نوع پردازش به زندگانی بزرگان دارد، گفت: من ابتدا آزادانه و بدون هیچ محدودیتی مطلب را نوشتم و در ویراستاری چندباره‌ای که انجام دادم، بسیاری از کلمات را بارها تغییر دادم تا قداست ایشان زیر سوال نرود.

در معرفی ناشر از کتاب «زیرِ نگاهِ آسمان» آمده است: در ادبیات داستانی ایران برای مخاطبان بزرگسال و نیز جوان و نوجوان و حتی کودک، نمونه‌های بسیاری از بازخوانی بخش‌هایی از زندگی ائمه معصومین وجود دارد که بر اساس آن، نویسندگان به فراخور حال مخاطب و نگاه هنرمندانه و پژوهشگرانه خود به بازخوانی و بازنویسی فرازی از زندگی ائمه پرداخته‌اند. در نگارش این دست آثار، همواره محدودیت‌هایی برای بیان سبک زندگی ایشان وجود داشته است که گره‌گشای آن هم، خلاقیت و نگاه هنرمندانه نویسنده بوده است.

کتاب «زیرِ نگاهِ آسمان» داستان تجربه­‌ای عاطفی و ذهنی از امری حقیقی و واقعی است که مخاطب نه­ تنها در تجربه عاطفی راوی و نویسنده شریک می‌شود بلکه خواندن آن تمرینی برای مواجهه انسان با انسانیت و فضلیت­‌های انسانی است. نویسنده در این اثر با شگردی ظریف، واقعیت تاریخی را با تخیل، احساس و عاطفه پیوند می­زند و در این رهگذر داستانی لذت‌بخش را می‌پروراند و مخاطب را در تجربه‌­ای حسی و عاطفی سهیم می‌سازد. موقعیت­‌ها در این داستان آن‌چنان زمینی و ملموس نقل شده که تصور خارق‌العاده و ماورایی بودن رفتار شخصیت­‌های داستان را تعدیل و آن را قابل درک کرده است.

چاپ نخست «زیر نگاه آسمان» به تازگی توسط انتشارات کتاب نیستان، در قطع جیبی و در ۵۵ صفحه به چاپ رسیده است./۹۲۵/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات