۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۵۸۱۹۱۸
حجت الاسلام مازنی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

از برگزاری جلسات ویژه با موضوع ولنگاری فرهنگی تا تشکیل کمیته های دیپلماسی فرهنگی و فضای مجازی

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به برگزاری جلسات ویژه درباره ولنگاری فرهنگی برای رفع دغدغه رهبر انقلاب و با تأکید بر این که این کمیسیون مستمرا از نظرات حوزویان بهره مند می شود، از تشکیل کمیته های جدید در کمیسیون فرهنگی خبر داد.
حجت الاسلام احمد مازنی

حجت الاسلام احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا درباره فعالیت‌های صورت گرفته این کمیسیون در سال سوم پارلمان در دوره دهم اظهار داشت: بنده پس از انتخاب به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی، در نخستین نطق خود در اجلاسیه سوم پارلمان تاکید کردم که مهمترین اولویت کاری من در جایگاه ریاست این کمیسیون، پیگیری سیاست‌های ابلاغی «رهبر انقلاب» در حوزه فرهنگ است.

وی ادامه داد: دلیل این نوع از اولویت‌بندی نیز این است که چه از جایگاه «اعتقادی» و چه از منظر «قانون اساسی»، رهبر معظم انقلاب وظیفه ابلاغ سیاست‌های کلی کشور را دارند. سایر ارکان نظام نیز به فراخور مسؤولیت خود وظیفه اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آن بخشی از سیاست‌های کلی نظام که مربوط به حوزه فرهنگ است، باید از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیگیری شود. بر همین اساس بنده و سایر همکارانم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی فهرستی از سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ را تهیه کرده‌ایم تا به آنها بپردازیم. هرچند اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تنها به سیاست‌های ابلاغی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری اکتفا نکرده‌ و با مراجعه به سند چشم انداز 1404، بخش‌هایی که مربوط به فرهنگ می‌شود را نیز به طور دقیق مورد رصد و استخراج قرار دادند.

حجت الاسلام مازنی با تشریح فعالیت‌های کمیسیون متبوع خود در ماه‌های اخیر عنوان داشت: تلاش کرده‌ایم در هر حوزه‌ای که نیازمند تصویب قانون است، به تهیه قوانین جدید و یا اصلاح آنها بپردازیم. برای مثال «رسانه ملی» همچنان پس از گذشت 29 سال از بازنگری قانون اساسی، هنوز قانون «ادراه و نظارت» ندارد، به همین دلیل از سوی کمیسیون فرهنگی این قانون را تهیه کرده و جهت رای‌گیری به صحن علنی پارلمان فرستادیم.

وی در خصوص وظایف «وزارت ورزش و جوانان» در حوزه فرهنگ نیز گفت: وزارت ورزش و جوانان پس از ادغام، بخش وظایف خود را در قالب یک لایحه آن هم در سال گذشته به اجلاسیه دوم پارلمان فرستاده بود. بر همین اساس در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی این وظایف را به سرعت در دستورکار قرار دادیم و آن را نیز جهت تصویب نهایی به صحن پارلمان فرستادیم.

دعوت از وزیر ارشاد جهت حضور در کمیسیون فرهنگی

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از زمان ریاست بنده بر کمیسیون فرهنگی پارلمان، مواردی که در ذیل موضوعات فرهنگی مربوط به وزرا می‌شود را سریعا در قالب سوال به صحن پارلمان فرستاده‌ایم. مواردی نیز وجود داشت که برخی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها پس از مشاهده جدیت این کمیسیون، با نمایندگان کمیسیون فرهنگی دیدار کرده و اعضا را خارج از صحن کمیسیون قانع کردند.

وی با اشاره به دعوت های مکرر از وزیر ارشاد برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان در زمینه فرهنگی گفت: هر زمان که احساس نیاز دیده شده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرده‌ایم تا در جمع اعضای کمیسیون فرهنگی حضور پیدا کرده تا سوالات اعضا پاسخ دهد. در کنار تعامل با شخص وزیر، هرجا که لازم بود با مقامات و دستگاه‌های دخیل در امر فرهنگ ارتباط برقرار کرده‌ایم و از اقدامات و گزارشات آنها مطلع شده‌ایم.

تشریح دیدار رییس کمیسیون فرهنگی با علما و حوزویان برجسته

حجت الاسلام مازنی با تاکید بر تعامل خوب خود با علما و حوزویان اظهار داشت: به دلیل جایگاه ویژه «حوزه‌های علمیه» در کشور، شخص بنده یک دیدار با آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور داشتم.

وی افزود: علاوه بر دیدار با آیت الله اعرافی، با حضرت آیت الله جوادی آملی و برخی مراجع و بزرگان نیز دیدار داشته‌ام و در آینده نزدیک نیز به در محضر سایر علمای بزرگوار حضور خواهم یافت.

وی با اشاره به بازدید خود از رسانه‌های دینی کشور، عنوان داشت: از دوران تصدی مسؤولیت در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از دو خبرگزاری ایکنا و شبستان بازدید کرده‌ام و در آینده نزدیک نیز از در برنامه سفر به شهر قم از خبرگزاری رسا بازدید خواهم کرد.

حجت الاسلام مازنی با تاکید بر لزوم تعامل با اهالی هنر، بیان داشت: در مدت اخیر بنده با اعضای «شورای عالی هنرمندان» دیدار داشتم و در همین راستا بررسی «نظام صنفی هنر» را نیز در دستورکار «کمیته فرهنگ، هنر و رسانه» قرار دادیم و هم اکنون در حال پیگیری جزئیات آن هستیم.

وی تاکید کرد: در کمیته‌ای در ذیل کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب کردیم عبارت «هنر» را به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کنیم.

حجت الاسلام مازنی با اشاره به دغدغه بسیار مهم رهبر انقلاب با عنوان «ولنگاری فرهنگی» اظهار داشت: شاید تحت عنوان ولنگاری فرهنگی در کمیسیون فرهنگی برنامه‌ای منعقد نکرده باشیم، اما آنچه که جزو اولویت‌های حوزه فرهنگ در امر قانونگذاری و نظارت است را پیگیری کرده‌ایم.

ریییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع «ولنگاری فرهنگی» که یکی از دغدغه‌های اصلی رهبر انقلاب است، بنده و همکارانم در کمیسیون لازم می‌دانیم با حضور صاحب نظران و کارشناسان امر جلسات ویژه‌ای را برای بررسی ابعاد مختلف این خواسته مقام معظم رهبری برگزار کنیم.

وی با اشاره به افزایش چند کمیته به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در مدت اخیر کمیته «فضای مجازی» در این کمیسیون تشکیل شده است که به صورت ویژه موضوع پیام‌رسانان را مورد بررسی قرار می‌دهد. در کنار این بخش، یک کمیته با نام «دیپلماسی فرهنگی» با هماهنگی وزرات امور خارجه در حال تشکیل است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کمیته‌ دیگری که در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال ایجاد است، «اقتصاد فرهنگ و گردشگری» نام دارد. به دلیل اهمیت بودجه‌های فرهنگی نیز، کمیته‌ای با عنوان «بودجه» ایجاد و جلسه‌ مشترکی را با حضور مسؤولان سازمان برنامه و بودجه و دست اندکاران فرهنگی برگزار کردیم تا پیش از ورود به بحث تامین بودجه و منابع سال آتی، بتوانیم به نوعی هم افزایی میان دستگاه‌های فرهنگی در موضوع بودجه سال 98 برسیم.

حجت الاسلام مازنی در پایان و در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که یک کمیته با همکاری «حوزویان» نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشکیل شود، اظهار داشت: تشکیل چنین کمیته‌ای در ذیل کمیسیون در دستورکار نیست، اما تمامی اعضای کمیسیون فرهنگی به صورت مستمر از نظر مشورتی حوزویان و علما بهره می‌گیرند و تمام تلاش خود را برای تقویت حوزه‌های علمیه و مرجیعت به کار خواهند بست./856/گ۴۰۴/ق

ارسال نظرات