۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۵۸۱۸۷۲
مدیر مجمع ذخائر اسلامی:

خطر حذف سنت مباحثه در حوزه جدی است

حجت الاسلام حسینی اشکوری مباحثه را از برجسته ترین سنت های اصیل حوزه دانست و با اشاره به نقش آن در رشد علمی طلاب نسبت به خطر حذف این مباحثه در حوزه هشدار داد.
حجت الاسلام سید صادق حسینی اشکوری

حجت الاسلام سید صادق حسینی اشکوری مدیر مجمع ذخائر اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه به آسیب شناسی نظام آموزشی حوزه پرداخت و عنوان کرد: اولین اشکال این نظام آموزشی حذف حوزه سنتی است و فرار از تحول گرایی است که یکی از آثارش حذف سنت هایی مثل مباحثه است.

وی با تاکید بر لزوم کاهش دغدغه های طلاب و روحانیان از سوی مسؤولان حوزوی، افزود: آنگاه که دغدغه اصلی طلاب درس بود مباحثه هم خود به خود یکی از وظائف تلقی می شد ولی من از شما می پرسم امروز دغدغه طلاب چیست؟

مدیر مسؤول مجمع ذخائر اسلامی با بیان این که مدیران مدارس و برنامه ریزانِ کلان باید پاسخگوی مشکلات موجود باشند، تصریح کرد: حذف مباحثه که شاه بیت هنر آموزشیِ قدیم است همچون ارزش حجامت در طب سنتی کم رنگ می شود، در حالی که هرگز اثرات و ارزش آن، بر اهلش پوشیده نیست که به نظر می رسد برای این مشکلات باید فکرهای عمیقی و برنامه های کلان علمی صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: امروز غالب مدارس و مراکز علمی حوزوی ما اگر به جای کوله باری از تنوعِ کتاب های آموزشی و حفظی و ده ها برنامه جنبی، مباحثه را به معنای واقعی مدیریت می کردند چند پله از نظر علمی جلوتر بودیم چون همین مباحثه و جلسات علمی است که طلبه را رشد می دهد.

حجت الاسلام حسینی اشکوری در بخش دیگری از این گفت‌وگو با انتقاد از کمرنگ شدن رابطه استاد و شاگرد در حوزه خاطرنشان کرد: رابطه استاد و شاگردی را عالم بزرگ و جلیل القدر شیعه یعنی شهید ثانی در منیة المرید آورده است که طلاب در گذشته آن را درس می گرفتند که واقعا درس نامه عملی اخلاق بود و حقیقتا چیزی بر ده ها مطلب ارزشمند که ایشان آورده نیاز نیست و تنها عمل می ماند.

وی ادامه داد: در زمینه اخلاق دهها رساله نوشته شده و در جامع المقدمات هم طلبه های قدیم آداب المتعلمین را می خواندند ولی الان شاید اسمش را هم ندانند و یا خیلی از اوقات در کنار دروس دیگر به صورت جنبی و گذرا به طلاب آموزش داده می شود که هیچ نتیجه عملی در خارج ندارد.

مدیر مسؤول مجمع ذخائر اسلامی در پایان حل مشکلات حوزه را نیازمند برنامه ریزی دقیق دانست و تأکید کرد: مشکلات علمی و اخلاقی موجود در حوزه بدون شک غیر قابل انکار است و همگی شاهد آنها هستیم هرچند منکر ترقی های حوزه نیستیم ولی به نظر می رسد هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات